Podrobne o nemeckom rebelovi u nás

Autor: Martin Droppa | 22.10.2020 o 13:44 | Karma článku: 2,87 | Prečítané:  476x

•  Zaujímavé, precízne spracované, aj z mnohých pohľadov interpretované informácie a poznatky  o tvorbe nemeckého filmára. 

  Najnovšie číslo filmologického časopisu Kino-Ikon 1 / 2020  vznikalo na pozadí pandemickej situácie, ale na kvalite jeho obsahu sa tieto okolnosti neodrazili. Pod ústrednou témouRebel na Slovensku sa venuje tvorbe Volkera Schlöndorffa  na Slovensku, ale aj filmovej kultúre, popkultúrnym fenoménom, zásadným otázkam kinematografickej filozofie i analýze financovania kinematografie prostredníctvom Audiovizuálneho fondu.  

• Jednou z hlavných tém čísla je tvorba nemeckého režiséra Volkera Schlöndorffa. Venuje sa jej filmový teoretik Martin Palúch s dôrazom na jeho pôsobenie na Slovensku v 60. rokoch minulého storočia. Kino-Ikon prináša aj rozsiahly rozhovor s režisérom, ktorý vznikol vo februári 2020 pri príležitosti príprav strihového dokumentárneho filmu o otcovi Martina Palúcha Odpočítavanie - Posledný film Ivana Palúcha. Súčasťou textového bloku je i Schlöndorffova spomienka na nášho nedávno zosnulého kameramana Igora Luthera, s ktorým v roku 1979 nakrútili Oscarom ocenený film Plechový bubienok.  

• Vlani uplynulo desať rokov od vzniku Audiovizuálneho fondu, ktorého poslaním je prerozdeľovanie finančných dotácií pre rôzne typy projektov v audiovízii. Mediálny analytik Miroslav Vlček z Masarykovej univerzity v Brne v recenzovanej rubrike Studium zhodnocuje podporu slovenského dokumentárneho filmu z Audiovizuálneho fondu, určeného pre kinodistribúciu. V štúdii sa zameriava na majoritné a minoritné dlhometrážne dokumenty, vyrobené v rokoch 2010 až 2018. Z pera českej autorky, estetičky a filmovej teoretičky Terezy Hadravovej pochádza štúdia v rubrike Kinematografická filozofia, venovaná je kognitivizmu a filmovej teórii. Dopĺňa ju rozhovor s nemeckým filmozofom Berndom Herzogenrathom, v ktorom predstavuje deleuzeuovskú líniu uvažovania o filme a porovnáva ju s ďalšími prístupmi kinematografickej filozofie v angloamerickom a nemeckom prostredí.  
• Vzťah filmu a výtvarného umenia sa stal témou prechádzajúceho čísla časopisu Kino-Ikon, tentoraz v nej časopis pokračuje textom slovenského multimediálneho umelca Franza Mileca. Zaoberá sa tvorbou Vladimíra Kordoša, ktorého umenie sa nedá 'škatulkovať.' Kariérne ho výrazne ovplyvnil medzinárodný posun smerom k postmoderne a jeho charakteristickou metódou je 'umenie o umení;' zreteľné je to aj z diel, ktoré sa nachádzajú na obálke aktuálneho čísla Kino-Ikon. Franz Milec je podpísaný aj pod rozhovorom s Martinom Blažíčkom, ktorý sa venuje pohyblivému obrazu ako pedagóg na pražskej Filmovej akadémii múzických umen i výskumný pracovník českého Národného filmového archívu. V rozhovore sa dotýka rôznych foriem mediálneho umenia v galerijnom, divadelnom či inom kontexte. 
• Sekcia Dvojdotyk je tentoraz sústredená na popkultúrne fenomény. Filmová teoretička a estetička Petra Hanáková publikuje svoje poznámky k audiovizuálnemu fenoménu Karel Gott a divadelná teoretička Jana Wild sa zaoberá veľmi úspešnou muzikálovou komédiou Mamma Mia! z roku 2018 od režisérky Phyllidy Lloydovej. 
• Tematicky rôznorodé texty prinášajú filmové a literárne reflexie. Záujemcovia, záujemkyne medzi nimi nájdu reflexiu nedávno oceneného seriálu z produkcie HBO Eufória, taliansku kinematografiu z obdobia 50. až 80. rokov minulého storočia, kinematografiu krajín arabského sveta, ale aj recenzie na publikáciu Françoisa Josta Kult banality. Od Duchampa k reality šou alebo na nový film Ivana Ostrochovského Služobníci (2020) - obe sú z pera estetika a filmového teoretika Petra Michaloviča. Súčasťou tohto čísla publikácie Kino-Ikon je tradične filmový občasník študentov audiovizuálnych štúdií Filmovej a televíznej fakulty Vysokej školy múzických umení v Bratislave - Frame, tentoraz s textami pripravenými pre Študentské konfrontácie. Tie sa pravidelne konajú na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave, ale tohto roku boli pre pandemickú situáciu odložené. 
 Časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon je recenzovaný časopis, jeho tvorcovia a tvorkyne dôraz kladiú na rozvíjanie myslenia o kinematografii. Časopis vydáva Asociácia slovenských filmových klubov a Vysoká škola múzických umení v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom. Kino-Ikon 1 / 2020 vyšiel na 224 stranách a v predaji je v predajni Slovenského filmového ústavu Klapka.sk na Grösslingovej ulici číslo 43 v Bratislave a na jej internetovej stránke a vo vybraných slovenských kníhkupectvách. Vydanie časopisu Kino-Ikon 1 / 2020 podporil náš Audiovizuálny fond.  • 
• Časopis Kino - Ikon 1 / 2020  na webe predajne klapka.sk  ---  link. 
•  zdroj článku:  
• Tlačová správa Slovenského filmového ústavu  ---  link. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Autorská strana Samuela Marca

Privítajte Petra Pellegriniho, náhradného človeka (píše Samo Marec)

Môžete Pellegriniho vyhnať zo Smeru, ale nemôžete Smer vyhnať z Pellegriniho.

Prvá námestníčka Kováčiková odchádza z prokuratúry

Rezignáciu odôvodňuje aj útokmi na svoju osobu.


Už ste čítali?