Narnia a iné príbehy sú na Spiši

Autor: Martin Droppa | 14.7.2020 o 12:34 | (upravené 15.7.2020 o 10:40) Karma článku: 2,83 | Prečítané:  559x

  Tri výstavy, ktoré čerstvo ponúka Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi, poskytujú priestory pre zmysel chvíľ večnosti. 

 Galéria umelcov Spiša  v Spišskej Novej Vsi  aktuálne ponúka nové výstavy, verejnosti sprístupnené budú od stredy 15. júla 2020, poskytnú veľa priestoru pre individuálnu, citlivú zmysluplnosť prieniku do chvíľ večnosti a do večných okamihov - chvíľok. 

• Individuálna výstava spišskej umelkyne  Ľudmily Amálky Valenčíkovej  je vizuálnym zúročením jej doterajšieho tvorivého programu, v ktorom sa zaoberá rodovými otázkami, ženským vnímaním materstva a intimity. Nosnou témou jej novej tvorby je zhmotnenie predstáv o pomyselnom intímnom priestore ženy. Výstavný projekt Galérie umelcov Spiša je uvedený v rámci dramaturgického cyklu Profily. Autorka v ňom vytvára vlastný, mierne z(a)väzujúci vnútorný priestor identity. Modeluje sériu objektov, sôch, reliéfov a interaktívnych inštalácií. Ide o formátovanie uceleného vizuálneho prostredia, kde dochádza k osobitému 'ohmatávaniu' jej intímneho a imaginárneho priestoru. V minimalistickej polohe svojej tvorby sa snaží subjektívne znázorniť vnútorný priestor jedinca; 'iný svet' - odhaľujúci spojitosti a odlišnosti medzi mužským a ženským prvkom, medzi duchovným a pozemským svetom. Pre podčiarknutie krehkosti sochárskych tvarov uprednostňuje mäkké skulptúry a materiály, napríklad odpadový textil, vatelín, molitan, pletivo, plast, často do diel zapája svetelné okamihy. Všadeprítomná biela (plachta, čipka, vatelín, sadra, vata) symbolizuje tichú krajinu čerstvo zasneženej nevinnosti, prenatálnej čistoty a nepoškvrnenosti ľanovej plachty od babky. Zabývaný priestor pripomína jednotlivé zastavenia súženia a skúšky na ceste životom aj umením s odstrihnutým zvolaním: (Z)miluj sa. 

•  Ľudmila Amálka Valenčíková 

• Ľudmila Amálka Valenčíková sa narodila v roku 1980 v Krompachoch. V rokoch 1994 až 1998 študovala odbor kameňosochárstvo na Strednej priemyselnej škole v Spišskej Novej Vsi, pod vedením Mariána Hennela a Imricha Svitanu. Po škole si vzdelanie doplnila pomaturitným kvalifikačným štúdiom na Strednej priemyselnej škole odevnej v Trenčíne. V rokoch 2000 až 2006 študovala v Ateliéri slobodnej kreativity - 3D na Katedre výtvarných umení a intermédií Technickej univerzity v Košiciach, pod vedením profesora Juraja Bartusza. V rokoch 2003 až 2004 sa zúčastnila stáže v Taliansku, v rokoch 2005 až 2007 absolvovala doplňujúce pedagogické štúdium na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach. Jej tvorbu charakterizuje sochársky prejav s nadväznosťou na konceptuálne, akčné a minimalistické umenie v rôznych modifikáciách. Na ženskú problematiku prihliada z početných úrovní vnímania. Ovoidnými tvarmi odkazuje na časti ženského a mužského tela, kde sa prejavuje reakcia na dielo sochárky Márie Bartuszovej. Umelecký záber autorky je obsiahly, zahŕňa i umenie videa, inštalácie, objektu, performancie a scénografie. 
•  Ľudmila Amálka Valenčíková  ---  link.  

• Výstava Narnia  je predstavením skupiny autoriek a autorov, vystavujú: Mária Banášová, Katarína Ilkovičová, Jana Kalixová, Jana Kiselová - Siteková, Peter Kocák, Peter Krupa starší, Noemi Ráczová, Emil Sedlák.k 
• Výstava, ktorej hravý názov vychádza z románov - kroník o Narnii od Cliva Steplesa Lewisa, uvádza premeny súčasnej slovenskej knižnej ilustrácie v dialógu s grafikou a s keramikou. Jej cieľom je odhaliť silu naratívnosti - rozprávačstva a možnosti jej interpretácie v rôznorodých médiách, akými je keramika, grafika, súčasná knižná ilustrácia, ex libris a podobne. Kolektívna výstava spolu osmice umelkýň a umelcov akcentuje zbierkový fond galérie a aktuálnu tvorbu vybraných tvorcov a tvorkýň, pochádzajúcich prevažne z východného Slovenska. V dialógu sa stretávajú keramické diela s grafikou zo zbierky galérie s ex libris i s novou knižnou ilustráciou. Výstavný projekt Galérie umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi je uvedený v rámci niekoľkoročného dramaturgického cyklu  Téma. 
• Kurátorka výstavy, magistra Zuzana Juháziová, približuje:„Keramické práce Márie Banášovej prekvapujú vyrovnanosťou a spontánnosťou, v nečakaných kompozíciách sa stretáva nápad s fantáziou a humorom. V dielach Petra Krupu st. nachádzame námety, ktoré vychádzajú z náboženskej tematiky, či z tém inšpirovaných klasickou hudbou, v ktorých vizualizuje zvuk i tóny. Tradičné grafické techniky prezentujú kontrastné diela dvoch autorov, Jany Kiselovej - Sitekovej a Emila Sedláka. Vyobrazenia krajín, rastlín, zvierat a ľudí v prácach Jany Kiselovej - Sitekovej sú plné krehkých detailov. Imaginatívne diela Emila Sedláka odzrkadľujú svet surrealistických premien i snových vízií. Uvedené práce oboch autorov sú v nezanedbateľnom počte zastúpené v zbierkovom fonde galérie. Ex libris Petra Kocáka je tvorené pevnou líniou s jemným prepracovaným šrafovaním. Nová knižná ilustrácia je zastúpená vo výbere diel od Noemi Ráczovej, Kataríny Ilkovičovej a Jany Kalixovej; flexibilné autorky sú schopné ponúknuť remeselne precízne, ručne maľované grafické techniky, ale i modernú digitálnu maľbu, ktorú chápu ako tvarovú hru, ponúkajúcu širokosť vnemov aj interpretácií.“  
  Rôznorodosť umeleckých realizácií a osobitosť autorských prejavov ponúka návštevníkovi aj papierový zošit ‒ sprievodca, ktorý okrem tvorivých úloh uvádza profily vystavujúcich. Výstava otvára priestor pre zamyslenie sa nad postavením keramiky a knižnej ilustrácie v kontexte vývoja výtvarného umenia i eventuálne prehodnotenie zbierkového fondu galérie a jeho postavenie voči týmto médiám. Výstava Narnia  je mimoriadne vhodná pre vnímavé deti i mládež, zaujímajúcice sa vospolok nielen o umenie a literatúru, rozprávky. 

~   ~   ~

• Premiérový multimediálny výstavný projekt Galérie umelcov Spiša pod názvom  Sample Data | Richard Kitta & Martin Kudla prezentuje tvorbu autorov od klasického obrazu po jeho rekontextualizáciu, cez digitálnu technológiu v otvorenom dialógu o strate, či potvrdení aury umeleckého diela. Výstava uvedená v rámci dramaturgického cyklu Dvojice približuje intermediálne tendencie súčasného umenia a zároveň kriticko - objektívne poukazuje na čoraz vyššiu mieru digitalizácie v živote jednotlivcov aj umení. Výstavu z verejných zdrojov podporil slovenský Fond na podporu umenia. 
• Kurátorka výstavy, magistra umenia Katarína Balúnová, ArtD. hovorí:„Dvojicu autorov z regiónu východného Slovenska spája záujem o tému pôsobenia digitálnych médií na spoločnosť a jednot-livca. Autori Richard Kitta a Martin Kudla vzájomne tvorivo i ľudsky spolupracujú, 'kolaborujú' už od čias spoločných štúdií na Fakulte umení Technickej Univerzity v Košiciach, kde momentálne pôsobia ako pedagógovia.“  
 Martin Kudla  inklinuje ku klasickým médiám, Richard Kitta  je od začiatkov svojej tvorby multimediálny. Prepojenie klasického média s digitálnym je obojstranne prospešným. Obraz na plátne získava tekutosť času, kým digitálne médiá sú konfrontované a konfrontujú sa s fyzickosťou maľby. V tejto kombinácii vyvstávajú otázky o limitoch a o možnostiach jednotlivých médií, čo umelci vo svojich inštaláciách zámerne zdôrazňujú. Maľba bola od začiatku XX. storočia podrobovaná čoraz dôslednejšej analýze tak po formálnej stránke, ako aj v otázke dôležitosti či dôvodu jej existencie. Koniec minulého storočia priniesol deklarovanú smrť maľby - aby sme boli onedlho svedkami jej zmŕtvychvstania. Martin Kudla reeviduje tento vývoj, prechádza od figurálnych kompozícií k zabstrahovaným obrazom farebných vertikálnych a horizontálnych línií. Tie sú zrkadlom vnímania sveta cez digitálne médiá a zároveň odkazom na čiarové kódy komoditného fetišizmu. Popretie gesta navádza k hľadaniu subtílnych momentov maliarskeho procesu a v prepojení s digitálnymi médiami zároveň otvára polemiku aury umeleckého diela. Richard Kitta kombinuje diferentné médiá, aby rekontextualizoval ich obsah. Digitálna platforma je pre neho selektívnou hrou významov a protirečení, transformuje a rekonfiguruje jednotlivé diela v kontinuálnych sériách. Blízka mu je práca s konceptuálne podloženými, pseudo-naratívnymi vzorcami, ktoré sú previazané v intelektuálno-ludickom dialógu s prácami Martina Kudlu. 
• Výstava Sample Data je odrazom blízkej, už prítomnej budúcnosti. Fluidnosť času, do ktorého sa dá vstúpiť a možná variabilita fyzického či virtuálneho priestoru  - to sú výzvy, na ktoré umelci odpovedajú stále novými návrhmi a ich riešeniami. 

•  Martin Kudla  ---  link.  
•   Všetky tri výstavy sú sprístupnené do stredy 11. novembra 2020. 
___
•  Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi  ---  link.  
___

•   Článok je pripravený z podkladov a zdrojov:
od Mgr. Lucie Benickej a Mgr. Lenky Královej z Galérie umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi
a zo zdrojov a archívu autora. 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?