Ideológia a zločin vo filme

Autor: Martin Droppa | 19.2.2020 o 23:23 | Karma článku: 2,31 | Prečítané:  346x

 Možnosti získať alebo rozšíriť si prehľad o domácej aj svetovej kinematografii ponúka už druhý semester Filmového kabinetu.  

 Štvrtá edícia Filmového kabinetu v Kine Lumière pokračuje druhým semestrom, nazvaným Obdobie zrenia. Venuje sa dôležitým medzníkom z hľadiska vývoja kinematografie od 20. do 50. rokov XX. storočia, s dôrazom na vzdelávací charakter predstaví zásadné fenomény obdobia. Semester sa začne v pondelok 2. marca 2020 o 18:00 hodine v bratislavskom Kine Lumière pozoruhodnou i objavnou témou Zvuk vo filme a je otvorený všetkým záujemcom o kinematografiu a jej nesmierne čaro aj širokospektrálne kultúrne poslanie. Už teraz je možné prihlasovať sa na semestrálne štúdium.  

 Názov druhého semestra Obdobie zrenia naznačuje, že (náš) film po vyše tridsiatich rokoch svojej existencie dozrieva a uvedomuje si svoju schopnosť pohľadu a nazerania do hĺbky. Základné tézy semestra sa teda „nebudú týkať len predmetu videnia, teda toho, čo kinematograf vidí - a nakoľko je to skutočné, ale najmä toho, ako sa kinematograf pozerá, či je jeho pohľad politicky alebo umelecky deformovaný a aký je prenikavý,“ konštatuje v programovom bulletine semestra lektor Filmového kabinetu Juraj Oniščenko. Sledované obdobie semestra je navyše charakterizované veľkými, neraz i prevratnými zmenami v oblasti technických vynálezov i spoločenských, politických aj kultúrnych premien a „v tomto zmysle je možné považovať ho za rovnako fascinujúce, ak nie viac, ako predošlé obdobie, nakoľko všetky momenty smerujú k veľkým inovatívnym zmenám štýlu a vyjadrovacích schopností kinematografu,“ dopĺňa lektor Juraj Oniščenko.  

 Počas semestra Obdobie zrenia čaká frekventantov desať stretnutí, prednášky semestra sú zamerané na zásadné medzníky alebo tvorcov kinematografie. „Semester predstaví približne tridsať rokov vývoja kinematografie - od príchodu zvuku po koniec 50. rokov minulého storočia,“ hovorí Juraj Oniščenko, dodávajúc: „Obdobie okolo druhej svetovej vojny je jedno z najvzrušujúcejších, práve čo sa týka vývoja kinematografie. Nejde len o prvý predel v podobe príchodu zvuku, alebo o druhý predel, charakterizovaný zavedením vnútrozáberovej montáže a hĺbky ostrosti. Prvýkrát sa pozrieme aj na chúlostivé témy ako napríklad vzťah filmu a ideológie alebo na to, ako sa 'film noir' vyrovnáva so zločinom.“ Po úvodnej prednáške Zvuk vo filme budú nasledovať témy Dokumentárny film, Film a politika, Klasický hollywoodsky film, Francúzska kinematografia 30. rokov, Orson Welles, 'Film noir,' Taliansky neorealizmus, Alfred Hitchcock a Robert Bresson.  

 Pri výbere filmov, ktoré reprezentujú jednotlivé témy seminára, zohľadnili dramaturgovia kabinetu okrem vzdelávacieho charakteru aj zámer prinášať stále niečo nové. Preto sa filmy naprieč jednotlivými ročníkmi Filmového kabinetu obmieňajú. „Stále je z čoho vyberať,“ hovorí Michal Michalovič, dramaturg Filmotéky Kina Lumière, ktorý spolu s lektorom Filmového kabinetu Jurajom Oniščenkom stoja za jeho vznikom.„Filmový kabinet sa vyvíja, a zatiaľ čo v jeho prvých vydaniach sme čerpali predovšetkým z archívneho fondu Slovenského filmového ústavu, momentálne čerpáme aj z iných zdrojov, často aj zo zahraničných. Nakoľko procesy digitalizácie a reštaurovania filmov prebiehajú aj v súčasnosti, rozširuje sa aj ponuka agentov a v ich katalógoch sa objavujú i také filmy, ktoré ešte pred pár rokmi nebolo v našich podmienkach také jednoduché premietať. Zdrojom sú i novšie filmy, ktoré sa viažu k téme jednotlivých prednášok a najvýstižnejšie ich dopĺňajú.“  

 Cieľom úvodnej prednášky Zvuk vo filme je ukázať, že pri kreatívnom využití filmového zvuku sa aj dnes dajú dosiahnuť pozoruhodné emocionálne a estetické výsledky. Na reprezentáciu tejto témy lektori kabinetu vybrali súčasný dánsky film Tiesňové volanie z roku 2017. „Jeho režisér Gustav Möller sa zahráva s ľudskou predstavivosťou, so zmyslami a strachom, opierajúc sa pri tom o presvedčenie, že najsilnejšie filmové momenty sú tie, ktoré nevidíme,“ zdôvodňuje výber filmu Juraj Oniščenko. Počas semestra budú premietnuté i filmy Zem spieva (1933) Karla Plicku, Veľká ilúzia (1937) Jeana Renoira, Casablanca (1942) Michaela Curtiza, Ani tieň podozrenia (1943) Alfreda Hitchcocka a Zlodeji bicyklov (1948) Vittoria De Sicu. Prvýkrát sú do programu Filmového kabinetu zaradené filmy Čierna mačka (1934) Edgara Georga Ulmera, Dáma zo Šanghaja (1947) Orsona Wellesa či Vreckár (1959) Roberta Bressona. „Diváci sa môžu tešiť aj na digitálne reštaurovanú verziu Diktátora z roku1940 Charlesa Chaplina,“ dopĺňa Michal Michalovič.  

Filmový kabinet vznikol pred siedmimi rokmi a s úspechom previedol dejinami kinematografie už desiatky frekventantov. Jeho stretnutia sa vždy začínajú lektorskou prednáškou, pokračujú projekciou filmu a uzatvára ich diskusia. „Sledujeme stále rovnakú formu, ale časom ju inovujeme a vylepšujeme v ostrom vymedzení prednáškového penza informácií, kde viac rozlišujeme dôležité a podružné informácie. Je to v súlade s myšlienkou kabinetu ako zadného schodišťa, vedúceho k vedomostiam, oproti oficialite výučby, pochádzajúcej z hlavnej prednáškovej auly. Takéto poznanie totiž vychádza z túžby po poznaní, zo záujmu o skúmaný predmet a z interakcie s prednášajúcim. Inovácia formy našich stretnutí preto spočíva v tom, že je stále menej prednášková a viac ´kabinetná´,“ uzatvára dlhoročný lektor Filmového kabinetu Juraj Oniščenko.  
 

 Doplním, že prihlásenie sa do druhého semestra Filmového kabinetu odporúčam hlavne mladým ľuďom, ktorí študujú alebo uvažujú o štúdiu kinematografie, každej z jej zložiek. Myslím si, že niet lepšej možnosti na Slovensku, ako sa detailne oboznámiť s filmami, s prácou ich tvorcov, s jednotlivými špecifikami filmu ako pretrvávajúceho druhu umenia, zasahujúceho do celej kultúry. Samozrejme - Filmový kabinet nie je určený výhradne pre mladých ľudí; veľa, aj mnoho nového, povie i tým skôr narodeným, ktorí sa filmu nechcú venovať len ako predmetu čírej zábavy, oddychu, ale majú záujem spoznávať skutočne široké i hlboké zázemie filmovej tvorby v mnohých jej kontextoch.  

•  ~  •  ~  •

 Druhý semester Obdobie zrenia štvrtého vydania Filmového kabinetu je otvorený pre všetkých, prihlasovať sa naň je možné na webe Kina Lumière do 2. marca 2020, respektíve do naplnenia kapacity semestra. Každý účastník semestra získa garantovaný vstup na premietania filmov a na prednášky. Druhý semester potrvá do 26. júna 2020.  
  ___
     Podrobnosti, informácie, program semestra  Obdobie zrenia  --- link.  
     Podmienky prihlásenia sa na  Filmový kabinet,  registrácia --- link.  
     Kino Lumière  - program, informácie, online predpredaj vstupeniek --- link.  

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?