reklama

Vzťahy film a výtvarné umenie

• Aké sú vzťahy filmu a výtvarného umenia, aká je filmová tvorba výtvarných umelcov? O téme sa píše v časopise Kino-Ikon 2 / 2019. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Rozmanitosť pohľadov na kinematografiu charakterizuje aj aktuálne číslo filmologického časopisu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon 2 / 2019. Jeho ústrednou témou je tentoraz precízne presné skúmanie vzťahu filmu a výtvarného umenia a tiež filmová tvorba výtvarníkov. Číslo obsahuje aj štandardné rubriky a je bohaté na filmové a literárne reflexie. Svoje miesto v ňom našla i nová rubrika Kinematografická filozofia. 

• Obálka časopisu Kino-Ikon 2 / 2019 so záberom z filmu Punk je hned! •
• Obálka časopisu Kino-Ikon 2 / 2019 so záberom z filmu Punk je hned! • (zdroj: • Zdroj: Slovenský filmový ústav •)

 Recenzovanú rubriku Studium tvoria dve rozsiahle a tematicky vyhranené štúdie od českých autorov. Filmový teoretik David Čeněk sa venuje problematike francúzsko-československých filmových koprodukcií z rokov 1958 až 1970, ktoré sú zdrojom informácií, určujúcich povahu kultúrnych vzťahov medzi Francúzskom a Československom po II. svetovej vojne. Druhá štúdia otvára tému čísla, ktorou je vzťah filmu a výtvarného umenia. Filmár a propagátor experimentálneho filmu Martin Blažíček sa v nej sústreďuje na filmovú tvorbu českého výtvarníka a performera Miloša Šejna z prelomu 70. a 80. rokov XX. storočia, ktorá patrí k doteraz neobjaveným kapitolám československej kinematografie. Blažíčkov text svojím názvom Výtvarník ako filmár zároveň odkazuje na diskusiu medzi britskými teoretikmi a umelcami, ktorá prebiehala počas 70. rokov XX. storočia a v centre jej záujmu bola otázka, ako pristupovať v tom čase k novým experimentálnym filmom. 
 Nová rubrika Kinematografická filozofia sa ako oblasť uvažovania a skúmania vymedzuje na rozhraní filmovej vedy a filozofie. Autorky Andrea Slováková a Tereza Hadravová v nej vedú rozhovor s americkým filmovým teoretikom a historikom Timothym Corriganom, ktorý sa dlhodobo zaoberá dejinami svetovej kinematografie a dokumentárnym filmom. V rozhovore sa Corrigan dotýka vzťahu audiovizuálneho zobrazovania a reality. Súčasťou rubriky je aj preklad jeho textu, nazvaný Film a pavučina popisu
 Číslu dominuje rozsiahla diskusia o filme režiséra Juraja Šlauku Punk je hned! z roku 2019, ktorý bol jedným z pozitívnych minuloročných prekvapení rozmáhajúcej sa produkcie dlhometrážnej hranej filmovej tvorby na Slovensku. Diskusia o Šlaukovom filme bola štvrtou v poradí, pod názvom Kino-Ikon Choice ich pripravuje redakcia časopisu s bratislavským Kinom Lumière. Tentoraz sa stretnutie uskutočnilo netradične počas 19. ročníka československej filmologickej konferencie Obraz – Slovo – Zvuk na jeseň minulého roka v Krpáčove. Jej hlavnými aktérmi boli tvorcovia filmu v zložení režisér a scenárista Juraj Šlauka, hudobný skladateľ a autor hudby David Kollar a tiež rusista Tomáš Glanc, hudobný kritik a prekladateľ Josef Rauvolf a scenáristi Barbora Námerová a Lubor Dohnal. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
• Pavol Kovačovský vo filme Punk je hned! •
• Pavol Kovačovský vo filme Punk je hned! • (zdroj: • Foto © Juro Šlauka. Zdroj: www.csfd.cz •)

 Aktuálne číslo časopisu Kino-Ikon prináša aj rubriku Dvojdotyk, v ktorej Lars Henrik Gass - riaditeľ Medzinárodného festivalu krátkych filmov v Oberhausene, píše o skulpturálnosti filmu a filmový tvorca Franz Milec sa zaoberá filmovou tvorbou slovenského konceptualistu Ľubomíra Ďurčeka. Rubrika Za okrajom približuje výstavný projekt maďarského režiséra Bélu Tarra Chýbajúci ľudia, ktorý predstavil minulý rok vo Viedni, a tvorbu amerického režiséra portugalského pôvodu Gabriela Abrantesa. Široký záber majú v časopise filmové a literárne reflexie, v dvoch rozsiahlejších z nich sa filmový teoretik Martin Palúch venuje najvýraznejším slovenským dokumentárnym filmom roka 2019. Súčasťou časopisu Kino-Ikon je tradične filmový občasník študentov audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU Frame - tentoraz je s pútavým obsahom pod podtitulom Knihy o filme. 
 Časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon je recenzovaný časopis, dôraz kladie na rozvíjanie myslenia o kinematografii. Vydáva ho Asociácia slovenských filmových klubov a Vysoká škola múzických umení v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom. Vydávanie časopisu podporuje Audiovizuálny fond. Kino-Ikon 2 / 2019 má 248 strán a v predaji je v predajni Slovenského filmového ústavu Klapka.sk na Grösslingovej ul. 43 v Bratislave a vo vybraných, dobrých slovenských kníhkupectvách. 
  • Klapka.sk --- link. •
 • Slovenský filmový ústav --- link. •
• zdroje článku: •
• Tlačová správa Slovenského filmového ústavu a archív autora --- link. •

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu