Muž v klobúku za kamerou

Autor: Martin Droppa | 28.11.2019 o 13:31 | (upravené 28.11.2019 o 14:41) Karma článku: 1,02 | Prečítané:  240x

  Na moje remeslo nedám dopustiť, pretože ma celý život bavilo a živilo,“ hovorí Richard Krivda, jeden z našich najlepších kameramanov.  

Richard Krivda  si v stredu 27. novembra 2019 v bratislavskom  Kine Lumière  prevzal

Cenu KAMERA 2019  za celoživotné dielo 

  Richard Krivda je jeden z najvýraznejších, najinvenčnejších aj najvýznamnejších slovenských kameramanov - jeho tvorba pritom desaťročia presahuje hranice Slovenska. Nnarodil sa 3. apríla 1951 v Trnave. Maturoval v roku 1970 v Bratislave - na Strednej škole elektrotechnickej. V dobe pookupačnej normalizácie mu bolo štyrikrát zamietnuté štúdium na Filmovej akadémii múzických umení v Prahe - z dôvodov politickej neangažovanosti sa a emigrácie jeho sestry na Západ. Až v roku 1984 absolvoval na tejto akadémii štúdium v odbore televíznej a filmovej kamery. V roku 1996 musel - z dôvodu politického prenasledovania a následného vyhodenia z práce v Slovenskej televízii - odísť do Prahy, kde pracuje doteraz. V roku 1999 obnovil spoluprácu so Slovenskou televíziou, ale už len externe. Nakrúca hrané, dokumentárne, prírodopisné aj vzdelávacie filmy. Zúčastnil sa nakrúcania dvoch veľkých audiovizuálnych projektov. Je schopný nakrúcať aj v extrémnych podmienkach - zatiaľ filmoval v päťdesiatich dvoch štátoch sveta.  

  Profesia kameramana Richardovi Krivdovi umožnila prežiť život po boku skvelých ľudí, ktorí mu boli inšpiráciou aj morálnym príkladom - aj preto je Richard Krivda jedným z najvýraznejších slovenských kameramanov. S vďakou sa vyznáva nielen zo svojej tvorivej práce, ale rovnako spomína aj na svojich spolupútnikov, ktorých stretol od študentských čias v Prahe až po súčasnosť. Cenu KAMERA 2019 za celoživotné dielo si Richard Krivda prevzal na slávnostnom ceremoniáli v stredu 27. novembra 2019 v do posledného miesta plnej veľkej kinosále Kina Lumière - na podujatí, ktoré raz za dva roky organizuje Asociácia slovenských kameramanov. Richardovi Krivdovi sa vzápätí po prevzatí ceny dostalo zaslúženého, dlhého, opakovaného potlesku i standing ovation. Podujatie pokračovalo nasledujúci deň projekciami filmov ocenených "žien a mužov za kamerou" a besedami s nimi.  
  „Profesia kameramana mi umožnila prežiť svoj život po boku skvelých ľudí, od ktorých som sa veľa naučil, boli mojou inšpiráciou a boli mi aj morálnym príkladom. Pretože to morálne posolstvo, ktoré vo svojich dielach zanecháme, je tá najdôležitejšia stopa. Profesia kameramana je zvláštna, pretože je to kombinácia kumštu, chlapskej driny aj dobrodružstva. Na moje remeslo nedám dopustiť, pretože ma celý život bavilo a živilo. A nakoniec to najdôležitejšie - pomohlo mi prekonať tie najhoršie a najťažšie chvíle v mojom živote,“  úprimne sa vyznal kameraman Richard Krivda.  

  Ako zdôraznil  Lukáš Teren  - prezident Asociácie slovenských kameramanov, Richard Krivda si cenu Asociácie za celoživotné dielo bez pochybností zaslúži: „Samozrejme, nielen preto, že celý život točí film za filmom, ale hlavne preto, že točí o život! To znamená, že v každom jeho zábere je divákovi jasné, že tu ide o život, o taký, aký je: fantastický a skutočný. Richard je samorast v tajomnom lese svetla a tieňov. Inšpiratívny vesmírny kovboj letiaci ponad naše hlavy vo Verneho balóne. Šarmantný drzák, chuligán zo starých čias, žonglujúci s budúcnosťou. Rozprávač príbehov - tých, ktoré nosíme hlboko v sebe a nikdy nevidených. Je minimalista maximálnej kameramanskej filozofie. Dobrodruh bez výhľadu na dôchodok s výhľadom cez horizont udalostí. To je zopár prirovnaní, ľahko by nám napadla spústa ďalších a ešte viac - viac ako je Rišových filmov a viac ako má klobúkov. Určite viac ako cien, ktoré by sme Richardovi Krivdovi mohli udeliť. Tak za všetky táto jedna. Ďakujeme Rišo!“   
  „Začiatok cesty kameramana je nevyspytateľný. Neviete, koho na tejto ceste stretnete, kto vás ovplyvní a aké rady si zoberiete k srdcu. Moja cesta sa stočila k dokumentu, napriek tomu, že mám za sebou šesť hraných filmov, Laternu Magiku a iné audiovizuálne projekty. Dokument vás naučí okrem iného aj samostatnosti v rozhodovaní, čo a ako natočiť vo chvíli, keď nie je k dispozícii režisér. Práca na dokumentoch mi umožnila veľa cestovať a naplniť tak túžby z detstva. Spoznáte nové krajiny, ľudí, ktorí žijú v tak odlišných podmienkach. Človek ak sa vnímavo pozerá na svet, má sa čo naučiť aj v tých najchudobnejších krajinách sveta. Ste v úžase nad tým, ako sa ľudia v týchto krajinách správajú k Prírode, ako zbytočne neplytvajú ničím, ako sa starajú o svojich rodičov v starobe. Mne na mojich cestách po svete nezištne pomohlo veľa ľudí. Niektorí nemali vôbec nič a z toho nič mi dali polovičku,“ hovorí Richard Krivda o svojich životných skúsenostiach.  
  „Momentálne dokončujeme, s Martinom Šulíkom, film o svetoznámom mímovi Milanovi Sládkovi a s Alenkou Čermákovou o úžasnom básnikovi Rudolfovi Dobiášovi. Roztočený mám aj dokument o významnom slovenskom režisérovi, ktorý bol spoluzakladateľom skvelého divadla v Brne Husa na Provázku - Petrovi Scherhauferovi, jeho režisérom je Juraj Nôta,“ prezradil vysokoocenený kameraman.  
  Z množstva dokumentov a filmov i dokumentárnych profilov, ktoré Richard Krivda nakrútil, spomeňme aspoň zopár - možno tých najznámejších: Lahola  (réžia Dalia Carpel, 1999), Sila ľudskosti - Nicholas Winton (r. Matej Mináč, 2002), Martin Slivka - "...muž, ktorý sadil stromy" (r. Martin Šulík, 2008), Obyvateľ vlastného ostrova (portrét Mariána Vargu) (r. Martin Hanzlíček, 2012), Milan Čorba (r. M. Šulík, 2014), Vladimír Godár (r. M. Šulík, 2015), Posledný portrét (r. Katya Krausová, 2015), Krátká dlouhá cesta (r. M. Hanzlíček, 2009), Husí kůže - Zimomriavky (M. Hanzlíček, 2014).  
  Za najšťastnejšie obdobie považuje Richard Krivda časy svojich začiatkov - keď ešte“nevedel skoro nič:“ „Stretol som ľudí, ktorí mi ukázali všetko. Bol to predovšetkým redaktor a neskôr aj režisér Janko Fajnor a Elo Havetta, s ktorými som začal spolupracovať na relácii Ráčte vstúpiť - najskôr ako asistent a neskôr ako druhý kameraman Juraja Galvánka. Oni boli tí prví, ktorí mi odhrnuli tú oponu, za ktorou bol svet, o ktorom som nič nevedel. Postupne pribudli ďalšie spolupráce: s Dušanom Hanákom na filme Miesto medzi ľuďmi, s Dušanom Trančíkom na filme Pavilón šeliem, s Evaldom Schormom na dokumente o doktorke Reinštejnovej, s Ivanom Balaďom najprv na dokumentoch a neskôr na hraných filmoch Oči plné snehu, Biela voči oblohe I. II. III., s Romanom Polákom na filme Nové utrpenie Antona  a ďalší veľký projekt s Balaďom - Laterna Magica v Prahe,“ úprimne si zasspomínal kameraman.  

         

  Tohto roku prihlásili tvorcovia do súťaže KAMERA rekordný počet audiovizuálnych diel – až 133: z toho 18 celovečerných hraných filmov, 21 dokumentárnych filmov, päť krátkych filmov, 12 televíznych seriálov, 39 audiovizuálnych reklám, 15 hudobných videoklipov, 23 študentských filmov. Všetky prihlásené práce spĺňali podmienky súťaže. Išlo o diela, ktoré vznikli za ostatné dva roky v rámci hranej filmovej tvorby, dokumentov, televíznych seriálov, krátkych filmov, reklám a videoklipov, ako aj študentskej tvorby. Súťaž vyhlasuje Asociácia slovenských kameramanov od roku 1999, a to raz za dva roky. Cieľom súťaže je podporiť a motivovať zvyšovanie kvality profesie kameramana a prispieť tak k zvyšovaniu celkovej profesionálnej úrovne audiovizuálnej tvorby na Slovensku. Vyhlasovateľmi tvorivej súťaže KAMERA 2019 bola Asociácia slovenských kameramanov - ako organizátor súťaže; podujatie finančne podporil Audiovizuálny fond a Literárny fond. Asociácia slovenských kameramanov má 34 riadnych a 13 čestných členov všetkých generácií, od debutantov až po najstarších kameramanov, ktorí boli a sú zásadným vkladom do československej či slovenskej kinematografie: ako napríklad Stanislav Szomolányi, Dodo Šimončič, Ján Ďuriš, Vladimír Holloš, Ladislav Kraus a ďalší.  

Hlavnú Cenu KAMERA 2019  získala Denisa Buranová
za kameru vo filme Ostrým nožom

  Hlavnú Cenu KAMERA 2019 získala Denisa Buranová za film Ostrým nožom, cena v kategórii dokumentárny film patrí Jurajovi Mravcovi za dokument Stratený domov, ktorý aj režíroval, a ocenením v kategórii televízny seriál porota najvyššie ohodnotila kameru Tomáša Juríčka pri práci na seriáli Mária Terézia. Kameraman Michal Babinec prevzal dve ocenenia – v kategórii krátky film (za film Flora) a za audiovizuálnu reklamu (za Heroes of today). Cena za hudobný videoklip putovala Dušanovi Husárovi za Son Lux - Yesterday's Wake. Cenu za najlepšiu kameru v študentskom filme si prevzal Oliver Záhlava za snímku Pura Vida. Cenu za technologický prínos si odniesol Vlado Struhár. Cenu za celoživotné dielo Richard Krivda. O tom, kto získa Ceny KAMERA 2019 rozhodla medzinárodná porota, predsedal jej americký kameraman Steve Gainer. *  
 „Snažíme sa spolu s vami už deviaty raz prezentovať, že filmové umenie - a jedného dňa aj filmový priemysel - majú na Slovensku svoje nezastupiteľné miesto, majú dlhú tradíciu a majú hlavne budúcnosť, a to aj napriek devastačnému obdobiu v poslednom desaťročí minulého storočia a všetkým prekážkam na našej spoločnej ceste. Sme vďační, že nám venujete každý ročník svoju pozornosť a tým dokazujete dôležitosť nášho úsilia,“ povedal vo vojom príhovore Lukáš Teren - prezident Asociácie slovenských kameramanov. Asociácia vyhlasuje súťaž KAMERA spojenú s dvojdňovým programom, vhodným pre odbornú aj laickú verejnosť, raz za dva roky - s cieľom podporiť a motivovať zvyšovanie kvality profesie kameramana a prispieť tak i k zvyšovaniu profesionálnej úrovne audiovizuálnej tvorby na Slovensku.  

  * Steve Gainer (1962, Louisiana, USA), ASC ASK, je americký kameraman, režisér a producent. Od roku 1994 robil hlavného kameramana na desiatkach filmov, reklám a videoklipov. Do jeho filmografie patria filmy The Last Laugh (2019), Mayhem (2017), Everly (2014), Catch Hell (2014), Movie 43 (2013), A Haunted House (2013), Super (2010), Dirty Girl (2010), Black Cloud (2004), Mysterious Skin (2004), Bully (2001), časť z filmovej série An American Girl Story: Ivy & Julie 1976 - A Happy Balance (2017), za ktorú bol nominovaný na ocenenie Daytime Emmy, a televízne seriály Schooled (ABC, 2019-), Sweet / Vicious (MTV, 2016) a Awkward (MTV, 2011 - 2016), ktorého epizódy v rokoch 2013 - 2015 aj režíroval. Ako začínajúci talent dostal ocenenie Emerging Cinematographers Award za film Trust Games (1996). Ocenenia za najlepší kameramanský výkon získal za film Black Cloud (Phoenix Film Festival, 2004, špeciálne ocenenie poroty) a za krátky film Lonely Place (Boston Film Festival, 2004). Za najlepší propagačný spot, ktorého námetom bol seriál Awkward / It's Your Sex Life - Gimme an "S" dostal Daytime Emmy v kategórii Outstanding Promotional Announcement – Institutional (2014). Od roku 2004 je aktívnym členom združenia amerických kameramanov, American Society of Cinematographers, a zároveň aj kurátorom ich múzea kinematografie. Je členom spolku amerických režisérov, Directors Guild of America, a Akadémie filmových umení a vied (Academy of Motion Picture Arts and Sciences). Steve Gainer je tiež členom Asociácie slovenských kameramanov.  
  Text vznikol v spolupráci so Zuzanou Golianovou, PR manažérkou spoločnosti  bARSdobrýchýr. 
  Asociácia slovenských kameramanov  ---  link.  
  bARSdobrýchýr  ---  link.  

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Prešov bude po výbuchu plynu hľadať odpovede, panelák prezrie statik

Výbuch neprežilo najmenej päť ľudí, ich počet sa pravdepodobne zvýši.


Už ste čítali?