• Kinematografická filozofia sa ako oblasť uvažovania a skúmania vymedzuje na rozhraní filmovej vedy a filozofie. Jej širší záber preto prináša pozoruhodné poznania. Aj z toho dôvodu sa táto téma stala kľúčovou pri koncipovaní aktuálneho, nového čísla filmologického časopisu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon 1 / 2019. Číslo obsahuje aj štandardné rubriky, akými sú Rozhovor, Profil či Studium - a dopĺňajú ho pozoruhodné recenzie nielen viacerých filmov a tematických kníh, ale aj hlavne filmových festivalov. •
• Ústredná téma časopisu Kino-Ikon 1 / 2019, zameraná na kinematografickú filozofiu, definuje tento pojem a charakterizuje určujúce smery myslenia. V slovenskom a českom časopiseckom prostredí v oblasti filmu je ojedinelá, preto časopis Kino-Ikon v aktuálnom čísle spúšťa pravidelnú rubriku s textami, venovanými práve spojeniam filmu a filozofie. Otváracím textom rubriky Kinematografická filozofia je štúdia filmového historika Thomasa Elsaessera Temné slnká a jasná planéta, v ktorej sa na film Melancholia (2011) režiséra Larsa von Triera pozerá ako na myšlienkový experiment. Rubriku Kino-Ikon autorsky zostavujú estetička Tereza Hadravová a dokumentaristka a filmová kurátorka Andrea Slováková. •
• Ďalšou tematickou rubrikou čísla je Audiovizuálne dedičstvo. Blok textov sa vracia k medzinárodnému odbornému semináru o výskume, reštaurovaní distribúcii a programovaní filmov, ktorý minulý rok v decembri v bratislavskom Kine Lumière zorganizoval Slovenský filmový ústav - a to pri príležitosti svojho 55. výročia vzniku. Nový Kino-Ikon publikuje rozšírené príspevky dvoch účastníkov podujatia: Daniel Bird vo svojej štúdii píše o komplikovanej produkčnej histórii filmu Na striebornej planéte (1987) Andreja Żulawského a Jonathan Owen sa venuje prípadovým štúdiám filmov A pátý jezdec je Strach (1964) Zbyňka Brynycha a Zmluva s diablom (1967) Jozefa Zachara. •
• V recenzovanej rubrike Studium filmová teoretička Jana Dudková tematizuje „zradený socializmus“. Vo svojej štúdii reflektuje obraz mládeže, revolúcie a konformizmu v slovenskej televíznej tvorbe na začiatku 90. rokov minulého storočia. Vychádza z analýzy kontinuít a diskontinuít v hranej televíznej tvorbe v rokoch 1990 až 1993, keď ešte dobiehali dramaturgické plány i sociálne reprezentácie charakteristické pre obdobie neskorého socializmu. Základom textu je analýza filmov Takmer ružový príbeh (1990) Juraja Jakubiska a Dido (1991) Dušana Rapoša, v ktorých je zobrazenie spoločenskej zmeny ešte stále prepojené s očakávaním udržania socialistických hodnôt aj známych "istôt." •
• Aktuálne číslo časopisu Kino-Ikon tiež prináša rozhovor s americkým filozofom Thomasom Wartenbergom, ktorý patrí k najvýznamnejším teoretikom kinematografickej filozofie. Profil predstavuje Kornéla Mundruczóa - jednu z emblematických osobností maďarskej filmovej a divadelnej kultúry. Rubrika Dvojdotyk sa venuje fenoménu amatérskeho a rodinného, resp. privátneho filmu a ponúka exkluzívny preklad masterclassu nedávno zosnulého rakúskeho filmového umelca Gustava Deutscha, ktorý mal na predposlednom ročníku MFDF Ji.hlava v roku 2018. Tematicky široký záber má rubrika filmových a literárnych reflexií. Súčasťou nového čísla časopisu Kino-Ikon je tradične filmový občasník študentov audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU Frame - tentoraz s podtitulom Rozhovory. •
• Časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon je recenzovaný časopis, dôraz kladie na rozvíjanie myslenia o kinematografii. Vydáva ho Asociácia slovenských filmových klubov a Vysoká škola múzických umení v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom. Kino-Ikon 1 / 2019 má 273 strán a je v predaji v predajni Slovenského filmového ústavu Klapka.sk v Bratislave na Grösslingovej ulici č. 43 a vo vybraných slovenských kníhkupectvách. •
• Vydanie časopisu Kino-Ikon 1 / 2019 podporil Audiovizuálny fond. •
• Predajňa Slovenského filmového ústavu Klapka.sk --- link. •