Dva filmy, ktoré otriasli kinami

Autor: Martin Droppa | 10.10.2019 o 1:11 | (upravené 10.10.2019 o 2:22) Karma článku: 2,02 | Prečítané:  755x

  Koncom 60. rokov XX. storočia sa začala koprodukcia československých a francúzskych filmárov. Ale "nová doba" jej nepriala.  

 V roku 1968 prišiel do československých kín film Muž, ktorý luže a v roku 1970 film Eden a potom... Oba filmy režíroval francúzsky režisér Alain Robbe-Grillet (1922 - 2008), v prípade réžie filmu Muž, ktorý luže s ním režijne spolupracoval Martin Hollý ml. (1931 - 2004). Začala sa tak tvorivá spolupráca československých a francúzskych filmárov, ale i hercov, ktorá ale, bohužiaľ, netrvala dlho - zmarila ju invázia vojsk Varšavskej zmluvy do Československa a následná komunistická normalizácia v celej spoločnosti. Oba spomenuté filmy pritom patrili k tomu najlepšiemu, čo v tých rokoch v našej kinematografii vzniklo. Napokon - film Muž, ktorý luže získal v Berlíne na Medzinárodnom filmovom festivale Berlinale v roku 1968 cenu Strieborný medveď za najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe; cenu získal francúzsky herec Jean-Louis Trintignant (1930) a film bol súčasne na tomto festivale nominovaný na cenu Zlatý medveď za najlepší film. Podobne to bolo i s flmom Eden a potom... - na Medzinárodnom filmovom festivale Berlinale v roku 1970 bol nominovaný na cenu Zlatý medveď za najlepší film. Paradoxne, ako to už bolo v tých rokoch "dobrým zvykom" - oba filmy boli po československej premiére stiahnuté z distribúcie a nadlho uzavreté do trezorov; ich premietanie sa obmedzilo výhradne na projekcie v rámci filmových klubov alebo pre špecifický, úzky okruh divákov - napríklad ako študijný materiál. Smelá a originálna československá filmárska koprodukcia s Francúzmi nadobro dostala doslova komunistickú červenú a už nikdy nebola obnovená v súvislostiach, v ktorých vznikla. 

 Už v utorok 15. októbra 2019 sa v priestoroch Filmovej a televíznej fakulty Vysokej školy múzických umení v Bratislave uskutoční zaujímavá prednáška, ktorú povedie významný francúzsky teoretik filmu, médií a televízie François Jost. Bude venovaná spomenutým dvom československo-francúzskym filmovým koprodukciám zo 60. rokov minulého storočia, filmom Muž, ktorý luže (1968) a Eden a potom... (1970) režiséra Alaina Robbe-Grilleta. Súčasťou podujatia bude aj prezentácia slovenského prekladu Jostovej knihy o umení Kult banality. Od Duchampa k reality šou.  Oba filmy uvedie

Filmotéka Kina Lumière:
Muž, ktorý luže  v sobotu 12. októbra 2019 o 18:20 hodine
Eden a potom...  v nedeľu 13. októbra 2019 o 18:20 hodine

  

 François Jost je emeritný profesor na Sorbonne Nouvelle Paris III, kde založil Centrum výskumu mediálnych obrazov a zvukov, zároveň hosťuje na mnohých univerzitách po celom svete. Jeho špecializáciou je výskum obrazu, napísal alebo zostavil viac než tridsať kníh o filme a o televízii a publikoval vyše stopäťdesiat článkov. V ostatných rokoch prispel k rozvoju teoretického bádania o televízii vo Francúzsku, je šéfredaktorom časopisu Télévision - prvého frankofónneho vedeckého časopisu o televízii. V minulosti pôsobil aj ako scenárista a režisér. Jeho návšteva na Slovensku je výnimočnou udalosťou. Vo svojej prednáške sa zameria na špecifickú časť filmovej tvorby režiséra a predstaviteľa nového románu Alaina Robbe-Grilleta na Slovensku: na jeho dva filmy Muž, ktorý lužeEden a potom..., ktoré sa v druhej polovici 60. rokov minulého storočia nakrúcali i na Slovensku.  
  „Oba Robbe-Grilletove filmy bojujú s klasickou predstavou, že film je predovšetkým verným obrazom sveta, prípadne oknom otvoreným do sveta. Hrou a experimentovaním s možnosťami média filmu – so zvukovou zložkou, montážou... Jeho filmy fungujú podľa celkom iných logík,“ hovorí filmový teoretik Michal Michalovič z oddelenia vedy a výskumu Slovenského filmového ústavu, ktorý sa podieľa na organizácii podujatia. Práve na jeho podnet príde François Jost na Slovensko. „Profesor Jost sa literárnej a filmovej tvorbe Alaina Robbe-Grilleta venuje dlhodobo, aj sa s ním osobne poznal, preto sme ho oslovili, aby predniesol prednášku práve o týchto filmoch. Veríme, že jeho prednáška prinesie nové podnety a inšpirácie pre reflexiu Robbe-Grilletových filmov, ktorá, domnievame sa, ešte zďaleka nebola vyčerpaná a uzavretá,“ dopĺňa Michal Michalovič.  
 Prednáška má názov Muž, ktorý luže a Eden a potom…: Za hudobný film„Kritici sa často venovali dekonštrukcii rozprávania vo filmoch Alaina Robbe-Grilleta,“ myslí si François Jost, dodávajúc: „Aj keď táto myšlienka nie je nesprávna, nevystihuje dostatočne diela ako Muž, ktorý luže a Eden a potom… Tieto dva filmy sú postavené na inej logike: nielen naratívnej, ale predovšetkým hudobnej. Muž, ktorý luže sa javí ako film-opera a je inšpirovaný estetikou, ktorá nadväzuje na skladateľov ako Richard Wagner alebo Alban Berg, film Eden a potom… zas vyzerá ako seriálne dielo. V prednáške sa pokúsim ukázať logiku každého z nich.“ Jeho prednáška predznamenáva tému 19. česko-slovenskej filmologickej konferąencie, ktorá sa pod názvom Obraz – slovo – zvuk uskutoční v dňoch 17. až 20. októbra tohto roku v Krpáčove. „Oba Robbe-Grilletove filmy sa vyznačujú tým, že sa s prvkami, ktoré sú v názve konferencie, pohrávajú, rôznymi spôsobmi s nimi experimentujú,“ dopĺňa Michalovič. 
 Súčasťou podujatia bude aj prezentácia jednej z Jostových publikácií: Kult banality. Od Duchampa k reality šou. Ide o údernú esej o zvratoch jedného storočia, v ktorej Jost pripomína, že zatiaľ čo banalita nemá dejiny, kultom banality sa umelci a myslitelia XX. storočia zdajú byť priam posadnutí a priznávajú jej aspekt subverzívnosti. Prostredníctvom kultu, ktorý jej zasvätili, sa usilovali spochybniť zavedené inštitúcie - počnúc dielom, cez umelca až po galériu, múzeum alebo médiá. Podľa Josta sa dnes banality zmocňuje televízia a reality šou. Publikáciu vydáva Asociácia slovenských filmových klubov spolu so Slovenským filmovým ústavom ako tretie dielo knižnej edície Cinestézia, ktorú v roku 2016 založila redakcia odborného filmologického časopisu Kino-Ikon.  
 Prednáška profesora Josta sa uskutoční v utorok 15. X. 2019 o 14.45 hod. na FTF VŠMU. Pred ňou, o 13:00 hodine, bude pre záujemcov premietnutý film Muž, ktorý luže, jeho projekcia bude spojená s diskusiou. O 17:00 hodine bude nasledovať prezentácia publikácie Kult banality. Od Duchampa k reality šou. Projekcia filmu Muž, ktorý luže (1968) Alaina Robbe-Grilleta sa uskutoční aj v sobotu 12. X. 2019 o 18:20 hodine a filmu Eden a potom... (1970) v nedeľu 13. X. 2019 o 18:20 hodine vo Filmotéke Kina Lumière. Podujatie organizujú Asociácia slovenských filmových klubov, Filmová a televízna fakulta Vysokej školy múzických umení, Francúzsky inštitút na Slovensku a Slovenský filmový ústav.  
     Podrobné informácie o filme  Muž, ktorý luže  --- link.  
     Podrobné informácie o filme  Eden a potom...  --- link.  
     Filmotéka Kina Lumière  - program, informácie  --- link.  

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Koho a prečo si Trnka tajne nahrával na prokuratúre?

Informáciu potvrdil aj Daniel Lipšic.

Stĺpček Petra Schutza

To, že SDKÚ bránila Bubeníkovú, je ďalší kamienok do obrazu skazenosti strany

Správanie Mikloša nie je vierohodné.


Už ste čítali?