reklama

Márna snaha Maestra Karla Gotta

• V tej záplave informácií, súvisiacich s úmrtím Maestra Karla Gotta, jedna akoby sa stratila, niekde zapadla. Bolo by škoda nespomenúť ju. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (31)

 Napriek tomu, že nie som ktovieakým priaznivcom, či dokonca milovníkom popu, správa o náhlej, tak rýchlej smrti Maestra Karla Gotta (14. júl 1939 - 1. október 2019) ma zaskočila. A priznám sa, že mi z nej bolo smutno - tak obyčajne, trochu detsky, ale hlavne ľudsky, človečensky, smutno. Na všeličo a na kadečo môže byť človek akože pripravený - ale aj tak ho to napokon, v okamihu pravdy, zaskočí - v podstate nepripraveného. 

• Karel Gott •
• Karel Gott • (zdroj: • Foto: Nguyen Phuong Thao / Supraphon. Zdroj: www.novinky.cz • )

 Len tri osobné postrehy smerom k Maestrovi Karlovi Gottovi:
I. Napriek tomu, že nie som ktovieakým fanúšikom popu, nikdy, ale skutočne nikdy som nemal okamžitú chuť či potrebu vypnúť či preladiť rádio, alebo ho aspoň stíšiť, keď v ňom zaznela pieseň, ktorú Maestro Gott spieval. Jeho piesne, jeho hlas, jeho spevácky prejav ma nikdy nerozrušovali, nerozčuľovali, neboli mi nepríjemnými. Maestra Gotta som si neraz dokonca s radosťou vypočul - a k jeho mnohým, pre mňa obľúbeným piesňam sa dodnes vraciam. Dokonca mám v zbierke i niekoľko jeho LP-platní.
II. Keď Maestro Gott vlasti a svetu oznámil, že ho zastihla krutá, nekompromisná choroba, nikdy som z jeho úst v rôznych rozhovoroch s ním nepočul, nezačul ani slovko sťažnosti, pesimizmu, náreku, nehovoril o márnosti, o zlom osude... Napriek veľmi vážnemu zdravotnému stavu Maestro Karel Gott stále svietil optimizmom, žiaril dobrou náladou - a rozdával ich všetkým, nielen svojim fanúšičkám a fanúšikom. Obdivuhodné, príkladné a cenné! A neustále pracoval, doslova do posledného nádychu. Opäť - obdivuhodné.
III. Maestro Karel Gott bol profesionál: veľmi svedomitý, dôsledný profesionál, vždy pristupujúci ku svojej práci, ktorá mu bola poslaním i radosťou, nadovšetko zodpovedne. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 S Maestrom Karlom Gottom som sa prvý raz v živote osobne stretol v nedeľu 11. januára 1987. Prečo si na ten dátum tak presne spomínam? Pretože mám z tých rokov osemdesiatych niekoľko diárov a denníkov, do ktorých som si aspoň heslovite zaznačil, čo sa v ktorý deň udialo. V tú nedeľu som bol s priateľom na návšteve u kamaráta, popoludní som na písacom stroji písal či prepisoval poviedku, a k večeru som mal pracovnú službu - na koncerte Maestra Karla Gotta, ktorý vystupoval vo veľkej, vypredanej sále Domu kultúry. Kratučko pred koncertom sme sa s Maestrom stretli v úzkej chodbe pred šatňami. Prehodili sme zopár slov, z náprsného vrecka saka som vybral malý diár. Poprosil som Umelca o podpis - fialovou, 'pinkfloydovou' fixkou, ktorú som mu podal. Maestro Karel Gott mi bez váhania venoval autogram, a na moje poďakovanie odvetil: "Rádo se stalo, ať se vám v životě daří." 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
• Podpis Maestra Karla Gotta v mojom diáriku z roku 1987. •
• Podpis Maestra Karla Gotta v mojom diáriku z roku 1987. • (zdroj: • Zdroj: archív blogera. •)

 Čo sa teda Maestrovi Gottovi nepodarilo - napriek jeho veľkej snahe? Nepodarilo sa mu dostať na koncert do Československa - do Prahy - Johna Lennona. Pritom nechýbalo veľa a ex-Beatle John Winston Ono Lennon by skutočne u nás koncertoval... 

• Zľava John Lennon a Yoko Ono s Karlom Gottom (vpravo). •
• Zľava John Lennon a Yoko Ono s Karlom Gottom (vpravo). • (zdroj: • Zdroj: archív Karla Gotta / www.dvealice.blog.cz •)

 Ako to bolo? Takto - citujme vierohodný zdroj:
V roce 1971 absolvoval Karel Gott pětašedesát koncertů mimo ČSSR. Účinkoval na festivalech v Caracasu a Bělehradu, u Polydoru vydal společné album s populárním rakouským zpěvákem a hercem Peterem Alexanderem. Během půlročního pobytu v Spolkové republice Německo spolu s bratry Štaidlovými a Felixem Slováčkem zvažoval emigraci, ale nakonec se vrátil. Nicméně si neodpustil výlet do londýnské kanceláře společnosti Apple, kde se sešel s Johnem Lennonem. Kytaristu, zpěváka a skladatele legendární liverpoolské skupiny Beatles, která se nedlouho předtím rozpadla, doprovázela - jak jinak - jeho manželka Yoko Ono. "Ptal jsem se, jaké by měl podmínky k našemu společnému koncertu v Praze," vzpomíná interpret písně Adresát neznámý (coververze hitu Lennona a McCartneyho From Me To You) na vzácné setkání v knižním rozhovoru s Rostislavem Sarvašem. "Říkal mi, že už má tolik peněz, že by se nikdy nemohl dopočítat, protože během takového sčítání by mu mezitím každou minutu nabíhaly tantiémy z celého světa, a proto se rozhodl, že do konce své kariéry bude dělat jenom dobročinnou činnost, takže abych si rozmyslel, komu by se měl výtěžek koncertu v Praze věnovat. Pochopitelně měl podmínku, aby se o tom média zmínila. Můj manažer František Spurný, nadšen touto myšlenkou, běžel na oddělení kultury Ústředního výboru Komunistické strany Československa a navrhl tam, že by se výtěžek z koncertu měl věnovat vesničce SOS. Doslova ho hnali ze schodů dolů a volali za ním: 'Vy jste se zbláznili?! Už vidíme, jak by buržoazní tisk psal, že české chudé děti potřebují peníze od anglického pop-zpěváka!' Z koncertu tedy sešlo a o půl roku později Gusta Fučíková (v tom čase predsedníčka Rady československých žien a poslankyňa Snemovne ľudu Federálneho zhromaždenia ČSSR - poznámka autora) vesničku SOS nechala pro jistotu zrušit." * 
 Doplním ešte, že bolo v pláne, že John Lennon so skupinou Plastic Ono Band - v ktorej vtedy hral aj Eric Clapton - by spolu s Maestrom Gottom vystúpili na Strahovskom štadióne... 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

    Maestro Karel - odpočinutie večné daj Vám, ó, Pane. 

 Zdroj: 
* Dvě Alice - blog --- link.

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu