reklama

Taký cyklista vás môže aj zabiť

• Mám veľa veľmi zlých osobných skúseností s nedisciplinovanými cyklistami, ktorí nedodržiavajú pravidlá a ohrozujú chodcov. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (45)

 K napísaniu tohto článku ma podnietil impulz - status na facebooku z dnešného dňa. Jeho autorka, pani Lucia Mušutová, v ňom píše, citujem:
"Touto cestou by som sa chcela poďakovať tomu hajzlovi - cyklistovi čo mi včera na priechode v meste Liptovský Hrádok zrazil môjho syna a z miesta činu ušiel bez toho aby zistil či nie je zranený. Môj syn skončil s odreninami na celom chrbte a ruke a s pomliaždeným kolenom. Zároveň sa chcem poďakovať neznámej panej, ktorá to videla a chcela môjmu synovi pomôcť. Neviem o ktorú pani ide, ale ak si tento môj status prečíta, tak budem rada ak sa mi ozve aby som sa jej mohla osobne poďakovať za to, že pomohla môjmu synovi. A tiež dúfam, že si to ten hajzel prečíta a uvedomí si, že z miesta činu sa neuteká!!!" * 
 Pani Mušutová status doplnila aj piatimi fotografiami, jednu z nich vyberám. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
• Syn pani Lucie Mušutovej, zranený na priechode pre chodcov v L. Hrádku po náraze neznámeho, zbabelého, nebezpečného cyklistu. •
• Syn pani Lucie Mušutovej, zranený na priechode pre chodcov v L. Hrádku po náraze neznámeho, zbabelého, nebezpečného cyklistu. • (zdroj: • Foto: Lucia Mušutová. Zdroj: www.facebook.com/groups/1661228000758297/ •)

 Dúfam, že zranenia syna pani Mušutovej nie sú vážne a že sa z nich čo najskôr vystrábi, vylieči. Úprimne mu to želám. A bol by som rád, keby sa podarilo zistiť totožnosť bezohľadného cyklistu, nerešpektujúceho predpisy. A najradšej by som bol, keby sa v ňom ozvalo svedomie a statočne by sa priznal a ospravedlnil ako synovi pani Mušutovej, tak aj jej samotnej. Keby sa aspoň dodatočne zachoval čestne a uznal svoju vinu na niečom, čo sa mohlo skončiť oveľa horšie - napríklad ťažkými zraneniami alebo i fatálne. 
 Doznávam, že od istého času mám nemalý strach z cyklistov. Hlavne z tých, ktorí sa bez rozmyslu a po nepredvídateľných trasách doslovia šialene rútia po pešej zóne alebo po chodníkoch. Najskôr k tej pešej zóne. V Liptovskom Mikuláši prechádza celým centrom mesta a je rozdelená na dostatočne, niekoľko metrov široké pásy: pre chodcov a pre cyklistov - prípadne pre automobily (zásobovanie, polícia, požiarnici, sanitky a pod.). Jazdný pruh pre cyklistov je dôsledne a viditeľne vyznačený ako vodorovným, tak aj zvislým dopravným značením. Bohužiaľ, mnohí hlavne cyklisti, ale i cyklistky, vôbec nerešpektujú to, kadiaľ smú - musia jazdiť a kadiaľ jazdiť nesmú. V praxi to potom vyzerá tak, že kráčate po chodníku, ktorý je tri či štyri metre široký (a vedľa ktorého je viac než tri metre široký vyznačený pás pre cyklistov) - a náhle, znenazdania, zrazu v tesnej blízkosti okolo vás preletí šialenec na bicykli. Prifrčí odzadu, nemáte šancu zbadať ho (Boh či Príroda nám nenadelili ďalší pár očí na zátylku.) - a nemáte šancu ani začuť ho, pretože dnešné bicykle sú tiché ako vetrone v povetrí a žiadny cyklista ani cyklistka sa akosi neunúva zazvoniť zvončekom. (Počul som, že zvonček už nepatrí k povinnej výbave bicykla!). Teraz si predstavme, že v tom presne nesprávnom okamihu spravíte krok alebo úkrok doľava či doprava a bicyklista, nemajúci šancu zabrzdiť, do vás vrazí v plnej rýchlosti masívnym "kusom železa." Čo sa môže stať? Možno, našťastie, nič veľmi vážne (ako, dúfam, v prípade syna pani Lucie Mušutovej), alebo niečo veľmi vážne: od rôznych zlomenín, napríklad aj chrbtice, až po fatálne, smrteľné zranenie (zrazený chodec môže spadnúť tak nešťastne, že si prerazí hlavu o niečo, čo je blízko neho: obrubník, odpadkový kôš, schod(y) do obchodu a podobne). Zraniť, a viac než chodec, sa môže i cyklista, cyklistka - lebo ich pád môže byť, vzhľadom na ich rýchlosť, s vážnymi následkami (keď si uvedomíme, že v obci cyklisti, cyklistky nemusia mať na hlave ochrannú prilbu). 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
• Dôsledne vyznačený cyklochodník v Liptovskom Mikuláši. •
• Dôsledne vyznačený cyklochodník v Liptovskom Mikuláši. • (zdroj: • Foto: Martin Droppa •)

 Podobná situácia, ale, domnievam sa, že ešte horšia, môže nastať na chodníku, určenom len chodcom. Chodník je totiž užší alebo úzky než sú chodníky na peších zónach. Nebezpečný stret cyklistu s chodcom je na takýchto chodníkoch pravdepodobnejší. Opíšem vám, čo sa mi stalo: Stál som pred výkladom kníhkupectva a študoval som ponuku nových knižiek. Keď som ju doštudoval, spravil som od výkladu krok dozadu - a v tej chvíli som zaregistroval, že len o zlomok sekundy predtým mi poza chrbát preletel cyklista. Keby som sa bol od výkladu pohol skôr, skôr o ten zlomok sekundy, tak cyklista do mňa v plnej rýchlosti asi vrazí. 
 Od tých čias si dávam na chodníkoch aj v peších zónach obrovský pozor. Najčastejšie kráčam čo najbližšie k stenám - aby som bol chránený pred cyklistickým útokom sprava - a súčasne periférne, napríklad v odrazoch vo výkladoch, kontrolujem situáciu za mnou. Keď mám prejsť z jednej strany pešej zóny na druhú, tak sa zastavím a rozhliadam sa doľava a doprava - ako keby som chcel prejsť rušnú cestu s donekonečna prúdiacou dopravou. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
• Jeden z cyklochodníkov v Liptovskom Mikuláši. •
• Jeden z cyklochodníkov v Liptovskom Mikuláši. • (zdroj: • Foto: Martin Droppa •)

 Čo s tým? Predovšetkým cyklisti a cyklistky by si mali jasne, dôsledne a veľmi vážne uvedomiť, aké pre nich - ako pre účastníkov, účastníčky cestnej premávky - platia pravidlá a jednoznačne by ich mali všade a vždy dodržiavať. Bezpodmienečne. Musia si uvedomiť, že ak do niekoho v plnej rýchlosti vrazia bicyklom, tak to môže mať veľmi vážne následky nielen pre chodca či chodkyňu, ale aj pre nich. Veď taký cyklista vás môže aj zabiť. Alebo môže zraniť či dokonca zabiť seba. Náhoda je mrcha. Treba na to všetko myslieť. Chodci a chodkyne, hlavne starí či starší ľudia, ale aj rodičia malých detí, dokonca i ľudia so psíkom na prechádzke, si musia neustále uvedomovať, aké nebezpečenstvá im hrozia nielen od cyklistov - preto musia byť opatrní a opatrné. A čo sa týka hlavne mestských či obecných policajtov - asi nie som sám, kto si želá, aby nedisciplinovaných cyklistov a cyklistky "odchytávali" a nekompromisne "riešili" - teda poriadnymi, nie len symbolickými pokutami a "dohovormi." 
 Máme zákony, predpisy, vyhlášky, nariadenia - musíme ich dodržiavať. Cyklistky a cyklisti si jednoducho musia uvedomiť, kadiaľ a ako smú jazdiť a ako a kadiaľ jazdiť nesmú. A to ostávam len pri cyklistoch a cyklistkách. O tých, ktorí a ktoré sa po miestach, vyhradených iba chodcom, vozia na kolobežkách (aj elektrických), skateboardoch, dokonca aj na skútroch či ľahkých motocykloch alebo na iných "približovadlách," radšej ani nepíšem.  
* Zdroj:
facebook: Liptovský Hrádok - Naše mesto --- link.

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu