reklama

Hulváti spoza volantov

•  Denne sa ako motoristi, cyklisti, chodci... stretávame s hulvátmi za volantmi, stretávame sa s nimi i pri správach o dopravných nehodách. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

Hulváti za volantmi áut u nás, bohužiaľ, nie sú zjavom ojedinelým, ale každodenným. Osobne za hulvátov považujem všetkých vodičov a všetky vodičky, ktorí a ktoré nedodržiavajú dopravnú vyhlášku, predpisy, ignorujú dopravné značenia, jazdia bezohľadne, agresívne, parkujú bezohľadne... - jednoducho: nevedia sa za volantom správať. Dokonca, čo je na pováženie, neraz sa nevedia správať ani pred samotnou jazdou, pretože za volant sadajú pod vplyvom alkoholu. Denne takýchto hulvátov stretávame - ako motoristi, motorkári, cyklisti či chodci; denne sa o nich dozvedáme zo správ, v ktorých sa píše, hovorí o rôznych dopravných nehodách, neraz s tragickými následkami, ktoré často postihnú nevinných. 
 Často sú tie hulvátstva akože maličkosti, statické dopravné priestupky - ale aj tie o niečom svedčia. O tom, že hulváti za volantmi neberú ohľad na nič a na nikoho. Otázka znie: Ak hulvát nie je schopný a ochotný dodržiavať jednoduché predpisy, dopravné značenia o zastavení a státí a podobne - tak ako sa už len potom dokáže arogantne, bezohľadne správať počas jazdy voči iným účastníkom a účastníčkam cestnej premávky? Odhliadnuc od toho, že takíto hulváti často nerešpektujú aj iné zákony, nielen tie, ktoré sa týkajú dopravnej vyhlášky. 
Na komentovaných fotografiách ukazujem, ako sa správajú hulváti spoza volantov.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
(zdroj: • Foto: Martin Droppa •)

Parkovanie na chodníku v rozpore s povinnosťou vodiča / vodičky nechať voľnú šírku chodníka najmenej 1,5 metra. Ak predpokladáme, že šírka jednej betónovej časti zámkovej dlažby je asi 16 centimetrov, potom vodič / -ka nechal / -a voľnú šírku chodníka necelých 64 centimetrov. To ale nie je všetko. Všimnite si v pozadí autobus, stojaci na autobusovej zastávke. Keď autobus s cestujúcimi odíde, vodič zabočí doľava - za červené auto, obíde parkovisko vľavo a z opačnej strany sa vráti na cestu, ktorou prišiel na zastávku. Na cestu bude vychádzať z cesty vľavo, hneď za chlapcami. V tejto chvíli sa vodič autobusu dostáva do ošemetnej situácie: auto, odstavené na chodníku, mu neumožňuje na prvý raz vybrať pravouhlú zákrutu. Vodič autobusu musí cúvať a až potom sa s dlhým autobusom dostane na cestu tak, aby nepoškodil auto na chodníku, "nešuchol ho." 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: • Foto: Martin Droppa •)

Ukážkový príklad odstavenia auta tam, kde sa to nesmie. Odfotografované na parkovisku pred jedným veľkým nákupným centrom. Vodič (v bielej košeli s krátkym rukávom) zaparkoval auto tak, že ním zablokoval príjazd na vyhradené parkovacie miesto iným automobilom, prepravujúcim ťažko zdravotne alebo ťažko pohybovo postihnutú osobu, odkázanú na individuálnu prepravu. Všimnime si aj časť žltej plnej čiary v ľavej časti fotografie. Pred aj za touto čiarou je zakázané aj zastavenie, aj státie. Dodám, že vodič, ktorý takto zaparkoval, išiel s rodinou na nákup a auto nechal odstavené tam, kde som ho odfotografoval. Keď sa rodina s plnými nákupnými taškami vrátila, 'esbéeskár' z nákupného centra upozornil vodiča, že parkuje nesprávne. Vodič mu odvetil, že sa do toho nemá čo starať.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama
• Foto: František Cudziš. •
• Foto: František Cudziš. •  (zdroj: • Zdroj: www.cudzis.blog.sme.sk • )

Na poslednej fotografii je rozmerná dodávka, slúžiaca ako propagačné vozidlo jednej slovenskej parlamentnej, opozičnej strany. Okrem vodiča či vodičky tvorili posádku dodávky aj "politické špičky" nemenovanej politickej strany. Ako dobre vidieť z fotografie, vodič či vodička odparkoval / -a dodávku "na hulváta" krížom cez parkovacie miesto, vyhradené len pre vozidlá, prepravujúce ťažko zdravotne alebo ťažko pohybovo postihnutú osobu, odkázanú na individuálnu prepravu. Ani to nie je všetko. Zadná časť dodávky výrazne zasahuje do takzvaného "tieňa" - vodorovného dopravného značenia - šikmých čiar; do tohto priestoru je zakázané vchádzať, zasahovať doň vozidlom, presahovať nákladom a podobne. Pripomeniem, že dodávka bola na parkovisku takto skutočne "na hulváta" odstavená dlhý čas - dokým sa nedovaril predvolebný guláš a neporozdával sa spolu s predvolebnou propagáciou. Rečnícke otázky znejú: Čo môžeme čakať, akú slušnosť, právo, empatiu, záujem o obyčajného človeka a jeho životné problémy, starosti, od politikov, ktorí si "akože nevšimnú" ich vlastné flagrantné, vrcholné porušovanie v tomto prípade dopravných predpisov? Čo máme čakať od "akože zákonodarcov," neschopných dodržiavať ani len základné predpisy? Sloboda nie je o tom, že si každý môže robiť čo sa mu zachce. A byť solidárnymi s tými, ktorí nerešpektujú zákon - to nie je dobrá cesta k zdravej právnej občianskej spoločnosti.  
Možno niekto z vás teraz povie: "Nóóó, tam je toho, nejaké zaparkovanie. Veď sa nikomu nič nestalo, tak čo ten Droppa zas 'rieši' to, čo sa ho netýka." Áno, ani jeden zo spomenutých prípadov sa ma nijako priamo ani nepriamo nedotkol. Problém je, podľa mňa, inde: V tom, akí sme benevolentní a tolerantní. Ak chceme tolerovať, nevšímať si tie "akože drobné" prehrešky, v skutočnosti porušenia zákonov - tak potom rovno môžeme tolerovať čokoľvek. Nech si každý jazdí v uzavretej obci stopäťdesiatkou aj dvestovkou - štýlom "čo to dá," nech si kto chce skracuje jazdu v protismere jednosmerkou, nech sa kto chce pred tým, než si sadne za volant, opije, nech si každý zaparkuje kde a ako chce, nech je kto chce aký len chce byť agresívny (nielen za volantom) a tak ďalej. Čo tam po tom. A keď čo tam po tom - tak buďme benevolentní i k rozkrádaniu, ku korupcii, k rodinkárskemu prospechárstvu, k znečisťovaniu životného prostredia nelegálnymi skládkami, k podvodom politikov na nás - občanoch. A tak. Všetko sa začína nejakými "drobnosťami," malými prešľapmi proti pravidlám a zákonom. 
Na záver dve sondy do minulosti o alkohole (nielen za volantom) a alkoholizme. Prvá je z roku 1969 - je dlhá 04:22 minúty, druhá je z roku 1975 - je dlhá 05:06 minút. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu