reklama

Prečo prezident nebol v Normandii

• Dozvedeli sme sa, prečo prezident Andrej Kiska nebol na oslavách 75. výročia vylodenia sa spojencov v Normandii. Dôvod je neuveriteľný. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (51)

 V článku s názvom Slovenský deň H, ktorý som na blogu zverejnil 6. júna 2019, som vyjadril veľké počudovanie sa, ale hlavne aj rozčarovanie i smútok z toho, že na oslavách 75. výročia vylodenia sa spojencov v Normandii sa nezúčastnil Andrej Kiska - v tom čase ešte vo funkcii prezidenta Slovenskej republiky. Napísal som, okrem iného, aj toto: "Priznám sa, že z rozhodnutia ako prezidenta Kisku, tak aj premiéra Pellegriniho (neísť na oslavy do Normandie - poznámka blogera) som mimoriadne sklamaný. Aj jeden aj druhý a aj personál ich kancelárií si totiž určite vedeli ľahko spočítať, na ktorý rok a deň pripadá okrúhle alebo iné výročie akejkoľvek udalosti doma alebo vo svete." (...) "Ako premiér, tak aj prezident mohli roky dopredu vedieť, kedy sa bude oslavovať 75. výročie Dňa D a pripraviť sa na to, že na oslavu tejto významnej svetovej udalosti dostanú pozvanie - a tomu vopred prispôsobiť svoj program." Vtedy som ani zďaleka netušil, aká je pravda a akú mám pravdu. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
• Andrej Kiska •
• Andrej Kiska • (zdroj: • Foto: Vladimír Šimíček. Zdroj: Denník N - www.dennikn.sk •)

 V utorok 18. júna 2019 Denník N na svojej webstránke zverejnil rozsiahly, obsiahly, dlhý rozhovor s Andrejom Kiskom. Rozhovor pripravila Monika Tódová.  
 Z rozhovoru som vybral časť, venovanú neúčasti prezidenta Andreja Kisku na oslavách v Normandii. To najpodstatnejšie som zvýraznil podčiarknutím a červenou farbou. 
Robert Fico o vás povedal, že „máme tu pána Kisku, ktorý päť rokov nič nerobil, ja som makal ako kôň“. Vaši politickí súperi sa o vás snažia navodiť dojem, že ste lenivý. Naposledy pri ceste do Normandie na výročie vylodenia. Prečo ste tam nešli?
To je jednoduchý a aj trochu smutný príbeh, ktorý ukazuje, ako funguje naša politika. Ak by som tri-štyri mesiace pred tým, tak ako to býva zvykom pri takýchto akciách, dostal oznámenie, že takáto akcia je, verte, že by som tam išiel. Naplánoval by som si návštevu Českej republiky neskôr. Pozvanie si vypýtal, aj dostal pán premiér. Vedel, že tam budú tieto osobnosti, a chcel mať peknú fotku. Potom, ako to pozvanie dostal, mu zrazu prišlo, že by mal ísť v tom čase do Ruska.
Zvážil si to a povedal si, že fotku s Trumpom už mám, teraz by sa mi ešte zišla fotka s Putinom, nech si to obhospodárim z každej strany, a vybral si Rusko. Zrazu, potom, čo som už urobil poslednú oficiálnu návštevu v Českej republike, som počul, že by som mal ísť niekde inde. Päť-šesť dní pred tým. To sa nerobí a premiér mi kvôli tomu osobne nikdy nezavolal. Dopadlo to tak, ako to dopadlo. Nabudúce by si premiér mal uvedomiť, čo robí. Minule som ho stretol a povedal som mu, že už to dáva na Fica.
Toto asi kráľovnú Alžbetu nemusí zaujímať, ako to Pellegrini nezvládol. Ak ste päť dní pred tým videli, že hrozí, že tam za kráľovnou bude sedieť Raši, predsa ste mohli sadnúť do lietadla a ísť tam. Nemyslím si, že by nám Česká republika poslala nótu, veď aj oni oslavovali vylodenie v Normandii.
Asi ste si všimli, že z V4 tam boli len premiéri. Okrem toho máme ešte aj druhého najvyššieho ústavného činiteľa.
Vy ste vraj vtedy mali rozlúčkový večierok v paláci.
To nie je pravda.
Nebola to teda chyba, že ste tam nešli?
Z môjho pohľadu nie. Ak sa rozlúčim so všetkými prezidentmi a oficiálne im poviem, že sa už nevidíme ako prezidenti, že moja posledná návšteva je v Českej republike, tak nie. Nemal ísť Pellegrini do Ruska, mal tam ísť a nie sa potom vyhovárať na ostatných. Toto je chyba niekoho iného, tak nech si to on zodpovedá.
   
 Takže pán prezident Kiska by bol býval išiel na oslavy do Normandie - keby "tri - štyri mesiace pred tým dostal oznámenie, že takáto akcia je." Nevychádzam z rozhorčeného údivu. To vari skutočne Andrej Kiska - aj ako prezident - nevedel, že už 75 rokov sa vždy 6. júna oslavuje a pripomína vylodenie sa spojencov v Normandii: otvorenie západného frontu, jednej z najvýznamnejších operácií II. svtovej vojny, najväčšej počtom vojakov, plavidiel, lietadiel, techniky...? V poriadku - on sám to vedieť nemusel, dajme tomu. Ale žeby to nevedel nikto z jeho vtedajších poradcov, radcov, asistentov... - pracovníkov kancelárie prezidenta? Tak to sa mi nechce veriť. A že sa čudujeme, že naša mládež nevie ani len to, v ktorom roku vypuklo Slovenské národné povstanie alebo v ktorom roku vznikla Slovenská republika? No a čo, všakže :-( A nazvať spomienkové oslavy "akciou" - nuž, to je také slovenské, priam podtatranské. Ako keby išlo o nejakú dedinskú dožinkovú oslavu alebo diskotéku, prehliadku hovädzieho dobytka a oviec či stavanie mája. Ale, na druhej strane, buďme radi, že Andrej Kiska nepoužil slovo "event." A to, že Andrej Kiska svoju neúčasť na spomienkových oslavách v Normandii "z jeho pohľadu" nepovažuje za chybu - tak to je chyba. Keď som čítal, zhodou okolností tiež v Denníku N, veľkú anketu o tom, ako rôzne naše osobnosti a známi ľudia naprieč celým spoločenským, politickým, kultúrnym, vedeckým atď. spektrom uvádzali plusy a mínusy Andreja Kisku vo funkcii prezidenta, tak medzi mínusmi sa veľakrát spomínala práve prezidentova neúčasť v Normandii. Neúčasť na oslavách v Normandii veľmi zazlievam prezidentovi Kiskovi aj ja. Dôvody mám tri: Prvý - prezident Kiska by na oslavách reprezentoval všetkých obyvateľov Slovenska. Z toho vyplýva druhý dôvod - podpredseda vlády pre investície a informatizáciu, Richard Raši, nominant strany SMER - SD, ktorý na oslavách v Normandii bol, podľa mňa reprezentoval predovšetkým vládu Slovenskej republiky, ktorej ja nie som ani sympatizant, ani priaznivec. V podstate "moja vláda" to nie je - a tým pádom v Normandii nebol ani "môj zástupca." Bol tam len nejaký nominant strany Smer - SD. Tretí dôvod je veľmi dôležitý, najdôležitejší. V rámci operácií Neptune a Overlord bojovali - a na bojickách aj zomierali - i slovenskí a českí vojaci, Čechoslováci. Úctu, poctu a česť im mal preto náležite vzdať priamo slovenský prezident. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
• Les Braves - pamätník vylodenia na pláži Omaha v Normandii. •
• Les Braves - pamätník vylodenia na pláži Omaha v Normandii. • (zdroj: • Foto: Martin Droppa •)

 V sobotu 15. júna 2024 sa skončí funkčné obdobie našej prezidentky, Zuzany Čaputovej. Týždeň predtým, vo štvrtok 6. júna 2024, sa bude na plážach Normandie pripomínať a oslavovať 80. výročie vylodenia spojencov a otvorenia západného frontu v Európe. Myslite na to, pani prezidentka, už teraz. Dúfam, verím, že sa tejto slávnosti v lete 2024 ako naša prezidentka zúčastníte, že na plážach s krvou v piesku nezabudnete dôstojne reprezentovať Slovensko a všetkých jeho obyvateľov. 
 Súvisiaci článok s fotogalériou - Slovenský Deň H --- link. 
 ___
* Zdroj - rozhovor M. Tódovej s A. Kiskom v Denníku N --- link.

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu