Mimo mainstream

Autor: Martin Droppa | 15.3.2019 o 2:22 | Karma článku: 1,73 | Prečítané:  559x

 Sťažujete sa, že je všade len dutá komercia? Že je komerciou presiaknuté vysielanie rádií, televíznych staníc, že sa komercia na nás valí z plátien kín? Nie je to celkom tak.  

Kto má záujem, ľahko si nájde cesty k zaujímavému i hodnotnému umeniu, ktoré sa vymyká komerčným žánrom, mainstreamu - teda hlavnému, prevládajúcemu prúdu v širokom spoločenskom zábere. Stačí chcieť, aspoň trochu sa zaujímať o to, čo sa deje naokolo - či už v hudbe, v literatúre aj vo filme. Napokon - na Slovensku už dlho existujú rádiá, vysielajúce hlavne nekomerčnú hudbu. Nájdeme u nás veľa kníhkupectiev, ponúkajúcich nekomerčnú, nebrakovú literatúru všetkých žánrov. Existuje u nás veľa festivalov a podujatí, ktorých programová skladba už od ich vzniku opustila hranice mainstreamu, komercie. V neposlednom rade máme kiná, ktoré do programu pravidelne radia filmy aj z menšinových žánrov, nekomerčné, zamerané na diváka, hľadajúceho umenie - nie mainstream a púhu komerciu. Takým kinom, vari najznámejším, je bratislavské Kino Lumière.  
Jednou z tradičných, už dlho trvajúcich aktivít v Kine Lumière je známy a úspešný vzdelávací cyklus s názvom Filmový kabinet. Cieľom cyklu je predstavovať filmy vybočujúce z mainstreamu, z rámcov komercie. Po skončení zatiaľ posledného semestra vzdelávacieho cyklu Filmový kabinet pripravili jeho dramaturgovia sériu troch projekcií súčasných filmov od pozoruhodných filmárov. Ich tvorba sa vyznačuje novátorským prístupom, ktorý sa vymyká zaužívaným trendom v kinematografii. Prvá projekcia sa uskutoční už
      v pondelok 18. marca o 18:00 hodine v Kine Lumière.
V rámci nej bude premietnutý film Vdovy od režiséra Steva McQueena. V apríli v exkluzívnej predpremiére cyklus uvedie najnovší film Paola Sorrentina Oni a SilvioV máji budú môcť diváci vidieť film Súmrak od režiséra László Nemesa. Všetky projekcie budú spojené s lektorskou prednáškou a s diváckou diskusiou.  
 Séria troch stretnutí pod názvom Filmový kabinet Extra nadväzuje na hlavnú tému semestra, skončeného v januári tohto roka, venovaného súčasnej kinematografii. Lektori v ňom predstavili diela desiatich tvorcov, o ktorých na základe ich tvorby predpokladajú, že budú tvoriť dejiny kinematografie. Aktuálny výber filmov pokračuje v tejto línii.  

Prvým z trojice filmov Filmového kabinetu Extra je dráma Vdovy (2018) od britského režiséra Steva McQueena, ktorý sa už v mladosti konfrontoval so spoločenskými predsudkami. Od neskoršieho štúdia výtvarného umenia a vizuálnych médií sa stále viac profiluje ako autor, ktorý je zástupcom hlasu spoločensky potláčaných skupín. Podľa lektora Filmového kabinetu Juraja Oniščenka „McQueenov aktívny autorský postoj nie je na radikálnej strane revolúcie, ale je postojom, ktorý odhaľuje ´telo´ člena menšiny - nazerané je naň ako ako na miesto stretu dvoch síl: utláčajúceho spoločenského násilia politiky a duchovnej rezistencie člena potlačenej menšiny“. Jeho film Vdovy zobrazuje prostredie dnešného Chicaga ako m(i)esta brutálneho zločinu, prerasteného korupciou, a je ukážkou toho, že McQueen dokáže pracovať aj v oblasti žánrovej kinematografie s pozoruhodnými výsledkami.  

Na aprílovej projekcii bude výnimočne v predpremiére uvedený najnovší film talianskeho režiséra Paola Sorrentina Oni a Silvio (2018), tematizujúci súkromie miliardára, mediálneho magnáta a dlhoročného predsedu talianskej vlády Silvia Berlusconiho. „Tvorba Paola Sorrentina sa odvíja dvomi smermi. Autor vo svojich filmoch zobrazuje jednak súkromie postáv a jednak spoločensko-politickú panorámu. V neskoršom období jeho tvorby sa tieto dva prúdy stále viac miešajú v snahe vytvoriť dialogický mnohohlas prepojenia súkromného s verejným,“ približuje Oniščenko. Vo svojej najnovšej provokatívnej komediálnej dráme Sorrentino s výrazným prispením svojho dvorného herca Toniho Servilla nahliada do súkromia kontroverznej postavy na talianskej politickej scéne a ponúka pohľad na mrazivé a často až groteskné situácie. Zároveň sa pýta, aká je najväčšia ľudská túžba a či je možné dosiahnuť ju tak, že človek pri tom nestratí vlastnú tvár.  

Na záver Filmového kabinetu Extra bude v Kine Lumière premietnutý film maďarského režiséra László Nemesa Súmrak (2018), v ktorom dvadsaťročná Irisz prichádza do Budapešti na počiatku XX. storočia - po tom, čo strávila dospievanie v sirotinci, a je náhle konfrontovaná s vlastnou minulosťou a s temným tajomstvom svojej rodiny. Podľa Oniščenka Nemesove filmy vybočujú z dominantných trendov súčasnej kinematografie. S odvolaním sa na francúzskeho filozofa a teoretika výtvarného umenia Georgea Didiho-Hubermana Oniščenko prízvukuje, že „László Nemesovi sa úspešne podarilo vytvoriť celkom novú estetiku rozprávania, ktorá je nanovo schopná taktilne, až fyzicky dotykovo uchvátiť diváka. Ak je potrebné túto estetiku teoreticky podchytiť a formulovať, jej zásadné novátorstvo spočíva v dialektickom a novátorskom skĺbení realizmu a fikcie. Didi-Huberman ju dokonca provokatívne navrhuje nazvať 'dokumentárnou rozprávkou.' “  
 Filmový kabinet Extra teda ponúkne v marci, v apríli a v máji tri filmové projekcie. Pred každou z nich sa uskutoční úvodná prednáška, po uvedení filmu bude nasledovať diskusia s lektorom cyklu Jurajom Oniščenkom. Stretnutia sú otvorené pre širokú verejnosť, frekventanti predchádzajúceho semestra Filmového kabinetu majú po predložení cinepassu zvýhodnené vstupné. Prvý semester cyklu Filmový kabinet 4, venovaný ranému obdobiu kinematografie, sa začne na jeseň 2019.  
       Program  Filmového kabinetu Extra     
   18. marec (pondelok) o 18:00 hodine – Vdovy (réžia Steve McQueen, 2018)
   15. apríl (pondelok) o 18:00 hodine – Oni a Silvio (réžia Paolo Sorrentino, 2018) 
   13. máj (pondelok) – Súmrak (réžia László Nemes, 2018)
        Uputávky na filmy Vdovy, Oni a Silvio, Súmrak.  

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Koho a prečo si Trnka tajne nahrával na prokuratúre?

Informáciu potvrdil aj Daniel Lipšic.

Stĺpček Petra Schutza

To, že SDKÚ bránila Bubeníkovú, je ďalší kamienok do obrazu skazenosti strany

Správanie Mikloša nie je vierohodné.


Už ste čítali?