reklama

Tá obyčajne neobyčajná bohyňa

• Jej meno a priezvisko sa na celom svete vyslovujú ľahučko - takmer tak, ako sú napísané. Ale jej spev, hlasový prejav, ten už nedokáže nikto napodobniť, vari ani len priblížiť sa k nemu. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Maria Callas (2. december 1923, Manhattan, New York, USA - 16. september 1977, Paris, France) bola americká sopranistka gréckeho pôvodu, jedna z najslávnejších operných speváčok XX. storočia. Jej kvalitu umeleckých výkonov dodnes uznávajú milovníci opery i renomovaní odborníci, ale aj laická verejnosť. Hudobní kritici stále vyzdvihujú jej techniku bel canto, široký hlasový rozsah a zmysel pre drámu. Vďaka jej hudobnému i dramatickému talentu ju prezývali La Divina (Božská). Posmrtne bola ocenená Cenou Grammy (2007) za celoživotný prínos a BBC Music Magazine ju vyhlásil za najväčší soprán všetkých čias. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
• Plagát na predstavenie filmu Ja, Maria Callas v Kine Lumière. •
• Plagát na predstavenie filmu Ja, Maria Callas v Kine Lumière. • (zdroj: • Zdroj: Kino Lumière - www.kino-lumiere.sk •)

V pondelok 10. decembra o 20:30 hodine bude v bratislavskom Kine Lumière v programe cyklu Music & Film premietnutý nový film Ja, Maria Callas (réžia, scenár Tom Volf, 2018) - výnimočný dokument o grécko-americkej opernej dive. Film je obrazom profesionálneho i osobného života Marie Callas, obsahuje aj dosiaľ nezverejnené nahrávky a neznáme skutočnosti z jej súkromia aj z jej hudobnej kariéry. Speváčka sa v ňom divákom prihovára vlastnými slovami. Ide o jedinú projekciu filmu na Slovensku. 

• Maria Callas •
• Maria Callas • (zdroj: • Zdroj: Artcam Films - www.artcam.cz •)

„Pravidelní návštevníci cyklu Music & Film v Kine Lumière budú asi trošku zaskočení zmenou žánru, ale keď som videl dokument o najslávnejšej opernej speváčke všetkých čias Ja, Maria Callas, rozhodol som sa, že to bude ten najvhodnejší titul do peknej predvianočnej atmosféry,“ hovorí Miro Ulman, dramaturg cyklu Music & Film o výbere decembrového filmu do divácky veľmi obľúbeného cyklu Music & Film, zdôrazňujúc: „Navyše - do slovenskej kinodistribúcie tento nepochybne zaujímavý, pozoruhodný film nikto nekúpil. Jeho predstavenie v Kine Lumière tak bude jediné na Slovensku.“ 
  Uputávka na film Ja, Maria Callas  (01:40 minúty) 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hudobný dokument Ja, Maria Callas odhaľuje podstatu speváčkinej výnimočnej osobnosti, ukazuje, ako sa zo skromných začiatkov v New Yorku stala zbožňovanou medzinárodnou hviezdou. Diváci sa z filmu dozvedajú o jej šťastných i náročnejších obdobiach. „Aj keď Maria Callas zomrela v roku 1977, ako mladá, len 54-ročná žena, vďaka tomuto filmu nám prerozpráva svoj príbeh vlastnými slovami. Hovorí o umení, o rodine, ale aj o milostnej zrade, nechýba v ňom ani intímne nahliadnutie do jej obáv, do strachov aj depresií,“ približuje film Miro Ulman. Dokument je totiž dômyselne zložený z doteraz neznámych archívnych záberov, z nezverejnených fotografií a z nahrávok, z osobnej korešpondencie i zo vzácnych zákulisných scén. „Úryvky z Callasovej osobnej korešpondencie vo filme číta herečka Fanny Ardant, známa u nás z Truffautovho filmu Žena od susedov (1981) alebo z Ozonovej snímky 8 žien (2002). Práve Fanny Ardant stvárnila aj postavu Marie Callas vo filme Franca Zeffirelliho Nesmrteľná Callasová z roku 2002, ktorého dej sa odohráva v posledných rokoch Callasovej života, mapuje ich, pozorne sleduje a hodnotí ich.“ 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
• Maria Callas v roku 1950. •
• Maria Callas v roku 1950. • (zdroj: • Zdroj: www.gettyimages.com •)

Pre Mariu Callas bol spev podľa jej vlastných slov pokusom priblížiť sa k nebesiam, kde vládne dokonalá harmónia. V speve a v práci bola v každom okamihu sama sebou. Nič nerobila naoko a vždy odvádzala poctivú prácu. V závere filmu vyjadruje vďaku za priazeň, ktorú jej venovali fanúšikovia. „Chcela by som sa poďakovať svojmu publiku, ktoré mi bolo nablízku i v ťažkých chvíľach, nielen v časoch slávy. Písali mi, zbožňovali ma, rozumeli mi a väčšinou ma milovali. I za to som im veľmi vďačná. Pre svet nemám nič než vďačnosť.” Okrem Marie Callas sa vo filme objavia aj zábery viacerých osobností, medzi nimi je napríklad Aristoteles Onassis, Marilyn Monroe, Alain Delon, Yves Saint-Laurent, John Fitzgerald Kennedy, Luchino Visconti, Winston Churchill, Grace Kelly i Liz Taylor. Odznejú v ňom aj árie z diel Giacoma Pucciniho Madame ButterflyTosca, Giuseppe Verdiho Sicílske nešpory, MacbethLa Traviata Sonnambula od Vincenza Belliniho. 
 Pravidelný hudobný cyklus Music & Film uvádza Kino Lumière s mesačnou periodicitou od júna roku 2013. Vstupenky na projekciu filmu Ja, Maria Callas je možné kúpiť si alebo rezervovať na odkaze - link alebo v pokladni Kina Lumière, ktorá je otvorená denne 30 minút pred začiatkom prvého predstavenia v kine. 
  u p o z o r n e n i e 
 Kino Lumière bude počas vianočných sviatkov zatvorené v dňoch od 21. decembra do 25. decembra 2018 a od 31. decembra 2018 do 1. januára 2019. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu