Pracovať s dedičstvom

Autor: Martin Droppa | 22.11.2018 o 22:32 | Karma článku: 1,80 | Prečítané:  264x

Dedičstvo je základom kultúry aj budúcnosti každej krajiny, tvorí pamäť národa. Dedičstvo k nám prichádza z minulosti, je prítomné a je súčasťou toho, čo zanecháme budúcnosti.

 Od 26. novembra do 28. novembra 2018 bude v bratislavskom Kine Lumière seminár Audiovizuálne dedičstvo: výskum, reštaurovanie, distribúcia, programovanie. Seminár je verejný, určený napríklad záujemcom o témy, ktorým sa chcú neskôr v profesionálnom živote venovať, aj študentom a laickej verejnosti. Zahraniční aj domáci experti na seminári priblížia jednotlivé fázy práce s audiovizuálnym dedičstvom. Odborný seminár sa koná pri príležitosti tohtoročného 55. výročia vzniku Slovenského filmového ústavu a jeho súčasťou budú aj ukážkové filmové projekcie hodnotných filmov.  

 Aj audiovizuálne dedičstvo je základom kultúry každej krajiny, tvorí pamäť národa. Na Slovensku sa o kinematografické diela stará Slovenský filmový ústav. O jednotlivých procesoch práce s audiovizuálnym dedičstvom na seminári budú hovoriť jeho odborní zamestnanci a o svoje cenné skúsenosti sa s publikom podelia aj významní zahraniční hostia, ktorí sa dlhoročne profesionálne venujú kinematografiám strednej Európy, aj našej.
Tému reštaurovania filmov predstaví výskumník, kurátor a režisér dokumentárnych filmov Daniel Bird, zostavovateľ filmových programov pre popredné filmové inštitúcie v Londýne, v Paríži aj v New Yorku, ktorý sa okrem iného podieľal aj na výrobe kolekcie Camera Obscura: The Walerian Borowczyk Collection (2014), ocenenej cenou Focal International Award za najlepší projekt ochrany a obnovy. Daniel Bird spolupracoval aj na reštaurovaní poľského filmu Na striebornej planéte (1987) od režiséra Andrzeja Żuławského, ktorého reštaurovaná verzia mala premiéru v The Film Society Of The Lincoln Center New York len tri dni po Żuławského smrti - vo februári 2016. Tento film bude uvedený aj na bratislavskom seminári a Daniel Bird predstaví jeho komplikovanú produkčnú históriu. Na reštaurovanie tohto filmu sa vo svojej prezentácii zameria aj Lukasz Ceranka zo spoločnosti Fixafilm, pôsobiaci ako supervízor reštaurovania filmov, stojaci aj za reštaurovaním prvého európskeho 4K filmu Katyň (2007) od svetoznámeho poľského režiséra Andrzeja Wajdu.

Filmový historik Jonathan Owen sa vo svojej prednáške sústredí na výskum audiovizuálneho dedičstva v medzinárodných súvislostiach, a to na príklade koprodukcií Slovenska a západoeurópskych krajín v 60. rokoch 20. storočia, predovšetkým s Francúzskom a s Talianskom. „Do veľkej miery ide o príbeh veľkých umeleckých ambícií a úspechov, ktoré zosobňovala pozoruhodná tvorivá skupina Alberta Marenčina. Jedným z jeho najvýraznejších kreatívnych činov bola spolupráca s francúzskym režisérom a spisovateľom Alainom Robbom-Grilletom na filmoch Muž, ktorý luže (1968) a Eden a potom... (1970). Tieto filmy ilustrujú túžbu preniknúť do nadnárodného ´priestoru´ artového filmu, ale zároveň si udržať znaky národnej identity. Zjavným protikladom týchto snáh je osud komédie Jozefa Zachara Zmluva s diablom (1967), ktorá je pozoruhodným prípadom filmu vytvoreného štátnou socialistickou kinematografiou a prispôsobeného západným komerčným požiadavkám,“ vysvetľuje Jonathan Owen. Cez analýzy oboch prípadov prednáška odhalí rôzne cesty medzinárodnej spolupráce, ktorými sa slovenská kinematografia vydala v krátkom, intenzívnom období liberalizácie.
 Spôsoby distribúcie kinematografických diel na nosičoch domáceho videa predstaví Mehelli Modi, riaditeľ prestížneho britského vydavateľstva Second Run, zameraného na vydávanie umeleckých diel z celého sveta na DVD a na blu-ray nosičoch. V portfóliu jeho spoločnosti sú diela takých filmárov, ako Apichatpong Weerasethakul, Miklós Jancsó, Miloš Forman, Věra Chytilová, Andrzej Wajda a ďalších. Vo vydavateľstve Second Run vyšli na DVD nosičoch už aj štyri slovenské filmy, licencované Slovenským filmovým ústavom: Slnko v sieti (1962) Štefana Uhra, Vtáčkovia, siroty a blázni (1969) Juraja Jakubiska, Obrazy starého sveta (1972) Dušana Hanáka a Drak sa vracia (1967) Eduarda Grečnera. V auguste sa vo vydavateľstve Second Run dostal na anglofónny trh prvý blu-ray nosič so slovenským filmom, išlo o film Panna zázračnica (1966) Štefana Uhra. Na seminári v Bratislave vystúpi Mehelli Modi s prednáškou, v ktorej si kladie aktuálnu otázku, či je ešte domáce video „živé.“ Nadviaže ňou na skutočnosť, že v roku 2017 pokračoval globálny prudký prepad výdavkov na domáce video, zatiaľ čo globálne výdavky na digitálne domáce služby zaznamenali v porovnaní s predchádzajúcim rokom masívny nárast. V prezentácii sa Mehelli Modi zamýšľa nad tým, ako sledujeme filmy doma v súčasnosti a ako ich budeme sledovať v budúcnosti. Na záver jeho vystúpenia sa uskutoční uvedenie druhého vydania reprezentatívnej obrazovej publikácie v anglickom jazyku Best Of Slovak Film 1921 – 1991 od britského filmového publicistu, kritika a historika Petra Hamesa, ktorú Slovenský filmový ústav prvýkrát vydal pred piatimi rokmi. Kniha predstavuje 35 celovečerných filmov z uvedeného obdobia, ku ktorým Slovenský filmový ústav vykonáva práva výrobcu. Obsiahnuté sú v nej aj naše filmy, ktoré vyšli vo vydavateľstve Second Run na DVD nosičoch.
 Prácu na reštaurovaní filmov v digitalizačnom pracovisku Slovenského filmového ústavu ozrejmia účastníkom seminára Štefan Komorný, odborný garant profesionálnych laboratórnych procesov projektu Obnovy a záchrany kultúrneho dedičstva Slovenskej republiky, Peter Csordás, vedúci oddelenia Slovenského filmového ústavu Digitálna audiovízia, a zvukový majster Michal Fricman, odborný pracovník oddelenia Digitálna audiovízia, ktorý sa venuje digitalizácii a reštaurovaniu zvuku. Témy ich prednášok nadviažu na projekciu filmu Ela Havettu Ľalie poľné (1972). Počas trojdňového seminára budú zo zbierok Slovenského filmového ústavu  premietnuté aj filmy Zbehovia a pútnici (1968) a Dovidenia v pekle, priatelia (1970 / 1990) od Juraja Jakubiska a pásmo našich digitálne reštaurovaných animovaných a dokumentárnych filmov.

 Prezentáciu archívnych diel v Kine Lumière zabezpečuje Filmotéka, ktorá premieta v dennom režime od apríla 2014. Jej zameranie a programové cykly budú predmetom prezentácie Michala Michaloviča, jedného z jej troch kurátorov. „Po období hľadaní rytmu a programovej štruktúry sa nám podarilo vytvoriť hlavné osi programovania audiovizuálneho dedičstva. Prezentácia predstaví pravidelné cykly aj špeciálne programy, ktoré boli realizované v rokoch 2014 až 2018,“ hovorí na tému odborného seminára Michal Michalovič.
 Na seminár Audiovizuálne dedičstvo: výskum, reštaurovanie, distribúcia, programovanie je potrebné sa registrovať, registračný poplatok je 10,-  Eur. Zabezpečené je simultánne tlmočenie z a do anglického jazyka.  
     Prihláška, program s časovým rozpisom podujatí odborného seminára  ---  link. 

 
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Audio Gorila, Air Danko a parížska komúna (týždeň Petra Schutza)

Marček a spol. sú už kmeňoví koaličníci.

DOMOV

Kočnerovi navrhnú sprísniť väzbu, vraj ovplyvňuje vyšetrovanie

Utajený svedok predložil dôkazy proti Kočnerovi.

PRIMÁR

Erekciu môže zachrániť pohyb. Vedci radia ako a koľko treba cvičiť

Ak muž vydrží, zmena príde do pol roka.


Už ste čítali?