Päťdesiatpäť rokov vo fialovom

Autor: Martin Droppa | 19.11.2018 o 19:39 | Karma článku: 1,42 | Prečítané:  276x

 Päťdesiatpäť rokov je významným jubileom, medzníkom nielen v živote človeka, ale aj inštitúcie, dokonca inštitúcie činnosťou, poslaním spätej s národnou, slovenskou kultúrou.   

 Slovenský filmový ústav v apríli tohto roku oslávil 55. výročie svojho vzniku. Počas celého roka 2018 sa k nemu vracia rôznymi aktivitami. Jednou z nich, najnovšou, je vydanie špeciálneho čísla mesačníka Film.sk - je venovaný činnosti a aktivitám Slovenského filmového ústavu za ostatných päť rokov. Číslo časopisu sa vracia aj k významným historickým medzníkom inštitúcie a slovami osobností z filmového prostredia reflektuje jej význam v kontexte dejín slovenskej kinematografie, slovenskej kultúry.

Špeciálne vydanie časopisu Film.sk otvára editoriál od režiséra Martina Šulíka, prezidenta Slovenskej filmovej a televíznej akadémie v období od septembra 2016 do septembra 2018. V nadväznosti na zničenie materiálnej základne slovenskej kinematografie politikmi a "kapitalistami" v 90. rokoch minulého storočia, ktoré zničenie reprezentovala Koliba, zdôrazňuje dôležitosť Slovenského filmového ústavu, ktorý pre filmových nadšencov a roztratených tvorcov našej kinematografie už päťdesiatpäť rokov udržiava vedomie kontinuity - a to ako jediná integrujúca inštitúcia na Slovensku. Vznik Slovenského filmového ústavu a dôležité momenty od jeho vzniku až dodnes v špeciálnom vydaní časopisu Film.sk pripomína rubrika Z histórie Slovenského filmového ústavu.  

Za ostatných päť rokov od svojej polstoročnice prešiel Slovenský filmový ústav dynamickým vývojom. Bolo vybudované jeho moderné digitalizačné pracovisko, etablovalo sa repertoárové Kino Lumière - jediné svojho druhu a poslania na Slovensku, vyšli rozsiahle Dejiny slovenskej kinematografie 1896 – 1969 aj prvé blu-ray nosiče so slovenskými filmami; vyšli doma aj v zahraničí. O najvýznamnejších udalostiach hovorí v ústrednom rozhovore čísla generálny riaditeľ inštitúcie Peter Dubecký. Dve základné organizačné jednotky Slovenského filmového ústavu: Národný filmový archív a Národné kinematografické centrum predstavujú v rozhovoroch ich riaditelia. O činnosti, o koncepcii a o práci filmového archívu, o projektoch Národného filmového archívu aj o zaujímavostiach a pozoruhodnostiach z archívnych zbierok hovorí Marián Hausner, jeho riaditeľ. Aktivity a priority Národného kinematografického centra, ktoré smerujú najmä k prezentácii a k propagácii slovenských filmov doma i v zahraničí, predstavuje jeho riaditeľ Rastislav Steranka. 

Špeciálne vydanie Film.sk približuje aj viaceré dlhodobé projekty inštitúcie. Jedným z nich je Projekt systematickej obnovy audiovizuálneho dedičstva Slovenskej republiky, nevyhnutný pre jeho uchovávanie. Ďalším je projekt Digitálna audiovízia, vďaka ktorému vzniklo digitalizačné pracovisko a v súčasnosti sa v ňom realizuje digitalizácia a digitálne reštaurovanie kinematografických diel. Čitatelia sa vo Film.sk viac dozvedia aj o Kine Lumière, o predajni Klapka.sk a aj o edičnom oddelení Slovenského filmového ústavu, ktorého novodobá história s novou koncepciou sa začala písať v roku 1999 a dnes sú jej výsledkom mnohé publikácie, DVD a blu-ray nosiče. V krátkosti sa časopis venuje aj koprodukčným projektom inštitúcie, archívnym filmom na zahraničných digitálnych nosičoch, predstavuje Oddelenie vedy a výskumu Slovenského filmového ústavu, kanceláriu Creative Europe Desk Slovensko aj kinematografický fond Rady Európy Eurimages, ktorého jedinečným servisným pracoviskom je práve náš Slovenský filmový ústav. 

V rubrike Osobnosti o Slovenskom filmovom ústave píšu a reflektujú ho v historickom kontexte viaceré filmárske osobnosti. Na otázky v čom vidia jeho prínos a aké majú na ústav väzby, odpovedajú filmový publicista a historik Richard Blech, filmový publicista a kritik Pavel Branko, režisér a scenárista Eduard Grečner, režisér a scenárista Dušan Hanák, režisér a scenárista Juraj Lehotský, režisér, scenárista a predseda Rady Audiovizuálneho fondu Miloslav Luther, dramaturg, scenárista, prekladateľ a básnik Albert Marenčin, filmový kritik, publicista a riaditeľ Audiovizuálneho fondu Martin Šmatlák, scenáristka a dramaturgička Zuzana Gindl-Tatárová, režisér a scenárista Dušan Trančík, dramaturg a publicista Rudolf Urc a filmový historik a publicista Štefan Vraštiak. Číslo uzatvára svojím príspevkom Michal Bregant - generálny riaditeľ Národního filmového archivu Praha, ktorý sprostredkúva názor na Slovenský filmový ústav v rubrike Pohľad zvonka.  
     Záver z filmu Obrazy starého sveta (réžia Dušan Hanák, 1972) - 07:41 minúty.  

Špeciálne vydanie mesačníka Film.sk k 55. výročiu Slovenského filmového ústavu vyšlo ako súčasť novembrového vydania Film.sk 11 / 2018. V predaji je za 2,50 € vo vybraných slovenských kníhkupectvách, v predajni Slovenského filmového ústavu Klapka.sk na Grösslingovej ulici 43 v Bratislave a v Kine Lumière. V elektronickej podobe bude zverejnené na internetovej stránke časopisu Film.sk. Želáme vám príjemné a inšpirujúce čítanie.   
    Slovenský filmový ústav  ---  link.  
    Kino Lumière  ---  link.  
    Klapka.sk  ---  link.  
   Film.sk  --- link.  

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Audio Gorila, Air Danko a parížska komúna (týždeň Petra Schutza)

Marček a spol. sú už kmeňoví koaličníci.

DOMOV

Kočnerovi navrhnú sprísniť väzbu, vraj ovplyvňuje vyšetrovanie

Utajený svedok predložil dôkazy proti Kočnerovi.

PRIMÁR

Erekciu môže zachrániť pohyb. Vedci radia ako a koľko treba cvičiť

Ak muž vydrží, zmena príde do pol roka.


Už ste čítali?