reklama

Môj obľúbený obraz (X.)

• Rozhovory s ňou boli pre mňa veľmi zaujímavé, inšpiratívne, plné objavov a poznaní, na ktoré sa nedá zabudnúť. Jej obrazy, koláže, kamey, dielo, som si postupne obľúbil už od skorého detstva. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Tento článok je venovaný 100. výročiu vzniku Česko-Slovenska. 

Mal som v detstve i v mladosti radostné šťastie, že ma v mojich záľubách a v záujmoch podporovali rodičia, hlavne otec. Otec, spolužiak akademických sochárov a výtvarníkov Miroslava Ksandra, Júliusa Machaja, Zuzany Bellušovej - Ruskovej, bol osobným priateľom mnohých nielen liptovských výtvarných umelcov a umelkýň, literátov, a viedol ma a podporoval v mojom záujme o výtvarné umenie, o umenie všeobecne. K tomu všetkému patrilo i to, že ma s umelcami zoznamoval a ja som mohol navštevovať nielen ich výstavy, ale aj ateliéry, neraz byť prítomným keď tvorili, viesť s nimi dlhé, zaujímavé, inšpirujúce rozhovory. Vďaka otcovi som sa už ako chlapec zoznámil aj s fotografom Martinom Martinčekom a s jeho pani - s akademickou maliarkou Ester Šimerovou - Martinčekovou.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
• Ester Šimerová - Martinčeková a Martin Martinček na reprezentačnej pohľadnici, ktorú som vydal k významnému výročiu oboch umelcov. •
• Ester Šimerová - Martinčeková a Martin Martinček na reprezentačnej pohľadnici, ktorú som vydal k významnému výročiu oboch umelcov. • (zdroj: • Foto: Ľubomír Stacho •)

 Naše najskôr rodinné a neskôr aj moje samostatné návštevy u Martinčekovcov boli mi veľmi vzácne. Spomínam si, ako sme pani Ester nikdy nezabudli doniesť aspoň kyticu ruží, ktoré veľmi milovala. A keď sa to podarilo, bola možnosť, tak aj výborný francúzsky syr a fľašku francúzskeho vína - to bolo v časoch pred Novembrom 1989, keď otec tieto a iné lahôdky kupoval počas služobných ciest v Prahe, v predajni francúzskych potravín... Návštevy u Martinčekovcov neboli iba spoločenskou udalosťou. Ako chlapca, ktorý len počúval, ma fascinovala nielen bohatá knižnica umelcov, ale aj množstvo obrazov, fotografií, artefaktov, ktorými bol byt Martinčekovcov zaplnený, podobne ako aj ateliér pani Ester. Umenie u nich na stenách som obdivoval, očarovalo ma, bol som šťastný zo zvedavosti: čo nové nájdem a objavím v knihách, v katalógoch, časopisoch, v ktorých som smel listovať, čítať si, podrobne si prezerať ich obsah. Neskôr prišiel čas rozhovorov - o umení aj o živote. To už som Martinčekovcov navštevoval zvyčajne sám. S pánom Martinom sme sa rozprávali, ako inak, o fotografiách. Rád a podrobne mi vysvetľoval ako ktorá jeho fotografia vznikla, ako hľadal Slnko a svetlo na hladinách vôd - ako sa mu podarilo "odčleniť" svetlo na hladine vĺn a ako práve najvydarenejšie fotografie z tejto jeho série uverejnili v časopisoch až v Japonsku, odkiaľ (a nielen odtiaľ) sa mu dostalo veľkého uznania jeho umenia. S pani Ester sme viedli rozhovory hlavne o jej štúdiách a pôsobení v Paríži, ale i neskôr v Prahe. Jej "francúzske obdobie" ma veľmi zaujímalo a bolo mi nesmiernou cťou, keď mi podala do rúk korešpondenciu, ktorú viedla napríklad s francúzskym diplomatom, básnikom, nositeľom Nobelovej ceny za literatúru (1960) Saint-John Perseom (1887 - 1975) alebo so španielskym umelcom Pablom Picassom (1881 - 1973). Pablo Picasso mal veľmi zaujímavý, dynamický a energický rukopis a excelentný podpis. Nad jeho listami sa mi tajil dych... 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
• Ester Šimerová - Martinčeková: Kompozícia II. (Dynamická). Koláž (1968). •
• Ester Šimerová - Martinčeková: Kompozícia II. (Dynamická). Koláž (1968). • (zdroj: • Zdroj: www.muzeum.artgallery.sk •)

 Z rozhovorov s pani Ester mi utkvelo v pamäti mnohé. Napríklad jej farbistý, iskrivý opis aký mala strach z toho ako zvládne život v Liptove - po nútenom odchode manželov Martinčekovcov z Bratislavy. Rozprávala mi o živote vo veľkomestách, v mestách, aj o šírej, rovinnej krajine okolo Bratislavy, na Záhorí. Mala obavy z toho ako prijme hory, Tatry, liptovskú prírodu - plnú dynamiky, až živelnej energie. Napokon si k nej našla veľmi vrúcny, milý a láskavý vzťah - aj ako k inšpirácii v tvorbe. Navždy si zapamätám jej krásne prirovnanie o tom, ako ju "pohltil interiér lesa" niekde v Liptove. To spojenie "interiér lesa" ma, ako mládenca, veľmi očarilo, motivovalo k mnohým úvahám aj k celkom iným pohľadom na prírodu, v ktorej som vyrastal, v ktorej žijem a ktorú mám rád. Priznám sa, že spojenie "interiér lesa" mi dodnes znie veľmi poeticky a aj zvláštne magicky. Hľadať mne obľúbený, vari najobľúbenejší obraz od Ester Šimerovej - Martinčekovej je mi ťažko, lebo všetky ktoré som mal česť vidieť ako u Martinčekovcov doma, v ateliéri pani Ester, tak i na jej výstavách, sa mi veľmi páčia. Sú mojimi veľmi obľúbenými. Vyberám malú kolekciu z jej diela.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama
• Ester Šimerová - Martinčeková: Priestory. Koláž (1967).
• Ester Šimerová - Martinčeková: Priestory. Koláž (1967). (zdroj: • Zdroj: www.webumenia.sk •)
• Ester Šimerová - Martinčeková. (bez názvu). Koláž (okolo 1972). •
• Ester Šimerová - Martinčeková. (bez názvu). Koláž (okolo 1972). • (zdroj: • Zdroj: www.webumenia.sk •)
• Ester Šimerová - Martinčeková: Jeseň v parku. Koláž (1976). •
• Ester Šimerová - Martinčeková: Jeseň v parku. Koláž (1976). • (zdroj: • Zdroj: www.webumenia.sk •)
• Ester Šimerová - Martinčeková: Zátišie. Olej na plátne (1931). •
• Ester Šimerová - Martinčeková: Zátišie. Olej na plátne (1931). • (zdroj: • Zdroj: www.webumenia.sk •)
• Ester Šimerová - Martinčeková: Zátišie s ovocím. Olej na plátne (1940). •
• Ester Šimerová - Martinčeková: Zátišie s ovocím. Olej na plátne (1940). • (zdroj: • Zdroj: www.webumenia.sk •)
• Ester Šimerová - Martinčeková: Kriváň z Podbanského. Akvarel na kartóne (1958). •
• Ester Šimerová - Martinčeková: Kriváň z Podbanského. Akvarel na kartóne (1958). • (zdroj: • Zdroj: www.webumenia.sk •)
• Ester Šimerová - Martinčeková: Kriváň. Akvarel (šesťdesiate roky). •
• Ester Šimerová - Martinčeková: Kriváň. Akvarel (šesťdesiate roky). • (zdroj: • Zdroj: www.dartesro.sk •)
• Ester Šimerová - Martinčeková: Ryby. Olej na preglejke (1964). •
• Ester Šimerová - Martinčeková: Ryby. Olej na preglejke (1964). • (zdroj: • Zdroj: www.webumenia.sk •)
• Ester Šimerová - Martinčeková: Paris - Place des Vosges. Patinovaný liaty bronz (sedemdesiate roky). •
• Ester Šimerová - Martinčeková: Paris - Place des Vosges. Patinovaný liaty bronz (sedemdesiate roky). •  (zdroj: • Zdroj: www.webumenia.sk •)
• Ester Šimerová - Martinčeková: kamea (okolo roku 1960). •
• Ester Šimerová - Martinčeková: kamea (okolo roku 1960). • (zdroj: • Zdroj: www.soga.sk •)
• Ester Šimerová - Martinčeková: kamea. (1963). •
• Ester Šimerová - Martinčeková: kamea. (1963). • (zdroj: • Zdroj: www.webumenia.sk •)
• Ester Šimerová - Martinčeková: kamea (1963). •
• Ester Šimerová - Martinčeková: kamea (1963). •  (zdroj: • Zdroj: www.webumenia.sk •)

~ ~

• Ester Šimerová - Martinčeková s vyznamenaním Rytier rádu kultúry a literatúry, ktoré dostala od Francúzskej republiky v roku 2001. •
• Ester Šimerová - Martinčeková s vyznamenaním Rytier rádu kultúry a literatúry, ktoré dostala od Francúzskej republiky v roku 2001. • (zdroj: • Foto: Jozef Ďurník. Zdroj: www.tasr.sk •)

 Ester Šimerová - Martinčeková, rodená Fridriková (23. január 1909, Bratislava - 7. august 2005, Liptovský Mikuláš) ako gymnazistka študovala na maliarskej škole Gustáva Mallého (1879 - 1952). V roku 1927 začala študovať maliarstvo a umenie v Paríži - na akdémiách aj súkromne u Alxandry Exter (1882 - 1949). V roku 1931 prvý raz samostatne vystavovala v Prahe, kde sa stala členkou Umeleckej besedy a kde sa v roku 1932 zosobášila s profesorom, MUDr. Františkom Šimerom (1899 - 1943). Doktor Šimer sa aktívne zapojil do odboja a do pomoci československým parašutistom po ich úspešnej vojenskej akcii na zneškodnenie ríšskeho protektora Reinharda Heydricha (1904 - 1942). Za túto činnosť bol zatknutý a popravený - a to napriek prísľubu z pražského Gestapa, že popravený nebude. Umelkyňa Ester rozpredala časť rodinného majetku, aby manžela vykúpila z väzenia - dokonca pre veliteľa Gestapa na jeho objednávku namaľovala obraz. V čase keď mu ho odovzdávala bol jej manžel už mŕtvy... V roku 1947 sa vydala za právnika, vtedajšieho prezidiálneho šéfa Úradu predsedníctva Slovenskej národnej rady, JUDr. Martina Martinčeka (1913 - 2004). V roku 1954 sa manželia museli násilne, na základe komunistických čistiek, vysťahovať z Bratislavy na Liptov, do Liptovského Mikuláša. Doktor Martinček prišiel o možnosti akejkoľvek advokátskej práce, bol nútený pracovať v hydinárni, v tehelni ako bagrista. Martin Marinček sa neskôr začal venovať fotografii a uspel doma aj v zahraničí ako renomovaný fotograf hlavne krajiny a ľudí v nej. V roku 1966 bol pani Ester udelený titul Zaslúžilá umelkyňa. Po roku 1990 bola ocenená mnohými umeleckými cenami a oceneniami, aj najvyššími štátnymi vyznamenaniami: Radom T. G. Masaryka IV. triedy (1991), Radom Ľudovíta Štúra I. triedy (2002). Reprodukcia jej obrazu Tulipány vyšla v roku 1987 aj na československej poštovej známke, podobne aj dielo Šachová kompozícia, ktoré sa stalo predlohou pre slovenskú poštovú známku z roku 2016. Ester Šimerová - Martinčeková bola aj úspešnou návrhárkou divadelných kostýmov a autorkou viacerých umeleckých diel v interiéroch i v exteriéri (vitráže, plastiky, sgrafitá, umelecké obklady...) 

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu