• Na trh prichádza nové číslo časopisu Kino-Ikon. Prvé tohtoročné číslo časopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon 1 / 2018 sa venuje téme právo a film. Problematiku tohto vzťahu skúma vo viacerých súvislostiach, preto sa na ňom autorsky podieľali nielen filmoví teoretici a kritici, ale i experti na právo. Časopis publikuje aj tradičné rubriky a bohatá je i jeho časť filmových a literárnych reflexií. Hlavnou témou čísla sa stalo právo, spravodlivosť, súdnictvo aj obraz právnického povolania vo filme. „Verejný obraz právnikov a premien či peripetií výkonu práva formuje médium filmu od svojich začiatkov,“ píše v úvode k tematickému bloku Právo a film hosťujúci editor čísla, Tomáš Mészáros. Aj preto je tejto téme venované takmer celé číslo, ktoré vzniklo na základe úzkej spolupráce s Katedrou teórie práva a sociálnych vied Právnickej fakulty Univerzity Komenského. •
• „Tematický blok je pestrou mozaikou rozličných prístupov, ktoré spájanie práva a filmu umožňuje, a do určitej miery aj apológiou tohto špecifického akademicko - vedeckého hnutia. Pri kompozícii čísla sme zároveň stavili na žánrovú pestrosť: nájdete v ňom analýzu a rozbor detektívok, sci-fi, rozprávok, ale aj klasických drám zo súdnej siene,“ vysvetľuje Tomáš Mészáros. „Objavujú sa tu ale aj príspevky, ktoré úplne obchádzajú konkrétne filmové diela a zameriavajú sa na všeobecnú abstraktnú analýzu prienikov sveta práva a filmu.“ Okrem metodologických otázok práva a filmu či vysvetlenia práva ako naratívneho systému časopis napríklad ponúka právnofilozofický pohľad na Hercula Poirota vo filmových adaptáciách diela Vražda v Orient exprese, analyzuje vzťah spravodlivosti, násilia a práva vo filme Vrah medzi nami Fritza Langa, justičný omyl vo filme S čerty nejsou žerty či právnu subjektivitu filmov zo série Planéta opíc. Texty sa zaoberajú aj právnymi problémami v dokumentárnej tvorbe, jednému z nich sa venuje štúdia o filme René od známej a uznávanej dokumentaristky Heleny Třeštíkovej. •
• Tradičné rubriky časopisu rozširujú tematický záber periodika. V recenzovanej rubrike Studium dominuje štúdia Evy Vžentekovej, venovaná reprezentácii obdobia rozpadu Československa a vzniku vojnovej Slovenskej republiky (1938 – 1945) v slovenskom hranom filme. V rubrike Za okrajom filmová teoretička Petra Hanáková komentuje projekt reorganizácie slovenskej kinematografie od Ivana J. Kovačeviča z 30. rokov minulého storočia, ktorý ako dokument v rámci edície archívnych materiálov k dejinám slovenskej kinematografie Kino-Ikon 1 / 2018 uerejňuje v pôvodnom znení. Rubrika Dvojdotyk je zastúpená textami o slovenskom režisérovi Jurajovi Herzovi, ktorého tvorbu reflektujú filmoví teoretici Jonathan Owen a Daniel Bird. Rubrika zahŕňa i pôvodné eseje filmových kritikov Paola Speranzu a Tiziany d´Amico o témach práva a spravodlivosti v talianskej kinematografii, ktoré unikátne dopĺňajú blok textov Právo a film. •
• Kino-Ikon 1 / 2018 publikuje aj rozhovor s jedným z vrcholných režisérov taiwanských akčných filmov 70. rokov minulého storočia, scenáristom a producentom Josephom Kuom, ktorý s ním viedla Kristína Aschenbrennerová, dramaturgička aktuálneho filmového cyklu Taiwanská sezóna vo Filmotéke Kina Lumière. Číslo uzatvárajú filmové a literárne reflexie a jeho súčasťou je opäť filmový občasník študentov umeleckej kritiky a audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU Frame - tentoraz s dôrazom na tvorbu švédskeho režiséra Ingmara Bergmana, ktorého nedožitých sto rokov sme si pripomenuli v júli 2018. •
• Časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon je recenzovaný časopis, dôraz kladie na rozvíjanie myslenia o kinematografii. Vydáva ho Asociácia slovenských filmových klubov a Vysoká škola múzických umení v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom. Kino-Ikon 1 / 2018 vyšiel na 290 stranách, stojí 3,32 € a v predaji je v predajni Slovenského filmového ústavu Klapka.sk na Grösslingovej ul. 43 v Bratislave a na jej novej internetovej stránke: Klapka.sk - link a aj vo vybraných slovenských kníhkupectvách. •
• Časopis Kino-Ikon vychádza s podporou Audiovizuálneho fondu - link. •