• Tento článok je venovaný 100. výročiu vzniku Česko-Slovenska. •
• Chuť známych pochúťok - to je jedna vec, pripúšťam, že v koľajách spomienkového optimizmu môžeme svorne tvrdiť, že "...ale tá dnešná Kofila už nie ja taká, aká bývala;" pred desiatkami rokov (ako keby sme boli skutočne schopní detailne si zapamätať chuť niečoho čo sme jedli napríklad pred 44 rokmi. (Myslím si, že je to nemožné - ale to nie je pre tento článok podstatné.) V dnešnom článku vám chcem predstaviť niekoľko pozoruhodných obrazov a diel od významného českého umelca aj grafika. Jeho dielo je úzko spojené a prepojené s mnohými sladkými pochúťkami dávnej značky Orion. Jeho meno je Zdeněk Rykr (26. október 1900, Chotěboř, Rakousko-Uhersko - 15. január 1940, Praha, Protektorát Čechy a Morava). Rykr, predstaviteľ hlavne modernizmu, sa v dobovej umeleckej sfére prejavil ako skvelý grafik a grafický návrhár - i reklám a obalov na výrobky firmy Orion - Maršner - Prague. •
• Zdeněk Rykr sa ako sedemročný presťahoval s rodičmi z rodiska do Kolína. Po maturite na miestnom reálnom gymnáziu odchádza do Paríža, kde sa zoznamuje hlavne s francúzskou modernou, ktorá ho, podobne ako napríklad kubizmus a surrealizmus, veľmi oslovuje. Rykr po návrate z Francúzska nebol prijatý na štúdiá na Akademii výtvarných umění v Prahe, preto začína študovať na filozofickej fakulte Univerzity Karlovy v Prahe - odbory dejiny umenia a klasická archeológia. Štúdiá zakončil v roku 1924 doktorátom. Výtvarné umenie študoval súkromne, aj ako samouk. Po štúdiách sa Zdeněk Rykr zamestnáva ako scénický výtvarník v pražskom Národním divadle a súčasne začína pracovať ako propagačný grafik pre čokoládovňu a výrobňu sladkostí, firmu Orion - Maršner- Prague, ktorá vznikla v roku 1891, a tiež ako výtvarník pre rôzne iné prvorepublikové firmy a spoločnosti, napríklad aj pre firmu Baťa, pre automobilku Horch i pre Čedok. Rykr nebol politicky ani spoločensky činný, od roku 1937 bol len členom Salónu nezávislých. Po násilnej okupácii Česka nacistami a po vzniku Protektorátu Čechy a Morava podlieha depresiám z vývoja v krajine a obáva sa zatknutia Gestapom. Zdeněk Rykr - uznávaný a populárny výtvarník a grafik - sa 15. januára 1940 v rozopnutom plášti, s cigaretou v ústach, vydáva po koľajniciach na Barrandove v ústrety smrti pod prichádzajúci vlak. Jeho manželka Milada Součková (1899 - 1983) bola lingvistkou, literárnou teoretičkou, prozaičkou a publicistkou. •
• Najskôr vám ponúkam pohľad na obraz od Zdeňka Rykra, ktorý sa mi veľmi páči - doslova pre jeho pokojnú atmosféru, ale aj preto, lebo obraz je peknou, ilustračnou ukážkou propagácie - reklamy na prechádzku Prahou. Páči sa mi jemnosť a farebnosť maľby, pripomínajúcej malebné súmraky a západy slnka nad Hradčanmi. Pražské mosty vo Vltave sú namaľované precízne - aj keď len v náznakoch a netvoria dominanciu obrazu. Tá je znázornená mohutnosťou pokojnej hladiny rieky, za ktorou je náznak stromoradia na nábreží. Silueta Hradčian dominuje tretiemu plánu obrazu. Obraz Praha je z roku 1935. •
• Pozrime sa na niekoľko ďalších propagačných prác a aj obrazov od Zdeňka Rykra, ktoré sa mi páčia. Páči sa mi ich jednoduchá, ale pôsobivá farebnosť, akvarelová sviežosť, ale aj istý prvorepublikový šarm - ako je to napríklad na propagačnom plagáte na golfové hry. •
• Okrem toho, že Zdeněk Rykr vytvoril značku, logo pre firmu Orion - Maršner - Prague: hviezdičku, ktorú dodnes na obaloch výrobkov spoločnosti Orion nachádzame, navrhol veľa obalov na sladké výrobky firmy, ktoré poznáme aj dnes. Je tu ale jeden problém - priznám sa, že niečo pre mňa neľahko pochopiteľné. Rykr vytvoril pekné aj účelné obaly ako kompaktné diela, spájajúce ich obrazovú časť s originálnymi typmi písma, prispôsobenými konkrétnemu výrobku a s celkovou grafikou. Tie obaly sú, podľa mňa, aj z dnešného pohľadu pôsobivé a plnia svoje účely. Nerozumiem preto tomu, že ich bolo po dlhých rokoch "nevyhnutné" akože "modernizovať," v podstate zásadne (z)meniť. Načo? Zdeněk Rykr tvrdil, že reklama má zákazníka a verejnosť kultivovať. Dnešná reklama, na výrobky spoločnosti Orion, podľa mňa nekultivuje (tá televízna vôbec nie) a obaly čokolád, tyčiniek a iných sladkostí (nielen) značky Orion sú, skromne povedané, tuctové, nevýrazné a nenápadité. Na druhej strane - keď spoločnosť Orion oslavovala veľké okrúhle výročie vzniku, vyrobila limitované edície ak sa nemýlim troch rôznych čokolád, ktoré boli zabalené v pôvodných obaloch s obrázkami a s grafikou, ktoré navrhol Zdeněk Rykr. Po čokoládach sa na pulte predajní len tak zaprášilo. Ešte šťastie, že nám ostal ten čarovný panáčik, sediaci so šálkou kávy v ruke na obale tyčinky Kofila a volá nás do detstva. Prejdime si malú prehliadku obalov z grafickej dielne Zdeňka Rykra. Pri obrazoch sa opäť stretneme o mesiac, 15. septembra t. r. •