reklama

Film na papieri

• Kto má vážny záujem o film, kinematografiu - napríklad zo študijných dôvodov či z iných pohnútok, rámcovaných jeho záľubou, určite okrem filmov na rôznych nosičoch vlastní i filmovú literatúru. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Najnovšiu možnosť doplniť si knižnicu o hodnotné, obsahom aj informáciami zaujímavé a bohaté knižné dielo s témou kinematografie ponúka Asociácia slovenských filmových klubov v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom a s Ústavom divadelnej a filmovej vedy Slovenskej akadémie vied. V ich réžii v týchto dňoch vyšiel hodnotný, vyše 260-stranový zborník textov, nazvaný Iluzívne a antiiluzívne vo filme. Autormi príspevkov v zborníku sú slovenskí a českí filmoví teoretici, skúmajúci zobrazovanie reality v dejinách kinematografie z rôznych aspektov. Texty v zborníku odhaľujú a ponúkajú nové možnosti vnímania filmu. Dielo je obrazom (i odrazom) súčasného filmovo - kritického myslenia na Slovensku a v Česku a zaoberá sa tematickými pohľadmi na viaceré konkrétne filmy. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
• Na obálke zborníka Iluzívne a antiiluzívne vo filme je použitý snový záber z nakrúcania filmu Muž, ktorý luže (réžia Alain Robbe-Grillet, 1968). •
• Na obálke zborníka Iluzívne a antiiluzívne vo filme je použitý snový záber z nakrúcania filmu Muž, ktorý luže (réžia Alain Robbe-Grillet, 1968). • (zdroj: • Zdroj: Asociácia slovenských filmových klubov / www.asfk.sk •)

 Zborník Iluzívne a antiiluzívne vo filme tvorí súbor príspevkov z 18. ročníka česko-slovenskej filmologickej konferencie, ktorá sa uskutočnila v chatovej a celoročne rekreačnej oblasti Krpáčovo neďaleko Podbrezovej v jeseni 2017. Konferencia bola venovaná téme zobrazovania reality vo filme. „Na jednej strane tu ide o iluzívne, mimetické chápanie filmu a umenia, pri ktorom prevažuje tendencia generovať a recipovať umelecké dielo ako svet. Inak povedané, umelecké dielo má tendenciu byť ilúziou, ktorá je vnímaná ako skutočnosť, a tomuto slúžia rôzne umelecké postupy. Na druhej strane môžeme hovoriť o antiiluzívnom, antimimetickom prístupe a v tomto prípade prevažuje tendencia chápať umelecké dielo ako hru,“ píšu v úvode zostavovatelia zborníka. Príspevky v zborníku sa venujú historickým a teoreticko - estetickým témam fikčnosti, realistickosti, parametrom rôznych iluzívnych a antiiluzívnych tendencií v dejinách kinematografie. Okrem výsostne teoretických príspevkov od filmového teoretika Martina Ciela, estetikov a filozofov Petra Michaloviča alebo Juraja Oniščenka autori tému skúmajú aj na konkrétnych filmoch a publikujú prípadové štúdie. Mieru autenticity a realizmu vo vybraných česko-slovenských filmoch z obdobia normalizácie a socializmu tematizuje teoretik popkultúry Juraj Malíček. Filmovej cenzúre na Slovensku po roku 1989 sa venuje filmový teoretik Martin Palúch a súčasný slovenský hraný film z hľadiska reality a telesnosti reflektuje filmová teoretička Katarína Mišíková. Až v troch príspevkoch je zastúpená tvorba českého režiséra a animátora Jana Švankmajera. Pokus o interpretáciu motívov a analýzu postupov v jeho filme Spiklenci slasti (1996) prináša filmový teoretik Michal Michalovič. Antiiluzívnosť ako základný umelecký princíp vo filme Don Šajn (1970) tohto majstra imaginácie skúma český filmový teoretik Luboš Ptáček. Švankmajerovej snímke Přežít svůj život (2010) sa venuje český filozof a prekladateľ Josef Fulka. Osobitné miesto v zborníku má príspevok českého prekladateľa a publicistu Josefa Rauvolfa, zaoberajúci sa realitou vo filmovom diele amerického spisovateľa Williama Burroughsa. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
• Záber z filmu Jana Švankmajera Přežít svůj život (2010). •
• Záber z filmu Jana Švankmajera Přežít svůj život (2010). • (zdroj: • Zdroj: www.hague.czechcentres.cz •)

 Autori zborníka sa z hľadiska zobrazenia reality venujú aj archívnym slovenským dielam Slnko v sieti (1962) Štefana Uhra, Drak sa vracia (1967) Eduarda Grečnera aj filmu Kým sa skončí táto noc (1965) Petra Solana i ďalším témam. Súčasťou zborníka sú i texty z osobitného panelu Ústavu divadelnej a filmovej vedy bratislavskej Slovenskej akadémie vied na konferencii, ktorého hlavnou témou sa stali premeny cenzúry v československej kinematografii. V zborníku sa nachádza spolu dvadsaťjeden príspevkov slovenských a českých filmových teoretikov a filmológov. 
 Zborník Iluzívne a antiiluzívne vo filme vydala Asociácia slovenských filmových klubov v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom a Ústavom divadelnej a filmovej vedy Slovenskej akadémie vied. Záujemcovia si zborník môžu kúpiť vo vybraných slovenských kníhkupectvách, v predajni Slovenského filmového ústavu Klapka.sk - link na Grösslingovej ulici v Bratislave aj v Kine Lumière - link v Bratislave. 

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu