Hipgnosis stále hypnotizuje

Autor: Martin Droppa | 18.4.2018 o 13:13 | (upravené 20.4.2018 o 0:14) Karma článku: 3,31 | Prečítané:  474x

 Hudba nie je len číry zvukový vnem. Dôležitou súčasťou platní a všetkých hudobných nosičov a ich propagácie sú obaly, booklety, brožúry, plagáty. Dobre vieme, že aj tie hudbu predávajú.

Dnes uplynulo presne päť rokov, odkedy zomrel Storm Elvin Thorgerson (28. február 1944, Potters Bar, Veľká Británia - 18. apríl 2013, Londýn, Veľká Británia). Storm Thorgerson bol britský filmár, fotograf, výtvarník a grafický dizajnér. Začiatkom roku 1968 Storm a jeho priateľ, výtvarník a grafik, ale aj filmový režisér a fotograf Aubrey Powell (23. september 1946, Sussex, Veľká Británia) založili grafické štúdio Hipgnosis --- link na oficiálnu webstránku. Štúdio fungovalo do roku 1983, potom sa Storm aj Aubrey osamostatnili a naďalej sa venovali dizajnérskej a grafickej práci ako úspešní a renomovaní sólisti.

 V prvej polovici roku 1968 členovia progresívnej hudobnej skupiny Pink Floyd požiadali Storma a Aubreya o vytvorenie návrhu obalu na druhý sólový album skupiny s názvom A Saucerful Of Secrets, ktorý vyšiel 29. júna 1968. Storm a Aubrey v tom čase študovali na londýnskej univerzite Royal College Of Art a po úspešnom zvládnutí zadania - domácej úlohy od Pink Floyd dostali od vydavateľskej spoločnosti EMI objednávky na vytvorenie obalov albumov skupín Free, Toe Fat a The Gods. Storm a Aubrey si zriadili malú tmavú fotokomoru v kúpeľni u Powellovcov a neskôr, v roku 1970, si prenajali priestory, v ktorých vytvorili neskoršie famózne štúdio Hipgnosis. Jeho názov vychádza zo slovnej hračky, pripomínajúcej slovo hypnóza a súčasne evokuje fonetický prepis slovného spojenia hip-gnostic.

V roku 1969 Storm, Aubrey a ich spolupracovníci v grafickom štúdiu Hipgnosis vytvorili obal na ďalší radový album, presnejšie dvojalbum, skupiny Pink Floyd. Dvojalbum má názov Ummagumma a vyšiel 25. októbra 1969. Aj týmto skvelým, fantastickým dielom sa začala úzka spolupráca medzi štúdiom Hipgnosis, Stormom, Aubreyom a skupinou Pink Floyd. Zo štúdia Hipgnosis vychádzali aj nasledujúce obaly albumov Pink Floyd: More (1969), Atom Heart Mother (1970), Meddle (1971), Obscured By Clouds (1972). Do roku 1973 vytvorili umelci zo štúdia Hipgnosis 36 obalov albumov rôznych hudobných skupín, okrem iného aj ikonických diel, akými určite sú nahrávky Syda Barretta (The Madcap Laughs, 1970), skupiny T. Rex (Electric Warrior, 1971), Electric Light Orchestra (The Electric Light Orchestra, 1971), Wishbone Ash (Pilgrimage, 1971 a Argus, 1972). Prelom v tvorbe agentúry Hipgnosis (a napokon aj v tvorbe skupiny Pink Floyd) nastáva začiatkom roku 1973, keď vychádza nekonečne populárny album skupiny Pink Floyd s názvom The Dark Side Of The Moon. Storm toto nadčasové dielo "zabalil" do sýtočierneho obalu, v centre ktorého sa nachádza trojuholník s bielymi, jemne rozptýlenými líniami hrán. Trojuholník symbolizuje optický hranol, do ktorého zľava vstupuje lúč bieleho svetla. Svetlo sa v prizme rozkladá na farebné spektrum, vystupujúce z pravej strany trojuholníka. Ikonický obal kultového albumu sa stal kultovým obalom ikonického albumu. Album nie je len umelecky výnimočný a jedinečný, ale je i jedným z komerčne najúspešnejších diel vo svetovej rockovej hudbe. Od vydania sa opakovane umiestňuje na popredných miestach vo svetových hudobných rebríčkoch a predali sa ho mnohé desiatky miliónov nosičov. Traduje sa - ale neviem či je to pravda, že v čase, keď skupina album nahrávala, mala hlboko do vrecka, nebola pri peniazoch. Členovia skupiny sa preto vraj dohodli so Stormom, že Storm a štúdio Hipgnosis dostanú z každého predaného albumu jeden americký dolár. Alebo britskú libru? Názory sa rôznia - isté je to, že členovia Pink Floyd na tomto albume nedlho po jeho vydaní zaslúžene veľmi zbohatli. Pravdou je, že keď sme ako "delegácia" fanklubu Pink Floyd.CZ --- link vlani navštívili londýnsku výstavu The Pink Floyd Exhibition Their Mortal Remains (výstava je aktuálne nainštalovaná do 20. mája 2018 v Ríme), mali sme možnosť vidieť aj originálny nákres, náčrt obalu albumu The Dark Side Of The Moon: na obyčajnom, tenkom a zažltnutom papieri bol celý obraz v mierke 1:1 precízne nakreslený a narysovaný obyčajnými ceruzami a "okótovaný." Uvedomil som si, že nápady, aj tie geniálne, sa môžu zrodiť len v hlave talentovaného človeka. V prázdnych hlavách sa zrodí len nepotrebná prázdnota.

Jednoduchý obal albumu The Dark Side Of The Moon (na reprodukcii je s okrúhlou nálepkou v pravom hornom rohu, ktorá na samotnom obale nebýva - býva nalepená na ochrannej fólii albumu) patrí medzi absolútne grafické špičky. Všimnime si farebné spektrum, vychádzajúce z prizmy. Tvorí ho len šesť farieb, pričom farebné spektrum má sedem farieb. Storm jednu farbu zámerne vynechal a fialovú farbu umiestnil tam, kde v skutočnosti nie je. Farebné pásiky pokračujú na zadnú stranu obalu, kde opäť prechádzajú prizmou a za ním sa spájajú do lúča bieleho svetla, ktorý opäť prechádza na prednú stranu albumu. To je ďalšia nelogickosť na obale, pretože niečo také nie je v skutočnosti možné. Obal tak znázorňuje nekonečný lúč svetla na čiernom pozadí, pričom dobre vieme, že čierna farba nie je ničím iným, len absolútnym nedostatkom akéhokoľvek svetla. Čiže svetlo, žiadny svetelný lúč, na nej nemôže byť. Alebo je absolútna tma - alebo nie je. Pozrime sa na rozložený obal albumu The Dark Side Of The Moon; vpravo je jeho predná strana, vľavo zadná.

Teraz sa pozrime na niekoľko iných grafických prác Storma Thorgersona a grafického štúdia Hipgnosis. Od obalu albumu The Dark Side Of The Moon do roku 1983 Storm, Aubrey a štúdio Hipgnosis vytvorili vyše 120 obalov albumov pre celosvetovo známe nahrávky významných hudobných skupín aj sólistov (Electric Light Orchestra, Led Zeppelin, Roy Harper, Elton John, John McLaughlin, Emerson, Lake & Palmer, Uno, Bad Company, Genesis, The Police, Kansas, Syd Barrett, 10cc, The Pretty Things, UFO, Dream Theater, Al Stewart, Wings, AC / DC, T. Rex, Megadeth, The Alan Parsons Project, Depeche Mode, Helloween, The Hollies, The Shadows, Black Sabbath, Rainbow, Nazareth, Dire Straits, Barclay James Harvest, Hot Chocolate, Bee Gees, Deep Purple, Sweet, Genesis, Yes, Queen, Tom Stoppard, Peter Gabriel, Nick Mason, Richard Wright, David Gilmour, Roger Waters, Status Quo, The Moody Blues, Styx, Scorpions, Def Leppard, Rainbow, The Who, Paul McCartney, Olivia Newton-John, Cozy Powell...  ...a, samozrejme, obaly všetkých albumov Pink Floyd, až po dvojalbum The Wall (1979), ktorý ilustroval karikaturista Gerald Scarfe). Ak som sa nepomýlil v počítaní, tak zo štúdia Hipgnosis vyšli obaly albumov, booklety, plagáty, propagačné materiály, brožúry a podobne pre viac než 400 hudobných skupín a interpretov. Zaujímavé je, že skupiny The Beatles a The Rolling Stones nemajú od Hipgnosis ani jeden obal ich albumov.
Tu je niekoľko ukážok prác grafického štúdia Hipgnosis. Pravá polovica obrázkov znázorňuje prednú stranu obalov albumov, ľavá ich zadnú stranu.

Grafické dielo štúdia Hipgnosis a dvojice Thorgerson / Powell sa za pätnásť rokov existencie štúdia stalo neoddeliteľnou súčasťou hlavne britskej rockovej a v niektorých prípadoch aj popovej hudobnej scény. Obaly albumov, ich výtvarná stránka, grafika, dizajn sa rovnocenne zaradili k nahrávkam, k hudbe, ktorú "jednoducho len zabalili." Vznikli tak kompaktné umelecké celky, z ktorých každý mohol plnohodnotne umelecky existovať samostatne a súčasne sa navzájom rovnocenne dopĺňali. Nezabúdajme ani na to, že grafici v štúdiu Hipgnosis vytvorili i veľa logotypov hudobných skupín a pre mnohé z nich vypracovali aj originálne, značkové písma a ich fonty, ktoré dodnes slúžia ako neprehliadnuteľná a originálna značka tej-ktorej hudobnej skupiny alebo interpreta, interpretky. Dodajme ešte jednu dôležitú skutočnosť: Všetky umelecké, grafické diela štúdia Hipgnosis boli vytvorené "ručne," bez moderných počítačových grafických programov aké poznáme dnes.
Pozrime na niekoľko umeleckých, grafických, dizajnérskych prác Storma Thorgersona.  

Dielo štúdia Hipgnosis a Storma Thorgersona obzvlášť je (pre mňa určite) fascinujúce, doslova ma hypnotizuje. Prečo? Predovšetkým preto, lebo je to dielo originálne, invenčné, plné prekvapení a objektov, vízií, ktoré sú veľmi často pospájané do čírych surrealistických celkov, ohurujúcich, prekvapujúcich a súčasne potešujúcich myseľ vnímateľa. Sú to práce, ktoré ako umelecké diela dokážu fungovať samostatne - bez toho, že by sme podrobne potrebovali poznať obsah, ktorý je v nich zabalený. Jednoducho povedané - tieto diela v akejkoľvek podobe (plagát, kalendár, grafická tlač, potlač, nálepky...) sú samostatnými umeleckými dielami. To, že sú úzko spojené, prepojené a previazané s iným umeleckým dielom - s hudbou - to im zaručuje okrem iného aj veľkú popularitu.

Viac prác Storma E. Thorgersona nájdete webstránke  StormStudiosDesign --- link. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Režisér Vinterberg pre SME: Film Chľast ma po smrti dcéry zachránil

Vyrastal medzi hipisákmi, tí mu dovolili všetko.

Prieskum preferencií: SaS je pred OĽaNO, Kollár na hranici zvoliteľnosti

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.


Už ste čítali?