Panna a Black Sabbath

Autor: Martin Droppa | 6.3.2018 o 9:09 | (upravené 6.3.2018 o 9:20) Karma článku: 2,06 | Prečítané:  511x

Zdá sa vám nemožné spájať pannu s hardrockovou hudbou? Nie - nič nie je nemožné. Hlavne v prípade umenia býva často nechtiac pospájané i to, o čom by sme predpokladali, že sa spojiť nedá. Napríklad v kine.

Keď píšem, že v kine - opäť mám na mysli bratislavské Kino Lumière. Pre jeho programovú, dramaturgickú skladbu je príznačná nielen pestrá ponuka skutočne hodnotných a zaujímavých filmov - či už z pohľadu svetovej, československej alebo domácej, slovenskej kinematografie. Kino Lumière osobne považujem za "zjavenie" v ponuke špecifického - filmového umenia na Slovensku. V podstate sa o tom môžeme presviedčať takmer denne, stačí pravidelne nahliadať do jeho programu. Ale hlavne treba do Kina Lumière chodiť. 
Tentoraz dramaturgia Kina Lumiére prichádza okrem iných zaujímavých filmov aj s ponukou dvoch žánrovo veľmi odlišných diel. Oba filmy sú jedinečné a stoja za divácku pozornosť - a to nielen preto, že budú uvedené v jednej-jedinej tematickej projekcii.
Panna zázračnica (1966, réžia Štefan Uher, predloha Dominik Tatarka, 93 + 24 minút)
patrí medzi ikonické diela slovenskej kinematografie, nakrútené podľa nemenej ikonickej literárnej predlohy. Práve v marci 2018 si pripomíname 105. výročie narodenia slovenského spisovateľa Dominika Tatarku (14. marec 1913, Plevník - Drienové, Rakúsko-Uhorsko - 10. máj 1989, Bratislava, ČSSR) a súčasne si pripomenieme aj 25. výročie úmrtia Štefana Uhra (4. júl 1930, Prievidza, ČSR - 29. marec 1993, Bratislava, SR). Pri tejto príležitosti dramaturgia Filmotéky Kina Lumière pripravila projekciu filmu Panna zázračnica.

Projekcia filmu Panna zázračnica bude len vo štvrtok 8. marca 2018 o 17:00 hodine. Projekciu doplní premiéra dokumentu Príbeh Panny zázračnice (2018, réžia Ivan Ostrochovský) a diskusiou s tvorcami oboch filmov: s Albertom Marenčinom, Jurajom Mojžišom, I. Ostrochovským a Martinom Šulíkom. A. Marenčin bol dramaturgom, scenáristom a vedúcim tvorivej skupiny pri vzniku Panny zázračnice. J. Mojžiš bol kostýmový výtvarník a poradca "pre veci surrealistické" pri tvorbe Panny zázračnice. M. Šulík, žiak Š. Uhra, sa podieľal na tvorbe dokumentu I. Ostrochovského. Doplňme, že Panna zázračnica tento rok vyjde ako prvý slovenský film na blu-ray nosiči v anglickom vydavateľstve Second Run, ktoré sa zameriava na vydávanie oceňovaných artových filmov z celého sveta. 

 Film Panna zázračnica zachytáva život mladej generácie umelcov, formujúcej sa uprostred vojny. Ústrednou postavou je mladé krásne dievča Anabella (poľská herečka Jolanta Umecka), ktoré sa zoznámi s celou skupinou priateľov, rozochvieva v nich túžby a stane sa predmetom ich predstáv. Umelci, očarení jej „zázračnosťou,“ pritom nevidia Anabellin smútok, ktorý vyústi v jej tragický koniec. Ide o jediný film, pri ktorého tvorbe sa stretol Š. Uher s D. Tatarkom. Nezabúdajme ani na to, že kameramanom filmu bol vynikajúci Stanislav Szomolányi. „Dominik Tatarka sa o spoluprácu s filmom pokúšal opakovane a dlhodobo,“ hovorí Michal Michalovič, kurátor Filmotéky Kina Lumière. „V polovici 60. rokov XX. storočia adaptoval pre film svoju novelu Panna zázračnica, film podľa nej nakrútil Štefan Uher. Kým novela vyšla v časoch druhej svetovej vojny, v období, keď sa v oblasti poézie prejavila výrazná avantgardná tendencia v podobe nadrealizmu, film sa pripravoval a vznikal v celkom iných súvislostiach. V polovici 60. rokov sa viedla diskusia o zmysle a význame nadrealizmu v kultúrnych časopisoch. Tatarka do deja zakomponoval aj líniu ovplyvnenú povojnovým vývojom spoločnosti, predovšetkým kultom osobnosti. Príbeh ´objektívne náhodného´ stretnutia výtvarníka Tristana (Ladislav Mrkvička - pozn. blogera) a krásnej a tajomnej Anabelly vo filme sa tak vpisoval do dejín slovenskej kultúry opakovane v rôznych súvislostiach. Práve na túto komplexnosť chceme poukázať programom pri príležitosti výročí dvoch významných osobností,“ vysvetľuje Michalovič.

Black Sabbath: The End Of The End (2017, réžia Dick Carruthers, 120 minút)
je klasickým dokumentárnym hudobným filmom, ktorý vznikol počas definitívneho rozlúčkového koncertu heavymetalovej skupiny Black Sabbath v roku 2017. Film vznikol na koncerte v britskom Birminghame. Film - koncert je mimoriadne emocionálne silnou výpoveďou hudobníkov, ktorí sa hlavne tvorbou navždy zapísali do dejín svetového rocku a hardrocku. Kto príde do kina, má sa na čo tešiť, pretože na koncerte zazneli aj najznámejšie hity skupiny: Paranoid, Iron Man, War Pigs... v podaní pôvodnej zostavy Black Sabbath: Ozzy Osbourne - spev, Tony Iommi - gitary, Geezer Butler - basgitara, Tommy Clufetos - bicie a Adam Wakeman - klávesy. Dvadsiatka skladieb z koncertu je doplnená pohľadmi do zákulisia koncertu aj do nahrávacích štúdií (z rozlúčkového svetového turné skupiny v rokoch 2016 a 2017 vznikol hudobný i filmový záznam Black Sabbath: The End) a rozhovory, v ktorých členovia skupiny spomínajú na vyše 40-ročnú spoločnú hudobnú kariéru.

Hudobný film Black Sabbath: The End Of The End uvedie Kino Lumière v rámci cyklu Music & Film len v utorok 13. marca 2018 o 20:30 hodine v lokálnej premiére. Z vlastnej opakovanej skúsenosti môžem povedať, že v Kine Lumière je vynikajúci zvuk, násobiaci výborné dojmy (nielen) z hudobných filmov. Takže, ak máte radi Black Sabbath a dobrú hudbu, ak máte radi dielo Dominika Tatarku a Štefana Uhra, neváhajte: lístky na filmy sa míňajú ako čerstvé, chrumkavé a voňavé rožky.

 

 

 
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Vy ste tu pre nás, nie my pre vás, odkazujú farmári Matečnej

Viac ako sto farmárov z rôznych oblastí Slovenska sa stretlo so zástupcami ministerstva pôdohospodárstva, polície a prokuratúry.

DOMOV

Dobré ráno: Jedna vec, v ktorej je Slovensko lepšie ako Česko

Ako vyzerá turbulentná politická situácia v Česku.

DOMOV

Fico nepripustil chyby, viní Kisku a médiá

???????My nikam neodchádzame, povedal Robert Fico na sneme Smeru v Častej- Papierničke.


Už ste čítali?