reklama

Ako zachrániť historický organ

• Na Slovensku máme vyše štyristo zväčša historicky cenných, krásnych, ale i funkčných píšťalových organov. Mnohé z nich sú staré aj viac ako dvesto rokov. Viaceré z týchto organov potrebujú zreštaurovanie. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Keby nebolo môjho známeho, ktorý je výtvarným umelcom, a včerajšieho neskorovečerného e-mailu od neho, o ničom by som sa nikdy nedozvedel. Určite by som sa, bohužiaľ, o ničom nedozvedel napríklad z televíznej reklamy alebo z internetových médií. Môj známy mi poslal e-mail s prosbou o hlasovanie za historický organ - presnejšie o možnosť získania nemalých finančných prostriedkov na zreštaurovanie jedného z deviatich vybraných unikátnych, krásnych aj historicky a umelecky cenných organov na Slovensku.
O čo ide? V skratke: Nadácia Všeobecnej úverovej banky v rámci projektu Poklady Slovenska vyhlásila súťaž s názvom Pomôžte nám rozoznieť srdcia kostolov. V rámci jednoduchého bezplatného sms-kového hlasovania môže ktokoľvek kto má záujem a kto si ctí našu históriu a jej poklady hlasovaním rozhodnúť, ktorý z deviatich historických organov na Slovensku získa od Nadácie VÚB až 30 000,- eur na kompletné reštaurovanie a obnovu.
"V hre" je deväť organov (v abecednom poradí): Báč, Gelnica, Jelšava, Krásna Hôrka, Levoča, Prešov, Pruské, Svätý Anton, Špania Dolina. Víťazom súťaže, ktorý získa finančnú cenu, sa stane ten organ, ktorý nazbiera najviac sms-kových hlasov. Hlasovanie sa končí

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

v nedeľu 25. februára o 23:59 hodine.
Podrobný návod ako hlasovať nájdete tu --- klik.

Organ majstra Podkonického v kostole Premenenia Pána v Španej Doline.
Organ majstra Podkonického v kostole Premenenia Pána v Španej Doline. (zdroj: Zdroj: www.nadaciavub.sk)
Organ majstra Podkonického v kostole Premenenia Pána v Španej Doline.
Organ majstra Podkonického v kostole Premenenia Pána v Španej Doline. (zdroj: Zdroj: www.nadaciavub.sk )
Organ majstra Podkonického v kostole Premenenia Pána v Španej Doline.
Organ majstra Podkonického v kostole Premenenia Pána v Španej Doline. (zdroj: Zdroj: www.nadaciavub.sk)

Možno vás bude zaujímať, ktorému z deviatich organov som dal svoj hlas. Vybral som si ten, ktorý je v kostole Premenenia Pána v Španej Doline. Organ zostrojil a postavil v roku 1751 majster Martin Podkonický. Tento organ je nielen regionálnym, slovenským unikátom, ale aj jedinečným svetovým dielom. Organ, ktorý má dvanásť registrov, jeden manuál a jeden pedál, je jediný z dochovaných veľkých nástrojov majstra Podkonického. Majster Martin Podkonický sa narodil 8. marca 1709 v Ľubietovej. V rokoch 1723 až 1727 bol v učení u Daniela Wallachyho v Banskej Bystrici, kde v roku 1730 začal pracovať samostatne. V roku 1736 získal v Banskej Bystrici meštianske právo. Zomrel 13. marca 1771 v Banskej Bystrici. Majster Podkonický položil základy jednoznačne najlepšej organárskej dielne v Uhorsku. Majstrovu prácu zdokonalil a rozvinul jeho syn Michal Podkonický. Organy majstra Podkonického nájdeme aj na Orave, v Novohrade, na Spiši, viaceré sú v dnešnom Maďarsku. Na Slovensku sa zachovali len dva Podkonického organy: v artikulárnom kostole v Hronseku a v kostole v Španej Doline. Moja voľba hlasovať za organ v Španej Doline je motivovaná jednoduchým subjektívnym pocitom: ten organ sa mi veľmi páči. Okrem toho si myslím, že práve jedinečná, na historické pamiatky a zaujímavosti bohatá a malebná obec Špania Dolina potrebuje obnovu tohto organu tak, ako zemiakovej polievke treba soli. Obnovený organový skvost určite do obce pritiahne mnohých turistov, milovníkov histórie a jej cenností. A napokon, trošku veselšie - za dielo koho iného by som mal hlasovať, ak nie za dielo majstra, ktorý nosil rovnaké meno ako ja ;-) ? Dúfam, že aj vy si vyberiete jeden z ponuky deviatich organov a pošlete mu svoj hlas. Ja vám za to vopred ďakujem.
Na začiatku článku som sa trošku posťažoval na Všeobecnú úverovú banku - že mi "nedala vedieť" o aktuálnom hlasovaní v rámci "organového" projektu Poklady Slovenska. Rozumiem tomu - banka nebude zadávať vytvorenie drahej reklamy a platiť drahý vysielací čas v televíziách, aby tak na projekt upozornila. Lenže - ja som, ako desaťtisíce iných občanov Slovenska, klientom VÚB. Preto si myslím, že by sa nič nestalo, keby mi banka vopred poslala e-mail o novom hlasovaní v novom, ušľachtilom projekte. Inokedy ma vedia takmer "bombardovať" s kadejakými ponukami a "produktmi." Ešteže mám toho známeho...  
Asi päťminútová tv-reportáž o organe v kostole Premenenia Pána v Španej Doline.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu