reklama

Môj obľúbený obraz (I.)

• Nový seriál článkov, ktoré budem do konca roka zverejňovať na mojom blogu, bude zameraný (podobne ako seriál o mojej obľúbenej hudbe) na obrazy, umelecké diela, ktoré mám rád a páčia sa mi, oslovujú ma. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Vždy v strede mesiaca, teda pätnásteho, vám ponúknem jedno výtvarné dielo, ktoré obľubujem i obdivujem, na ktoré sa dokážem dlho pozerať. Tie obrazy, diela, mám dokonca dlhé roky uložené v hĺbke pamäti. Mnohé z nich ma sprevádzajú od detstva, od čias mladosti. Nejedno z nich ma aj inšpirovalo pri mojej vlastnej výtvarnej, umeleckej, grafickej tvorbe, alebo aj pri písaní - napríklad poézie. Niektoré som objavil dávno, iné nedávno. Niektoré som mal možnosť vidieť skutočné - v obrazárňach, iné len v podobe reprodukcií: napríklad v katalógoch, v knihách alebo vo výpravných kalendároch. 
 Autorom januárového diela v mojej ponuke je švajčiarsko-nemecký umelec Paul Klee (18. december 1879, Münchenbuchsee, Švajčiarsko - 29. jún 1940, Muralto, Švajčiarsko). Obraz sa volá Zlatá rybka (Der Goldene Fisch, Der Goldfisch) a Paul Klee ho v roku 1925 namaľoval technikou oleja a akvarelu na papieri, pripevnenom na kartón. Obraz s rozmermi 48,5 x 68,5 cm visí v Kunsthalle v nemeckom Hamburku. Život Paula Klee bol mimoriadne pestrý a turbulentný - to sa odrážalo aj v jeho tvorbe. Klee, v tvorbe ovplyvnený expresionizmom, kubizmom i surrealizmom bol členom umeleckého spolku Modrý jazdec (Der Blaue Reiter) a spolu s priateľom Vasilijom Vasiljevičom Kandinskim (16. december 1866, Moskva, Rusko - 13. december 1944, Neuilly-sur-Seine, Francúzsko) pedagogicky pôsobil v progresívnej škole slobodnej umeleckej tvorby Bauhaus, kde zotrval až do roku 1930. Potom pôsobil ako profesor na Düseldorfskej akadémii - až do obdobia masívneho nástupu nacizmu v Nemecku. V tom čase si od nacistov vyslúžil pejoratívne pomenovanie "zdegenerovaný umelec" a za také bolo považované aj jeho "neárijské," "špinavé" umenie. Z akadémie bol prepustený.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Paul Klee.
Paul Klee. (zdroj: zdroj: www.oggito.com)


Teraz sa pozrime na Zlatú rybku - ako vlastne vyzerá, aj v dvoch detailoch 

Paul Klee: Zlatá rybka, 1925, olej a akvarel na podlepenom papieri.
Paul Klee: Zlatá rybka, 1925, olej a akvarel na podlepenom papieri. (zdroj: Zdroj: www.arsmundi.com)
Paul Klee: Zlatá rybka (detail).
Paul Klee: Zlatá rybka (detail). (zdroj: Zdroj: www.arsmundi.com)
Paul Klee: Zlatá rybka (detail).
Paul Klee: Zlatá rybka (detail). (zdroj: Zdroj: www.arsmundi.com)

Obraz, s ktorého reprodukciou som sa prvýkrát stretol veľmi dávno - na prvom stupni základnej deväťročnej školy - ma fascinuje, priťahuje dodnes. Obdivujem jeho farebnosť, kompozíciu a z týchto dvoch základných prvkov výtvarnej tvorby vyplývajúcu atmosféru. Obraz znázorňuje v centre horizontálne umiestnenú zlatú rybičku, akoby nehybne stojacu vo fantazijnom akváriu. V jej žiarivej zlatožltej farbe a v odtieňoch žltej, zelenkavej aj jemne oranžovej farby detailov rybky sa skrýva pokojná svetelná žiara, násobne vynikajúca na tmavom pozadí, kombinovanom s modrým svetom prevažne vertikálne umiestnených detailov rastliniek. Púhe horizontálne a vertikálne členenie kompozície obrazu - bez dynamiky diagonálnych ťahov štetcom a bez uhlopriečne umiestnených objektov na obraze - robí dielo veľmi stoickým, pokojným, ba až meditatívnym. Chladné tmavomodré pozadie s modrými detailami rastliniek jedinečne vyvažujú teplé farby ako zlatej rybky, tak aj rybičiek, vznášajúcich sa okolo hlavného motívu obrazu v centre. Rybky sú umiestnené v rohoch obrazu, čím akoby ho podvedome rámovali. Zaujímavé a dôležité sú jemné drobnokresby či už detailov rastlín alebo aj náznakov šupiniek a sfarbenia na zlatej rybke a na rybkách, ktoré ju sprevádzajú v tušenej nehybnosti. Obraz mám veľmi rád pre jeho pokojnú, priam rozprávkovú atmosféru a pre výbornú, kontrastnú farebnosť. Zlatá rybka Paula Klee je veľmi známy a priam ikonický obraz umelca - je preto dostupný v širokej ponuke reprodukcií - od veľkých plagátov až po malé pohľadnice. Okrem toho býva často predlohou pre výtvarnú tvorbu detí. Určite i preto, lebo Klee často maľoval a kreslil ako dieťa. Ale to je iný príbeh...
Viac obrazov od Paula Klee nájdete tu --- link. 

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu