reklama

O lesoch, o nás (aj o mne)

• Mám rád lesy. Veľmi. Ich vôňu, farby, svetlo aj tiene v nich. Jeseň, zimu, jar i leto v nich. Preto som sa pripojil k Občianskej iniciatíve My sme les. Už nás je, zatiaľ, vyše 55 700. Neveľa. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (21)

Les - podobne ako Rieka, More alebo Oceán - je ako obrovský, záhadný a obdivuhodný, tajomný Živočích. Živočích, ktorý neprestajne žije, dýcha a aj sa hýbe - aj keď sa to nezdá. Je to pohyb akoby neviditeľný, nebadaný. Les sa nehýbe len vďaka Vetru alebo Slnečnému Vánku. Hýbe sa napríklad stopami lesných Zvierat, padaním lístia, ihličia a šišiek, vyrastaním trávy, húb a mladých porastov, mäkkosťou machov a krehkosťou suchých konárikov. Les sa vo svojej zdanlivej nehybnosti pohybuje v Čase. Ako všetko živé i neživé okolo nás. Napokon - aj ako my. Všetko je súčasťou Času, pevne a zároveň pohyblivo v ňom zakotvené. My i Les. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Akademický maliar Karol Feňveš: Tatry (olejová tempera na papieri).
Akademický maliar Karol Feňveš: Tatry (olejová tempera na papieri). (zdroj: Reprofoto: Jozef Česla)

Detstvo aj veľkú časť mladosti som prežil v neďalekom Lese, ktorý prikrýva vyše päťkilometrový masív nevysokej Hory. V tom Lese som poznal každý Strom, Skalu, chodník i chodníček, každé zákutie. Boli časy, keď v Lese rástli huby - hlavne bedle, masliaky, aj lesné jahody, krásne zapýrené šípky a tmavofialovohanblivé trnky, purpurové klinčeky i hebké plesnivce a krehké poniklece. To bolo v časoch, keď po ceste, ktorá vedie popod Horu s Lesom, jazdili embéčky, trabanty a wartburgy, lady, tatrovky, pekárenské robury, vojenské vétriesky, občas súdružská šesťstotrojka. Bolo to v časoch, keď Lúky v Lese nezakvitli len kvetenou, ale aj pestrosťou farebných motýľov, ozvučených bzukotom včiel a čmeľov. Bolo to v časoch, keď priekopy medzi cestou a Lesom boli plné slimákov a žiab, keď sa z Lesa liali úzke potôčiky čistej Vody, ktorej sa dalo napiť. Bolo to v časoch, keď nikomu neprekážal ani jeden medveď, ktorý v Lese žil, keď ľudia, domáci, každú jeseň nevolali po ráznom a okamžitom zastrelení líšok, ktoré z Lesa zišli do údolia - len preto, lebo sa tie líšky, podľa nich, "správajú čudne" a "snoria pomedzi humná." Bolo to v časoch, keď k nám, do neoplotenej záhrady, z Lesa zišiel jeleň a pojedol všetok dozretý hrach. Viem - boli to časy romantického detstva plného hier, mladosti v hľadaní odpovedí na otázky "kto som, odkiaľ idem a kam idem." Dnes by som mohol napísať, že na tie časy hľadím cez pestrofarebný kaleidoskop spomienkového optimizmu. Veď áno - ale čo to mení na podstate veci? Nič. Vôbec nič podstatné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Akademický maliar Karol Feňveš: Kriváň (pastel).
Akademický maliar Karol Feňveš: Kriváň (pastel). (zdroj: Reprofoto: Jozef Česla)

Už niekoľko rokov tam nechodím - niet dôvodu. Nechcem vidieť tie vyklčované rúbaniská, zdevastované plochy po ťažbe. Tú spúšť. Les si zachovávam už iba v pamäti, taký aký bol. Kedysi som sa po ňom slobodne prechádzal s voľne pusteným Psom. Dnes je to nemysliteľné. Žiadne lesné jahody, žiadne lesné kvety, čerstvé bedle rovno na panvicu sú minulosťou. Les - prevažne borovicový - nenapadol žiadny kôrovec. Napadol ho človek - "v mene" kšeftu, speňaženia, zisku. Hranica Lesa a cesty pod ním schne následkom exhalátov z áut, zo stoviek kamiónov s drevom, z chemických posypov v zime. Hora s Lesom je len obyčajná hora s lesom - nie je žiadnou "rezerváciou," nie je v žiadnom "pásme ochrany." Jedného dňa sa môže stať, že Les postupne celý vyrúbu, zničia. Dôvody sa nájdu - nikto ale priamo, na rovinu, nepovie, že je to pre peniaze, na kšeft. Budú sa hľadať "výhovorky," len aby sa mohlo píliť, ťažiť, klčovať a štiepkovať. Ťažiť. Ťažba - to je to "správne" slovo! Obsahuje onú podstatu ľudskej dravosti, ekonomickej činnosti, princípu i zámeru. Ruka v ruke s ťažbou ide zisk, peniaze. Tak je to a inak to ani nebude. Taká je pravda. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Akademický maliar Karol Feňveš: Jeseň (pastel).
Akademický maliar Karol Feňveš: Jeseň (pastel). (zdroj: Reprofoto: Jozef Česla)

Nie som lesník - odborník, ani "profi-ochranár." Lesníkom bol môj starý otec, ktorý je vyše šesťdesiat rokov po smrti, ktorý lesníčil na Čiernom Váhu, na Chmelienci. V rodine sme ešte niekoľko lesníkov mali, aj môj krstný otec bol lesník. Dlhé roky učil na slrednej lesníckej škole - aj budúcich inžinierov, ktorí potom študovali vo Zvolene. Určite učil aj tých, ktorí neskôr spoločne získavali vysokoškolský titul v spoločných učebniach, u tých istých profesorov. Dnes tí inžinieri častokrát stoja proti sebe. Jedni nekompromisne zastávajú lesnú ťažbu, hovoria o hospodárskych lesoch, o dennej nevyhnutnosti ťažby. Keď sa ich človek spýta na to, ako je možné, že sa v rámci tej ťažby "strácajú" = kradnú desiatky kamiónov prvotriedneho dreva, tak odpovedať nevedia. Vedia ale všetky "ich" lesy vpratať do tabuliek, objemov, kubíkov... a hlavne do lesohospodárskych, ťažobných a ktovieakých ešte plánov. Títo lesníci, ak to mám napísať obrazne, viac ako lesom, ihličím a živicou voňajú kanceláriami, benzínom a olejom do stihliek. Tí druhí, veľmi často ich spolužiaci či konškoláci, bojujú za lesy bez zásahov, za to, aby si príroda mohla sama poradiť. Bojujú aj za zastavenie ťažieb v štátnych lesoch. Lesy po rôznych kalamitách, prírodných katastrofách menšieho i väčšieho rozsahu, si podľa nich poradia samy. To isté si myslím aj ja. Preto som signoval iniciatívu My sme les - link. Nielen preto, že súhlasím s obsahom jej Desatora pre les - link. Podpísal som ju preto, lebo mám rád prírodu, a, samozrejme, lesy, ktoré sú jej súčasťou. Svoj podpis som pripojil ako laik - v ktorého mysli, vedomí i podvedomí sú gény môjho starého otca, lesníka. K iniciatíve som sa pripojil dobrovoľne a slobodne - aj keď, priznávam sa, plný emócií. Ale dobré emócie predsa nie sú, nemôžu byť prekážkou. Častokrát v živote konáme vedení emóciami. Moje emócie v tomto prípade symbolizuje Hora s Lesom, o ktorom píšem v úvode tohto článku. Skutočne nechcem, aby sa všetky naše lesy postupne zmenili na rúbaniská a pusté holoruby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Akademický maliar Karol Feňveš: Pred búrkou (olej na lepenke).
Akademický maliar Karol Feňveš: Pred búrkou (olej na lepenke). (zdroj: Reprofoto: Jozef Česla)

Chcem vás všetkých, ktoré a ktorí čítate moje články, poprosiť: Pridajte sa aj vy svojím podpisom k iniciatíve My sme les --- pridaj sa - link. Nech nás je stále viac. Ďakujem. 
Môj tematicky súvisiaci článok - link. 

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu