reklama

Osem pesničiek na október

• Zistiac, že seriál Moja letná hudba pre vás, ktorý má 12 dielov + 1 bonusový, sa vám páčil, čo ste dali najavo i v diskusiách, rozhodol som sa občas ďalej písať na tému moja obľúbená hudba. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Mám na mysli konkrétnu predstavu: Raz za mesiac, vždy v tú sobotu alebo v nedeľu, ktoré budú plus / mínus najbližšie k polovici daného mesiaca, zverejním osmicu svojich obľúbených skladieb. Takých, ktoré sa mi veľmi páčia, ktoré subjektívne považujem za výborné a súčasne predpokladám, že ich nepoznáte - a ak ich aj poznáte, tak ste na ne možno časom (po)zabudli. Spolu si osviežime pamäť, možno si aj zaspievame, ale hlavne sa spoločne potešíme z dobrého hudobného umenia. V to dúfam - a verím, že to bude fajn.
Teraz stojím pred neľahkou úlohou. Októbrovú osmičku mojich obľúbených piesní mám vybrať zo sólovej tvorby členov skupiny The Beatles. Prehrabávať sa ušami a pamäťou v sólových diskografiách Georga, Johna, PaulaRinga je síce zaujímavé aj objavné, ale mimoriadne prácne. Veď si to uvedomme: George vydal 12 sólových štúdiových albumov, John ich vydal 8, Paul zatiaľ 18 a Ringo doposiaľ až 19. Spolu je to neuveriteľných 57 albumov. Ak by mal každý album primeranú dĺžku len 45 minút, tak je to dokopy 2 565 minút - teda takmer 43 hodín. Skoro dva dni, nonstop od rána do rána, môžeme počúvať celú diskografiu - len štúdiové albumy štyroch exBeatles. Tých chýbajúcich päť hodín by sme mohli vyplniť prehratím si niektorého z početných koncertných albumov alebo kompilácií - ktorých majú George, John, Paul a Ringo na svojom konte nepreberné množstvo. 
Aký postup som zvolil? V duchu a v rámci môjho prirodzeného svojstojného samoboja proti stareckej demencii a proti Alzheimerovej chorobe (ktorú skrátene veselo nazývam Alza-choroba) som začal loviť v pamäti. Lovil som dlho - vylovil som "milión" názvov pesničiek, útržkov ich textov a iných textov, názvov albumov alebo aj obrázkov obalov albumov. Vylovil som toho oveľa viac ako keď teraz juhočeskí rybári vylovujú kaprov z rybníkov. Všetko sa mi to hromadilo a vrstvilo v hlave, ale v rámci môjho samoboja proti... ...proti... ...veď viete proti čomu..., som si nič nezapisoval na papier, do zápisníka. Svoju kompozíciu skladieb do článku na blog, tú "exBeatles osmičku," som si zapísal do pamäti. Napokon som to všetko len poskladal dokopy, podľa abecedy - aby som neukrivdil nejakej večnej fanúšičke exBeatla, lebo aj také stále žijú medzi nami :-) a aby som niekoho neuprednostňoval. Tu je výsledok.
Paul McCartney (18. jún 1942, Liverpool, Veľká Británia) patrí k jedným z najznámejších, najtvorivejších, najinvenčnejších a najlepších hudobníkov a skladateľov na svete. Keď sme boli 16. júna 2016 na jeho do posledného miesta vypredanom koncerte v Prahe, Paul nás o svojej hudobnej genialite ľahko presvedčil. Svojou hrou a spevom doslova hnal pred sebou sprievodných hudobníkov a publikum privádzal do distingvovaného ošiaľu. Mal som dojem, že beatlemánia sa vrátila. Bol to krásny a nezabudnuteľný koncert. Zo sólovej tvorby Paula som vybral dve moje obľúbené skladby: Uncle Albert / Admiral Halsey z druhej sólovky Paula z roku 1971 s názvom Ram a pieseň No Other Baby z albumu Run Devil Run z roku 1999. Prvú "dvojpesničku" zložil Paul spoločne s manželkou Lindou. Je charakteristická tým, čo je pre Paula príznačné: cit pre melódiu, hravosť, premenlivosť i variabilnosť hudobného nápadu. Druhá skladba nesie v sebe počuteľný bluesový náboj a je doplnená celkom zaujímavým čiernobielym videoklipom. Dobre sa započúvajte do gitarového sóla, lebo... (...lebo viac sa dozviete celkom na konci tohto článku).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 George Harrison (25. február 1943, Liverpool, Veľká Británia - 29. november 2001, Los Angeles, USA) mal povesť "tichého Beatla," ktorý sa počas spoločnej umeleckej existencie slávnej štvorky z Liverpoolu neveľmi presadzoval, ako keby bol kdesi v ústraní od autorskej dvojice Lennon / McCartney. Na jednej strane škoda - na druhej strane sa tak, podľa mňa, dobre stalo. Prečo? Pretože George si veľa, veľmi veľa svojich výborných hudobných nápadov a motívov z čias The Beatles odniesol "domov" a mimoriadne kvalitne ich spracoval hlavne v prvej polovici svojej sólovej umeleckej tvorby. Ako sa u nás vraví - "dávno mal zarobené." A veľmi dobre - čím nemyslím finančnú stránku. Jeho sólová tvorba je výrazná, nezameniteľná a istým spôsobom "pokojne šarmantná." Mne sa sólový George páči najviac - aj preto mám jeho kompletnú štúdiovú diskografiu. V roku 1973 George vydal album Living In The Material World, z ktorého som pre vás vybral skladbu Miss O' Dell. Pekná melódia, jemný orientálny nádych, fantastickí spoluhráči: Klaus Voormann - basgitara, Jim Keltner - bicie, zvonce, hrkálky. George hrá na gitare, na harmonike a spieva + sa smeje. Na nápaditom videu, poskladanom z fotografií, je aj Ringo - nedajte sa ale zmiasť - on len prišiel na letnú záhradnú slávnosť. V roku 1976 George vydal album Thirty Three & 1/3 - z neho som vybral hneď úvodnú skladbu: Woman Don't You Cry For Me. Rezký nástup hudobníkov, svižný rytmus, príjemná melódia a hladký - kĺzavý hlas Georga. Jednoducho pokojná, milá krása.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 John Lennon (9. október 1940, Liverpool, Veľká Británia - 8. december 1980, New York, USA) mal povesť rebela a súčasne zasneného rojka. K tomu všetkému bol "burcovač," rocker a skutočný aktivista - bojovník za lásku, za mier, za porozumenie a priateľstvo. Akčný človek - umelec. Obrovský originál. V názorovej "spoločensko-politickej rovine" je mi veľmi blízky. V roku 1971 John vydáva druhý sólový album, nazvanýImagine. Mám ho veľmi rád celý - ťažko bolo vyberať jednu skladbu. Napokon vám ponúkam pomalú rockovú pieseň It's So Hard s rokenrolovým hudobným základom, s pekným saxofónom (King Curtis) a perfektnou rytmikou (Alan White - bicie, Klaus Voormann - basgitara). John hrá na gitare a spieva. V roku 1973 John vydal album Mind Games - z neho som vybral titulnú, rovnomennú pieseň, v ktorej sa spieva o tom, čo John hlásal: o mieri, o láske a o porozumení. Jednoduchá, ale silná melódia, prenikavý Johnov hlas a hudba, ktorá mu výrazne sekunduje. Zaujímavé je, že skladba sa dočkala viacerých coververzií: v roku 2009 ju prespievala Sinéad O' Connor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ringo Starr (7. júl 1940, Liverpool, Veľká Británia) mal (alebo ešte má?) povesť veselého dobráka - chrobáka, ktorému bolo veľmi ľúto, že The Beatles ukončili spoločnú kariéru - napriek tomu, že v nej okrem perfektnej, fantastickej hry na bicie dostával menej ako minimum priestoru. Údajne (aj) preto, lebo nevedel spievať - alebo nespieval dobre. Našli sa aj takí, ktorí tvrdia, že spieva(l) falošne. Vzhľadom na to, že nemám hudobný sluch, neviem to posúdiť - to nechávam na odborníkov alebo na odborníčky. V roku 1981 Ringo vydáva už ôsmy sólový album v poradí, nazvaný Stop And Smell The Roses. Napriek tomu, že na albume hrá množstvo hudobníkov, medzi nimi občas aj George a Paul, je to Ringov vydarený a komerčne úspešný album. Vybral som z neho ráznu pesničku Wrack My Brain, ktorú síce zložil a otextoval George - ale Ringo sa v nej, podľa mňa, prejavuje ako celkom zdatný spevák. Posúďte sami. V roku 1988 vychádza jedenásty Ringov sólový album - Vertical Man. Z neho som vybral takú typickú hravú, spevavú, veselú "ringovskú" pesničku La De Da.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobre ste sa započúvali do gitarového sóla v skladbe No Other Baby od Paula? Ak áno a bolo vám niečím povedomé, známe farbou, výrazom a silou - tak ste určite uhádli alebo ste si dobre tipli, že na gitaru hrá David Gilmour z Pink Floyd. Tu je živý dôkaz: 

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu