reklama

Správne žiť? Áno! Ale ako?

• Pozor! Toto nie je motivačný článok či recenzia na nejakú pochabú knihu zaručených návodov ako žiť, dýchať, cvičiť, stravovať sa, meditovať... K jeho napísaniu ma motivoval článok v SME o tom ako žiť šťastný život - link. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (21)

V skratke - článok, ktorý spomínam v perexe, opisuje výsledky výskumu harvardských vedcov, ktorí 78 rokov sledovali telesný i duševný život na vzorke vyše sedemsto mužov. Dobrovoľníkov ako adolescentov oslovili ešte v tridsiatych a štyridsiatych rokoch minulého storočia; výskum asi naďalej trvá, aj keď z respondentov žijú už len devätnásti starí muži. Americkí vedci napokon zostavili päť určitých téz - lekcií či "poučení," ktoré vedú k šťastnému životu mužov. Či to platí aj pre ženy, to vedci (asi) nezisťovali ;-) :
• 1. Šťastné detstvo je základ,
• 2. Ťažké detstvo možno zúročiť,
• 3. Stres treba zvládať efektívne,
• 4. Šťastie prinášajú ľudia v okolí,
• 5. Zlozvykov sa treba zbaviť čo najskôr.
Ťažko možno s vedcami polemizovať alebo dokonca nesúhlasiť - určite majú pravdu. Napokon - tá ich pravda je podložená desiatkami rokov trvajúcimi výskumami a pozorovaniami, analýzami, vyhodnocovaniami. Výsledky výskumu stoja za pozornosť, za zamyslenie sa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
(zdroj: Foto: Martin Droppa)

Nedávno som sa stretol s človekom, ktorý je asi o desať rokov mladší od mňa. Dlho sme sa nevideli, a mňa prekvapila francúzska barla, o ktorú sa opieral. Sadli sme si na pohár vína a na rozhovor. Z neho okrem iného vyplynulo i to, že môj známy mal pred rokmi ťažký úraz, hrozila mu amputácia nohy, ale lekári tú jeho ľavú nohu našťastie nejako zachránili. Z muža sa náhle stal invalid - ťažko zdravotne postihnutý. Rozprával mi aj o tom, aké beznádejné stavy v nemocnici po úraze prežíval, ako tŕpol, ako sa v duchu lúčil s nohou a hlavne s plnohodnotným spôsobom prežívania života. "Zbohom turistika, zbohom dlhé prechádzky, zbohom plávanie, lyže...," približoval mi svoje vtedajšie myšlienky, dodávajúc, že neraz v tej beznádejnosti uvažoval aj o tom, že skoncuje so životom - vraj aby nebol nikomu na obtiaž. "A čo ťa nakoniec postavilo na nohy?" spýtal som sa s úsmevom zmyslu pre čierny humor. "Pekné spomienky, odhodlanie a akési preplánovanie si života. Keď už som vedel, že nebudem môcť chodiť na turistiku, tak som začal chodiť na rôzne cestovateľské filmy, na ich festivaly, prehliadky, na výstavy fotografií s takou a podobnou tematikou. Zaujalo ma to, tak som začal fotografovať prírodu v najbližšom okolí môjho domu, aj na záhrade a v starom sade za plotom," odvetil mi. Fotografie nikde nevystavoval ani vystavovať nechce - vraj sa na to "necíti," ale obdarúva nimi priateľov - aj ako vianočnými darčekmi. Starý známy si teda našiel iný spôsob ako hodnotne prežívať život: deň za dňom - tak, aby bol spokojný. Postupne zabudol na svoje trápenia, na spomienky na ťažké, priam beznádejné chvíľky. Občas si ich len pripomenul - ale i to už len s úsmevom. Jeho život (paradoxne) "vďaka" úrazu a trvalej plnej invalidite nabral iné smery k iným obzorom hľadania spokojnosti a šťastia. Stal sa z neho spokojný a šťastný človek - napriek tomu, že jeho mesačný príjem klesol takmer o dve tretiny. "Peniaze nie sú všetko," povedal mi, a dodal: "Peniaze sú v podstate nič. Dôležité je, že mám dobrú rodinu, strechu nad hlavou, nie som hladný a baví ma to, čomu sa naplno venujem."

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: Foto: Martin Droppa)

Spomenul som si na viacerých mojich známych, ktorí majú neľahký život veľmi ťažko postihnutých Na rezbára Dala Novotného (môj článok na blogu o Dalovi --- link), ktorý sa nikdy nevzdal a nevzdá svojho rezbárčenia - a hlavne záujmu o život. Na vyše päťdesiatročného básnika Ivana Šobáňa, ktorý sa narodil s veľmi ťažkou formou mozgovej obrny (sedemminútové video s Ivanom Šobáňom --- link). Na poetku Radku Berešíkovú (1981 - 2012), ktorá sa narodila s epidermolysis bullosa - takzvanou chorobou motýlích krídel. Radka, maximálne vo všetkom limitovaná svojím fatálnym ochorením, písala. Prostredníctvom počítača komunikovala: četovala, mejlovala "s polovicou sveta" - majúc o obviazané kýptiky rúk priviazané paličky, ktorými vyťukávala písmená na klávesnici a počítač ovládala. Poézia, tvorba a komunikácia, silná viera v Boha, naplnili jej pohár života až po okraj. Spomenul som si na priateľa z detstva, ktorý sa celý život venoval športu - aj ako röntgenológ, hlavne hrával tenis. Keď ho náhle a zákerne prepadla rakovina žalúdka, keď už nemohol ísť ani von z bytu, tak aj vtedy sledoval tenis v televízii a z archívu svojich nahrávok na videokazetách a čítal i novú odbornú lekársku a športovú literatúru. Vzdelával sa, súc na maródke až do smrti. Spomínam si na moju poslednú návštevu u neho - napriek obrovským bolestiam pripravil pár obložených chlebíčkov a zanietene sme sa rozprávali o fotografii. Spomínam si na mnohých mojich priateľov a známych, ktorí mali ťažké a kruté detstvo (rodičia alkoholici alebo im zomreli ešte v čase keď tí moji rovesníci boli deťmi). Vari všetci sa "vyšvihli" v spoločnosti, prekonali traumy, strachy, beznádeje. Nikdy sa nevzdali - a hlavne: našli si zmysluplné zmysly svojich životov. To nepríjemné z minulosti jednoducho vytesnali kamsi preč, do nenávratna, mimo priestorov spomienok. Dá sa to, viem to, že sa to dá. Napokon - kto z nás všetkých má od narodenia len "dobrý a šťastný" život? Nikto. Rôzne trápenia, starosti kadekoho prikvačia. Ide len o to, aby sa tomu človek neprestajne nadmieru nepoddával a aby len neklesal na duchu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: Foto: Martin Droppa)

Človek nie je ako korytnačka, ktorá žije aj vyše dvesto rokov, "zabalená" vo svojom pancieri. Prečo by si teda človek mal najmenej polovicu svojho života akosi dobrovoľne ničiť a znepríjemňovať - napríklad neustálym sťažovaním sa a ponosovaním na všetko možné i nemožné: od svojho (vraj) zbabraného života až po politickú situáciu? Prečo sa má denno-denne takmer len rozrušovať a rozčuľovať - napríklad pred televíznymi správami? Veď ak ma ti správy otravujú, nerobia mi dobre na nervy a napokon ani na zažívanie - tak ich nepozerám (nečítam, nesledujem). Prečo sa mám ako hlupák rozčuľovať nad hlúposťou iných? Prečo sa mám nadosmrti kverulantsky len sťažovať na všetko dookola a myslieť čisto negatívne? To vari niet ničoho pozitívneho, milého a príjemného na tomto svete - aj v mojom živote, čo by (ne)stálo za zmienku a za podelenie sa o to s ostatnými? Neverím tomu, že nie je - a ľuďom, ktorí sa stále a donekonečna len utápajú vo svojich starostiach a trápeniach "spred sto rokov a z predvčerajška" - tak tým ľuďom akosi nerozumiem. Tak ako nerozumiem ľuďom, ktorí si myslia, že ako Atlas nesú na svojich pleciach všetky tiaže sveta, a tie zvyšné sizyfovsky tlačia dolu kopcom - smerom k vlastnému hrobu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: Foto: Martin Droppa)

Spraviť si život radostným alebo radostnejším je celkom ľahké - len treba chcieť. Nikto sa, samozrejme, nemusí vrhnúť na umeleckú tvorbu - na fotografovanie, maľbu, kresbu, komponovanie oratória alebo na písanie 765-stranového generačného románu či pokračovania poémy Marína alebo Tristana a Izoldy... Každý predsa inklinuje k niečomu inému, a tak možno stačí len nenápadne siahnuť po tom: napríklad zadovážiť si psa a venovať sa mu, začať sa učiť variť a experimentovať v kuchyni, chodiť do prírody alebo za kultúrnymi a spoločenskými podujatiami, založiť si malú záhradku na balkóne či na terase, počúvať aj inú hudbu ako doteraz, cestovať - hoc i len po Slovensku, učiť deti alebo vnúčence rozpoznávať stromy a zvieratká v lese... Len nebť stále negativistický, otrávený, žalostivý, clivý, plačlivý.
Všetko ťažké, nepríjemné a zdrvujúce, čo nás v živote postihlo - tak to všetko sa dá zúročiť na niečo nové, dobré, zaujímavé a povznášajúce - len treba chcieť, len treba nabrať poriadnu dávku odvahy a smelosti. Len treba mať záujem. Preto si myslím, že sa harvardskí vedci vo výsledkoch svojho takmer osemdesiatročného výskumu nemýlia.

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu