reklama

Moja letná hudba pre vás (IV.)

• Leto je ako rozkvitnutá lúka, sad ktorý zarodil; nájdeme tam pestrofarebné suknice tancov, čierne klobúky s pierkami spevov, kvietky štyroch strún huslí, bodliaky tvrdých strún kontrabasu i sviežu rosu cimbalu. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Štvrtý diel letného hudobného seriálu vás možno prekvapí žánrom ktorý som (si) vybral. Rozhodol som sa zahrať vám na ľudovú nôtu. Možno si aj so mnou zaspievate, možno sa i zvrtnete v tanci, ak náhodou máte s kým. Len sa nehanbite. Pohyb je zdravý :-)
Tento diel si dovolím venovať pamiatke na minulý týždeň náhle zosnulého Štefana Nosáľa (20. január 1927 - 22. júl 2017) - zakladateľa, dlhoročného umeleckého vedúceho a choreografa folklórneho umeleckého súboru Lúčnica - a súčasne milovníkom nášho spevavého folklóru. Z repertoáru Lúčnice som vybral dve dynamické, rázne a skutočne majstrovské tanečné čísla: tanec Po valašsky od zeme a Šarišskú polku. Autorom choreografií na hudbu Svetozára Stračinu (3. december 1940 - 26. február 1996) je práve nezabudnuteľný a nenahraditeľný Štefan Nosáľ. Česť jeho pamiatke.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Čerešenka červená /Už dozreli žeľene jahody / Mám ja hrušku

Nemyslel som si, že hľadať a nájsť v ponuke You Tube nejaké skutočne príjemné a hlavne pekne zahraté a naspievané slovenské ľudové pesničky bude také ťažké. Sklamalo ma hlavne to, že väčšina našich pekných ľudoviek je prespievaná a nahratá v štýle "à la Senzus" - s naprogramovanými bubnami a s kadejakými syntetizátormi a samplermi. Živej hudby v tom, bohužiaľ, niet ani za máčny máčik. Napokon som našiel tri celkom pekné a aj na letný čas príjemné pesničky z východoslovenského regiónu. Ľudovku Čerešenka červená spieva Zdenka Tkáčová so skupinou Excellent z Vranova nad Topľou. Kto je interprétom pesničky Už dozreli žeľene jahody - toho som sa na internete nedopátral. Pesničku Mám ja hrušku vám ponúkam v dvoch verziách: prvá je od hudobnej skupiny Soul zo Starej Ľubovne, druhú interpretuje rázovitá goralská skupina Kollárovci, ktorá vznikla v roku 1997.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mária Podhradská a Richard Čanaky:
Kohútik jarabý / Po nábreží koník beží / Červené jabĺčko

Ľudová tvorba pre detičky ponúka veľa pekných pesničiek, ktoré majú jednoduchú melódiu a ľahko zapamätateľný text. Interpretáciou detských ľudových pesničiek sa u nás výrazne a úspešne zaoberá dvojica Mária Podhradská a Richard Čanaky - známi verejnosti z projektu Spievankovo.  Vybral som od nich tri pekné pesničky (ktoré som sa učil kedysi pradávno aj ja - na prvom stupni základnej deväťročnej školy). Môžete si ich osviežiť v pamäti a zaspievať so svojimi detičkami alebo s malými vnúčencami keď ich budete čičíkať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zora Kolínska: Červené jabĺčko (1981)
Waldemar Matuška: slovenské ľudovky (zmes - 1969)

Po červenom jabĺčku veľmi úspešne siahla aj Zora Kolínska (27. júl 1941 - 17. jún 2002) s orchestrálnym sprievodom, v ktorom zaujímavo zaznie aj saxofón. Jej interpretácia tejto ľudovej piesne je nezabudnuteľná. Podobne nezabudnuteľný je aj Waldemar Matuška (2. júl 1932 - 30. máj 2009), ktorý v roku 1969 pred nám neznámym publikom vystúpil aj s výberom slovenských ľudových piesní. V druhej polovici má jeho vystúpenie veľkú silu a energiu.

Hermanovčan: Ket ja sebe šedňem v Sobinove do vlaku

Z ponuky šarišského súboru Hermanovčan som vybral takmer šesťminútovú zmes vojenských - regrútskych pesničiek z obdobia prvej dekády XX. storočia, teda z doby vypuknutia a trvania I. svetovej vojny, spojenej s odvodmi mládencov do jej zákopov. "Ťažko povedať, kto bol zdrojom týchto konkrétnych piesni, ktoré sme zozbierali v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch. Predpokladám, že to mohlo byť od už nebohých Hermanovčanov Jána Grejtáka - Semana, prípadne od Jána Kundríka, ktorí nám poskytli viacero pôvodných piesní z regiónu," povedal mi Milan Grejták z Mestského úradu v Prešove, ktorý prišiel do folklórneho súboru Hermanovčan v roku 1983, bol jeho aktívnym tanečníkom aj spevákom a dva roky i vedúcim. Dodáva, že "odchod do vojny, či už prvej svetovej alebo neskôr do druhej, a potom už i na základnú vojenskú službu, bol vždy spojený s neustálymi obavami: o život, zdravie, trpeli aj rodiny ktoré prišli o gazdov, mužov, otcov... Tento ťažký život, strach, obava, zážitok sa prenášal aj do ľudových piesní." Zmes vojenských pesničiek je súčasťou CD s názvom Uzka dražka, ktoré Hermanovčan nahral s Ľudovou hudbou Stanislava Baláža. Len nedávno, v sobotu 15. júla t. r., oslavoval Hermanovčan úctyhodnú päťdesiatku. Blahoželám(e) :-)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Darina Laščiaková: zmes ľudových piesní
Mária Podhradská: Dobrú noc, má milá (2007)

Záver tohto dielu môjho letného výberu hudby pre vás patrí bez pochybností jednej z ikôn slovenskej ľudovej piesne - Darine Laščiakovej. Vybral som od nej zmes ľudových piesní, v ktorej vyniká speváčkin krásny hlas, intonácia, rozsah a originálnosť interpretácie. Posledná pesnička je opäť od Márie Podhradskej, pochádza z CD s názvom Uspávanky do postieľky, ktorý vyšiel v roku 2007. Video k pesničke je ilustrované obrazom Uspávanka v poli (1935, olej na plátne) od Maestra Jana Hálu (19. január 1890 - 17. máj 1959). 

• piaty diel seriálu bude voľne naväzovať na úspešný druhý diel •
čitateľkám a čitateľom dávam do pozornosti moju novú blogovú rubriku
• • • moje básne a poviedky (link) • • •

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu