reklama

Moja letná hudba pre vás (II.)

• Leto je ako fľaša bourbonu; v nej naliate skladby hardrocku s omračujúcimi bicími, vedľa pohár s nápojom a ľadovými kockami gitarových sól a riffov. V popolníku dymí cigareta hlasného, chrapľavého spevu. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (67)

Na tento letný víkend, ktorý prichádza, si vás dovolím očariť a mierne omráčiť malým výberom tvrdých hardrockových skladieb, ktoré mám veľmi rád. Tak ako inokedy, aj teraz počúvam ďalší výborný album a vyberám skladby od vari notoricky známych skupín tohto žánru. Dúfam, že skladby až tak nepoznáte - nielen preto, lebo sa im vyhýbajú naše rádiá, ale aj preto, lebo majú svoje roky. Počas nich sa už ale stihli stať klasikami žánru.

The Beatles (Paul McCartney - live - 2004): Helter Skelter (1968)

Začať tento diel prekvapujúco takmer päťdesiatročnou skladbou od The Beatles, ktorá vyšla na tretej strane legendárneho "bieleho dvojalbumu," má svoju logiku. Skladba je totiž mnohými hudobnými kritikmi a znalcami tvorby The Beatles považovaná za prvú hardrockovú skladbu v histórii rockovej hudby, niektorí dokonca tvrdia, že skupina ňou položila "základný kameň" punk rocku. Dajme tomu, nech je to tak. Osobne nie som veľkým zástancom zaraďovania hudby do nejakých žánrových krabičiek, zásuviek. Hudbu delím na takú, ktorú mám rád, ktorú rád počúvam - a nad ňou je Pink Floyd (a nad ním veruže už len Mesiac a Slnko) :-) a na takú, ktorú "nemusím." The Beatles mám celkom rád, ich hudba je príjemná i zábavná, ich albumy tvoria piliere popmusic i rockovej hudby. Pri viacerých z nich sa dobre umýva riad alebo okná :-D Ak mám hovoriť o skladbe Helter Skelter, musím napísať, že je to skladba impozantne dynamická, hudba v nej sa sype ako vodopád ľadovej vody, trieštiaci sa o ostré skaliská spevu Paula McCartneyho. Zbesilý rytmus poháňajú bicie Ringa Starra a ostré gitary Johna Lennona a George Harrisona. Skladba sa stala ikonickou a prespievalo ju veľa známych skupín, napríklad koncertne aj Nirvana s hosťujúcim Paulom McC., Mötley Crüe, U2... Helter Skelter je jednoducho poriadna pecka, šupa, rana medzi uši! 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trma - vrma: Keď sa dostanem na dno, idem späť na kĺzačku / keď sa zastavím, otočím sa a idem sa prejsť / dokým sa zas nedostanem na dno a opäť ťa neuvidím / jé, jé, jé, hej. // Chceš alebo nechceš aby som ťa miloval / idem rýchlo dolu, ale som na míle nad tebou / daj mi, daj mi, daj mi, tak sa pohni, daj mi odpoveď / možno si milenka, ale v žiadnom prípade nie si nejaká tanečnica. // Teraz, hlava - nehlava, trma - vrma / hlava - nehlava / trma - vrma, jé / oooh! // Budeš, tak budeš chcieť, aby som ťa spracoval / idem rýchlo dolu, ale nenechaj ma zničiť ťa / daj mi, daj mi, daj mi odpoveď / možno si milenka, ale v žiadnom prípade nie si žiadna tanečnica. // Pozri sa: hlava - nehlava, trma - vrma / hlava - nehlava, oooh! // Pozri sa, pretože tam ide. // Keď sa dostanem na dno, idem späť na kĺzačku / keď sa zastavím, otočím sa a idem sa prejsť / dokým sa zas nedostanem na dno a opäť ťa neuvidím / jé... // Budeš, tak budeš chcieť, aby som ťa spracoval / idem rýchlo dolu, ale nenechaj ma zničiť ťa / daj mi, daj mi, daj mi odpoveď / možno si milenka, ale v žiadnom prípade nie si tanečnica. // Pozri sa: hlava - nehlava, trma - vrma / hlava - nehlava. // Hľaď: trma - vrma / tam ide, rýchlo / áno, je / áno je tak rýchla // (Ringo Starr: Točí sa mi hlava, ó... Ha ha ha..., to je dobré! Mám na prstoch pľuzgiere!)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Black Sabbath: War Pigs /Paranoid (1970)

Druhý štúdiový album britskej heavymetalovej skupiny Black Sabbath, ktorá bola založená v roku 1968, sa volá Paranoid a je považovaný za jeden z najlepších diel v tomto umeleckom - hudobnom žánri. Mám ho veľmi rád pre jeho žánrovú čistotu a pre originalitu hudobných nápadov, ktorými je preplnený. V súvislosti s heavymetalom a hlavne s koncertnými vystúpeniami heavymetalových skupín u nás na rôznych žánrových festivaloch sa často stretávame s paušalizovaným odmietaním heavymetalu a týchto skupín, s tendenciami zakázať ich vystupovanie u nás. Často sa to dôvodí veľmi jednoduchým názorom neprajníkov - texty týchto skupín sú vraj "satanistické." Myslím si, že ak niekto chce niečo odsudzovať, mal by to predovšetkým dôverne a detailne poznať. Nevraviac o tom, že už takmer tridsať rokov žijeme v demokratickom štátnom zriadení, kde zakazovať kultúru a kultúrne podujatia je smiešne a napokon aj kontraproduktívne. Z albumu Pranoid som vybral dve skladby: prvou je silná protivojnová skladba War Pigs - namierená proti vojne vo Vietname; druhá, Paranoid, opisuje pocity človeka, ktorý sám seba vníma ako vyradeného zo spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vojnové prasce: Generáli sa húfne pozliezali / ako čarodejnice na čiernu omšu. / Zlé myšlienky sa spojili k deštrukcii, / černokňažníci budovania smrti. / V poliach horia telá, / keď sa rúti vojnový stroj. / Smrť a ľudská nenávisť / otravujú ich vymyté mozgy. / Oh, Pane! // Politici sa skrývajú, / ale to oni rozpútali vojnu! / Veď prečo by mali ísť do boja? / To nechajú pre chudobných. / Čas napokon prehovorí k ich siláckym myšlienkam, / že vojnu robia len pre svoju zábavu. / Zaobchádzajú s ľuďmi ako so šachovými figúrkami, / čakajúc na ich súdny deň, yeah! // V temnote sa zastaví svet, / popol bude tam, kde horia telá. / Už žiadne ďalšie vojnové prasce, / ruka Božia udrela do hodín. / Súdny deň, Boh volá, / vojnové prasce sa plazia po kolenách. / Žobrajú milosť za svoje hriechy, / smejúci sa Satan rozvinul krídla. / Oh, Pane! •  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Paranoik: Skončil som so ženskou / lebo mi nepomohla z depresií. / Ľudia si myslia že som blázon, / pretože sa stále mračím. // Celý deň myslím na kadečo, / ale nič ma neuspokojuje. / Myslím si, že sa zbláznim ak nedokážem nájsť / niečo čo ma upokojí. // Dokážeš mi pomôcť zamestnať môj mozog? Oh yeah! // Potrebujem niekoho, kto by mi ukázal tie veci v živote, / ktoré nemôžem nájsť. / Nemôžem vidieť to, čo vytvára skutočné šťastie, / musím byť slepý. // Povedz vtip, ja len vzdychnem a ty sa budeš smiať / ja budem plakať. / Šťastie necítim a láska je pre mňa / tak neskutočná. // Len tak-tak začuješ slová, ktoré ti hovoria / o mojom stave. / Poviem ti to takto: uži si život, prial by som si. aby som mohol aj ja, / ale už je príliš neskoro.

 Uriah Heep: Easy Livin' (1972)

Prišiel čas na niečo ľahšie, melodicko-rytmické a spevavé, čo sa v podstate vymaňuje z kategórie heavy metal a viac ubieha k melodickému rocku. Je to skladba od britskej skupiny Uriah Heep, ktorá vznikla v roku 1969 a v roku 1972 nahrala štvrtý štúdiový album s názvom Demons And Wizzard. Z neho vyberám dve a pol minúty krátku pesničku Easy Livin', ktorá prehrmí ako letný lejak so "zamilovaným" textom. Ak smiem - odporúčam vám započúvať sa do úžasnej basovej linky a do fantastického zvuku organu Hammond :-)

Bezstarostné žitie: To je vec / ktorú som predtým nepoznal / to je to bezstarostné žitie. / To je miesto / ktoré som predtým nevidel / a bolo mi odpustené. // Bezstarostné žitie a odpúšťanie / od čias / keď si zaujala miesto v mojom srdci. // Niekde na opustenej ceste / snažil som sa ťa nájsť / deň za dňom na veternej ceste / pritom som kráčal tvojou cestou. // Bezstarostné žitie a odpúšťanie / od čias / keď si zaujala miesto v mojom srdci. // Čakám, hľadím / prajem si odložiť celý svoj život / snívam, premýšľam / som pripravený na šťastný deň / a na bezstarostné žitie. // Niekde na opustenej ceste / snažil som sa ťa nájsť / deň za dňom na veternej ceste / pritom som kráčal tvojou cestou. // Bezstarostné žitie a odpúšťanie / od čias / keď si zaujala miesto v mojom srdci.

Led Zeppelin: Immigrant Song (1970) / Rock And Roll (1971)

V roku 1970 vychádza tretí album legendárnej britskej hardrockovej skupiny Led Zeppelin - nazvaný stručne Led Zeppelin III. Na ňom je úvodná, vari "kultová" skladba skupiny - Immigrant Song. Ide podľa mňa o klasickú hardrockovú skladbu s opakujúcim sa hudobným motívom, ktorej dminuje okrem vysokého spevu Roberta Planta ostrá gitara Jimmyho Pagea a masívny zvuk bicích Johna Bonhama (1948 - 1980) - podľa mnohých znalcov a hudobných kritikov údajne najlepšieho žánrového bubeníka na svete.

Prisťahovalcova pieseň: Prichádzame z krajiny ľadu a snehu / od polnočného Slnka, kde vyvierajú vriace pramene / kladivo bohov povedie naše lode k novým brehom / spievame a plačeme keď bojujeme s hordami: Valhalla - prichádzam! // Priplavíme sa vďaka rýchlym veslám / jediný náš cieľ bude západné pobrežie. // Prichádzame z krajiny ľadu a snehu / od polnočného Slnka, kde vyvierajú vriace pramene / ako jemne môžu tvoje zelené luky / šepkať legendy o krviprelievaniach / o tom, ako sme upokojili vojnové časy. / Sme tvojimi najvyššími pánmi. // Priplavíme sa vďaka rýchlym veslám / jediný náš cieľ bude západné pobrežie. // Teraz je ale lepšie zastaviť sa / a obnoviť všetko zničené / pokoj a dôvera môžu dnes / zvíťaziť napriek všetkým stratám. • 

V novembri 1971 vydáva Led Zeppelin "štvorku" - teda album s názvom Led Zeppelin IV. (označovaný aj názvami Four Symbols alebo The Fourth Album. Zaujímavé je, že v rôznych žánrových rebríčkoch je tento album postupne od roku 1995 až za rok 2006 zaraďovaný medzi prvú päťdesiatku / stovku najlepších albumov všetkých čias. Pravdepodobne to súvisí aj s tým, že na albume je skladba Stairway To Heaven (odkaz na jej koncertnú verziu) - považovaná za najlepšiu rockovú baladu v histórii. Druhou skladbou v poradí na tomto albume je mimoriadne dravý Rock And Roll, zahraný a odspievaný veľmi excelentne. Kompozične skladba odkazuje na klasické rokenrolové štandardy a hudobné postupy, z ktorých členovia Led Zeppelin pri tvorbe často vychádzali.

Rokenrol: Je to tak dlho, odkedy som naposledy valil rokenrol / je to tak dlho, odkedy som sa s ním prechádzal / och, nechaj ma to vrátiť, nechaj ma to vrátiť späť / nechaj ma vrátiť, milá, to, odkiaľ som. / Je to dlho, je to tak dlho / dlhé, osamelé, osamelé, osamelé, osamelé časy. Áno, je to tak. // Je to tak dlho od čias romantickej knihy / nemôžem sa dopočítať sĺz života bez lásky / vráť ma späť, dones ma späť / dones ma späť, milá moja, tam, odkiaľ som. / Je to tak dlho, už je to tak dlho / dlhé, osamelé, osamelé, osamelé, osamelé časy. // Zdása, že je to tak dávno, keď sme kráčali spolu v žiari Mesiaca / prisahajúc že to nemôže byť v poriadku. / Roztiahni ruky, roztiahni ruky, / roztiahni ruky, milá, nech ma tvoja láska dostane. / Je to dlho, je to tak dlho / dlhé, osamelé, osamelé, osamelé, osamelé časy. • 

Black Sabbath: Fluff (1973)

Keď sme sa už poriadne a do sýtosti vybúrili v sprievode dunivého, ale aj melodického a spevavého hardrocku, prišiel čas dať si na záver niečo lahodné až jemné - priam akoby pápernaté. Inštrumentálna skladba, ktorú som zaradil na záver tohto článku, je z albumu skupiny Black Sabbath s názvom Black Sabbath z roku 1973. Nežná skladba Fluff - Páperie okrem iného potvrdzuje aj to, že hardrockoví hudobníci majstrovsky ovládajú nielen svoje nástroje, ale aj zákutia hudobných kompozícií a hudobnej tvorby.

 v ďalšom pokračovaní mojej letnej hudby pre vás sa o týždeň vyberieme k našim západným susedom 

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu