reklama

Moja letná hudba pre vás (I.)

• Leto je ako ihlica na šašlik; na nej sú napichnuté šťavnaté a pestrofarebné kúsky všakovakých festivalov, koncertov, kultúrnych podujatí a udalostí, na ktorých sa môžeme hlavne zabávať. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Z toho všetkého sa leto a hlavne prázdniny spájajú s hudbou: s hudobnými festivalmi, koncertmi, prehliadkami. Mám ale dojem, že väčšina z týchto podujatí je určená skôr pre mladých či mladších návštevníkov a poslucháčov. Pre nás, starších... Ale nie! Ja predsa nie som stará ani starý! ;-) ...sa toho veľa nedeje. Možno je dôvod veľmi prozaický: skupiny a spaváci z čias našej mladosti už alebo nehrajú, alebo aj pomreli, alebo sú ich koncerty tak drahé, že na lístok na ne by sme museli z dôchodkov šetriť aspoň rok a pol. A tak sme odkázaní na domáce zdroje - staré platne, kompaktné disky, niekto na kotúčové pásky alebo na kazety. Ešte šťastie, že tu máme skvelý You Tube a tam nájdeme asi všetko čo chceme.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pretože mám hudbu rád a pretože ma hudba sprevádza takmer denne pri rôznych činnostiach - aj teraz počúvam tento výborný dvojalbum - ale i nečinnostiach, a aj preto, lebo je leto a uhorková sezóna, vymyslel som si taký malý projekt (ktorý nie je financovaný z eurofondov :-) ): počas tohtoročných letných prázdnin vám, milé čitateľky a milí čitatelia, ponúknem vždy na víkend malú kolekciu piesní alebo skladieb, ktoré mám rád. Ako prvé vám chcem predstaviť pokojné skladby z krajín Vyšehradskej štvorky (V4) - teda zo Slovenska, z Poľska, z Maďarska a z Česka. Ale pozor! Sú to poriadne vykopávky ;-) !!! Jednotiacim motívom týchto skladieb alebo skôr piesní, je to, že sú pokojné, melodické, veľmi príjemné na počúvanie - asi aj preto ich v časoch ich vzniku a najväčšej slávy často hrávali i naše rádiá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pavol Hammel a Kamil Peteraj: Stretnutie s tichom (1977)

Pre mňa jedna z najlepších a najzásadnejších skladieb od Pavla Hammela. Nachádza sa na rovnomennej vynikajúcej platni. Fantastická rytmika, výborné aranžmány sláčikov a orchestra, jedinečné bicie (Cyril Zeleňák). Povznášajúca hudba. Text Kamila Peteraja (nielen k tejto piesni a texty na tejto platni) ma natoľko zaujal, že som si v knižnici požičal Peterajove zbierky básní a začítal som sa do nich. Výsledok bol taký, že som sa začal poéziou ako čitateľ "zaoberať" a skončilo sa to tým, že od konca sedemdesiatych rokov píšem (aj) poéziu.

Perfect: Nie płacz Ewka / Neplač, Evka (1981)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Posledná skladba na debutovom albume s názvom Perfect (1981) poľskej skupiny Perfect je veľmi príjemný, melodický "slaďák," ktorý sa v Poľsku aj po vyše tridsiatich piatich rokoch teší mimoriadnej obľúbenosti. Spomínam si na to, ako som ho z poľského rádia počúval v premiére, keď platňa Perfect vyšla. Album som si ako novinku rýchlo kúpil v Poľskom informačnom a kultúrnom stredisku v Bratislave. Skladba Nie płacz Ewka sa stala na istý čas hitom liptovských diskoték, pretože ako "slaďák" bola dostatočne dlhá a príjemne sa na ňu tancovali "lepáky" ;-) To bolo v časoch, keď sa na diskotékach ako "slaďáky" hrávali aj takéskvosty ako Hey Jude od The Beatles alebo Bridge Over Troubled Water od Simona & Garfunkela... Nie płacz Ewka má na You Tube vyše 18,5 milióna zhliadnutí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neplač, Evka, tu nie je miesto pre tvoje babské slzy / ulicou vietor preháňa lásku medzi rozbitými oknami / aha - básnici premárnili zmysel pre pravdu v hrách / v prázdnych pollitrovkách vysielajú do sveta s. o. s. // Lúčim sa s vami, už viem, že nezariadim všetky tie dôležité veci / kráčam sám, vlastne tam, kde na mňa čakajú / tam niekoľko priateľov mám, už roky / vlastne len pre nich spievam, pre nich hrám / ešte raz sa lúčim - nestretneme sa // Próza života, ten nepríjemný kat, trhá tenkú niť / televízor, nábytok, malý fiat - to sú hlavné priania / hej, proroci z mojich vzpupných rokov - tlstnete / už vás prachy chytili do pazúrov, zrada vám srší z úst // Lúčim sa s vami, už viem, že nezariadim všetky tie dôležité veci / kráčam sám, vlastne tam, kde na mňa čakajú / tam niekoľko priateľov mám, už roky / pre nich spievam, pre nich hrám / ešte raz sa lúčim - nestretneme sa // Lúčim sa s vami, už viem, že nezariadim všetky tie dôležité veci / kráčam sám, vlastne tam, kde na mňa čakajú / tam niekoľko priateľov mám, už roky / len pre nich spievam, len pre nich hrám / ešte raz sa lúčim - už sa nestretneme.

Omega: Ezüst eső / Strieborný dážď (1978)

Maďarská rocková skupina Omega vznikla v roku 1962 a dodnes patrí medzi najobľúbenejšie u našich južných susedov. V roku 1979 vydala v poradí deviaty štúdiový album s názvom Gammapolis (v tom istom roku vyšiel aj v anglickej verzii), ktorý sa stal jej najpopulárnejším a asi aj najpredávanejším. Album, na ktorom je i Strieborný dážď (siedma skladba v poradí) je charakteristický zvukom a atmosférou progresívneho, "vesmírno-rockového" štýlu. Album plynie pokojne ako ďaleká hviezdna rieka a síce sa ľahko počúva, ale veľmi ťažko sa obohrá. Aj Strieborný dážď patrí medzi celkom pekné a staré "slaďáky."

Nebo na mňa hľadí temnotou / sprevádza ma tieň minulosti. / A padá, len padá na mňa / strieborný dážď // Kríky ruží s opadaným lístím / nadpozemská pustatina. / Len padá a len padá na mňa / strieborný dážď. // Prišiel som z ďalekej zeme / a objala ma čistá žiara. / Ale nebo sa zatiahlo a oheň hviezd / pohltila hmla a sivota. / Všetko je také tmavé. // Opustená, vymretá je táto krajina / z ohnivých kvetov stúpa dym / a iba padá a padá na mňa / strieborný dážď // Nebo na mňa hľadí temnotou / sprevádza ma tieň minulosti. / A padá, len padá na mňa / strieborný dážď 

Vladimír Mišík & Etc... a Václav Hrabě: Ty II (1980)

Vladimíra Mišíka a skupinu Etc... pravdepodobne netreba nám starším podrobne predstavovať. Mišíkov expresívny hlasový prejav, dikcia a výborné balansovanie na hraniciach blues a bluesrocku sú známe. V roku 1980 (a v reedícii v roku 1997) vyšiel album s prostým názvom Vladimír Mišík & Etc... 2, na ktorom sa nachádza aj niekoľko zhudobnených básní, ktorých autorom je český básnik Václav Hrabě (1940 - 1965). Z albumu som vybral moju obľúbenú skladbu Ty II, ktorá je zaujímavá ako po hudobnej a speváckej (hlasovej) stránke, tak aj textom. Pre mňa je to jeden z vrcholov Mišíkovej tvorby a tvorby skupiny Etc...

* * * * * * * * *

Na záver mojej "malej letnej hudby" pre vás ponúkam niečo skutočne ľahké a letné. To preto, aby sme nepodľahli letným smútkom z nočných stretnutí s tichom, z vypitých pollitroviek alkoholu, z temných oblôh na neznámej planéte ani zo smutného osudu legionára, ktorý kedysi, pred sto rokmi, bojoval na Piave. 

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu