reklama

Sbohem, Česká televize? Vari nie!

• Je to zlý nápad, prichádzajúci takmer v predvečer stého výročia vzniku spoločného štátu Čechov a Slovákov. Slovenská súkromná televízia TV JOJ žiada, aby na Slovensku bolo vypnuté vysielanie verejnoprávnej Českej televízie. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (43)

Nie som odborník na právo, ekonomiku, ani na ekonomické právo, nie som odborníkom ani na televíznu problematiku z pohľadu medzinárodného práva. To všetko ale neznamená, že sa jednoducho nemôžem zastať verejnoprávnej Českej televízie. Musím a chcem sa jej zastať ako obyčajný slovenský televízny divák a občan, ktorý má rád tv-kvalitu a tv-pestrosť.

Obrázok blogu
(zdroj: Zdroj: byzmark.cz)

Prvý z dôvodov, pre ktorý sa chcem a musím zastať Českej televízie a toho, aby jej programy boli tak ako doteraz šírené na Slovensku, je dôvod jazykový. Ide mi o to, aby bola na Slovensku naďalej pretrvávajúca možnosť počúvať spisovnú a kultivovanú češtinu. Samostatná Slovenská republika má neuveriteľných 24 rokov (ach, ako ten čas letí...) a mnohým z nás sa môže zdať, že sme sa od Čechov a Českej republiky hlavne kultúrne oddialili, vzdialili či dokonca odtrhli. Naše deti a aj mladí ľudia stále viac nerozumejú jazyku českému ani len v jeho jednoduchšej ústnej interpretácii, o písomnej nevraviac. Potvrdzuje mi to aj nie ojedinelá skúsenosť, že tak ako u nás na Slovensku, tak aj v Českej republike ponúkajú svoje služby prekladatelia z češtiny do slovenčiny a naopak. Pre mňa, narodeného "v dávnom" Československu," by mohli byť vyššie uvedené konštatácie dôvodom k čudovaniu sa, ale nie je to tak. Uvedomujem si, že viac ako 24-ročná história dvoch samostatných štátov, ktoré kedysi tvorili štát spoločný, sa logicky musela odraziť aj na nedobrej vzdelanostnej úrovni v oblasti ovládania češtiny u Slovákov a slovenčiny u Čechov - myslím tým hlavne mladých ľudí, narodených po roku 1990, prípadne po roku 1993. Ak teda majú Slováci po toľkých rokoch prísť o programy vysielané v češtine českou verejnoprávnou Českou televíziou, domnievam sa, že z pohľadu jazykového to Slovákom neprospeje a o niekoľko rokov (desať, dvadsať...?) sa pre väčšinu Slovákov stane čeština plnohodnotným cudzím jazykom. A to napriek tomu, že čeština a slovenčina sú si veľmi podobné a v mnohom i zhodné.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
(zdroj: Zdroj: pohadkar.cz)

Druhý z dôvodov, prečo som za zachovanie vysielania kanálov verejnoprávnej Českej televízie na Slovensku je dôvod bohatej pestrosti a kvality českých televíznych programov Českej televízie. Viem, je to len môj subjektívny názor, ale vari s ním nájdem v diskusii dosť "spojencov." Keď už všetky programy rôznych televízií so svojou aktuálnou ponukou u mňa "zlyhávajú," Česká televízia mi vie vždy ponúknuť niečo pútavé, zaujímavé a napokon aj poučné či priam edukatívne. Priznám sa, rád pozerávam programy ako na ČT 1, tak aj na ČT 2; spomeniem aspoň niektoré: súťaž AZ kvíz, zábavnú vedomostnú súťaž Kde domov můj, cestovateľský seriál Cestománie, seriál o českých osobnostiach GEN od Fera Feniča, investigatívny program Černé ovce, seriál Postřehy odjinud alebo diskusné relácie Máte slovo s Michaelou Jílkovou či seriál o pamiatkach v Českej republike Národní klenoty. Tých seriálov je, samozrejme, viac - vymenoval som len ti, ktoré mi náhle prišli na um. Mohol by som ale medzi ne zaradiť veľa ďalších, týkajúcich sa napríklad histórie druhej svetovej vojny alebo prírody a jej zaujímavostí. Samostatnú kapitolu v mojej obľúbenosti Českej televíze tvorí aspoň zábavná relácia Všechnopárty s Karlem Šípem. A potom sú tu filmy, filmové seriály - predovšetkým tie z produkcie alebo z ko-produkcie Českej televíze. Za všetky spomeniem aspoň dva: mysteriózny krimiseriál Labyrint (Česká televízia už vysiela jeho druhú sériu) a starší seriál Zdivočelá země. K tomu by som celkom pokojne mohol priradiť seriál České století. Už som síce dávno dospelý, ale musím spomenúť aspoň dve relácie Českej televízie pre najmenších: klasický Večerníček a ranný program Kouzelná školka. Ich čaro je nenahraditeľné, hlavne nie produkciou rôznych "rozprávok" zo zámoria. A ako dospelý človek si veľmi rád pozriem české spravodajské a reportážne programy. V súvislosti s ponukou Českej televízie mi výzva slovenskej súkromnej TV JOJ pripadá veľmi smiešna. Myslím si, že neexistuje program v ponuke TV JOJ, ktorý by ma natoľko zaujal, aby som prepol práve na túto súkromnú stanicu. Teraz nastáva "čas na moju malú konšpiračnú teóriu:" Čo ak je to všetko tak, že slovenskej súkromnej TV JOJ klesá sledovanosť (= záujem divákov o jej programy) a preto sa snaží "odstaviť" najsilnejšieho zahraničného konkurenta, ktorý vysiela v jazyku slovenčine tak blízkom? Neviem, ale možno to tak je.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: Zdroj: kouzelnaskolka.cz)

Resumé: Myslím si, že ak by mal slovenský divák prísť o vysielania kanálov Českej televízie, bola by to nenahraditeľná škoda, ktorej dôsledky by sa prejavili skôr alebo neskôr. Napríklad v ďalšom prehlbovaní kultúrnej a vzdelanostnej priepasti medzi obyvateľmi ako Slovenskej republiky, tak aj Českej republiky. Či chceme alebo nechceme, musíme si priznať, že za takmer sto rokov existencie spoločného štátu Čechov a Slovákov je medzi nami viac pút a väzieb ako by sme si mysleli a ako si pripúšťame. Dokonca ani skoro štvrťstoročná existencia samostatnej Českej republiky a samostatnej Slovenskej republiky na tom nič ne(z)mení. Možnosť voľby pozerať na Slovensku verejnoprávnu Českú televíziu (a v Českej republike našu verejnoprávnu RTVS) by mala byť jednoznačne zachovaná. Dianie a život v Českej republike nás, Slovákov, vždy zaujímal a bude zaujímať - tak prečo by nám niekto mal možnosť sledovať toto dianie, tento život u susedov, upierať? Preto verím, že nerozumní dostanú rozum a nad púhym kalkulom zvíťazí logická úvaha a cit pre to, čo nás, Slovákov, s Čechmi spája. Nech je to aj vysielanie Českej televízie na Slovensku v predvečer vzniku nášho spoločného štátu.

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu