reklama

Podobenky ze Záhorá

Čímže môže byť záhorácka krajina pre mňa príťažlivá? pýtal som sa v duchu keď sme vyrazili na novembrový výlet do lesov okolo Studienky. Ja, ako na čistú vodu navyknutý na život v Liptove, obkrúženom úpätiami a strminami hôr.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Vyšli sme z Bratislavy smerom na Malacky, a už tam sa to začalo. Za oknami auta sa mihali dlhé - predlhé pásy borovicových lesíkov, cez ktoré presvitalo slnko. Stromy boli ako jeden: štíhle a vysoké, rovnučké; holé kmene zakončené neveľkou korunou z konárov s riedkym ihličím. Krásny a fascinujúci mihotavý svet. Pohľad ako keby ste prechádzali okolo nekonečného, do neba vysokého plota. Vôkol len a iba rovina. Okrem tých stromov, oblohy nad nimi a cesty pred nami niet o čo oprieť zrak. Všetko rýchlo ulietalo kamsi dozadu a klesajúce Slnko podvedome určovalo cieľ našej cesty. Blížili sme sa do krajiny piesku, močiarov, jazierok a borovíc, do akéhosi pre nás pomyselného centra Záhorskej nížiny. Potom sme odbočili z hlavnej asfaltovej cesty a niekoľko minút sme sa viezli lesom, mäkkou piesčitou cestou zarastenou sivožltou trávou. Zastavili sme pri pokojnej hladine jazierka, obklopeného trávami, borovicami, sem-tam brezou či dubom. Na brehu malá lavička. Sme v cieli.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

* * *

Ó, voda... Pod zrkadlom tmavnúcej vodnej hladiny svištia tiene rýb. Náhly poryv vetríka - zvlnenie a rozkmitanie obrazov rozhádzaných stromoradí vôkol. Zo šumu stromov sa vznášajú padajúce listy a suché ihličie. Slnečné lúče, posilnené výdatným letom, podopierajú nahnuté kmene, priťahované dávnymi pieskami a Časom. Ty, ktorý prichádzaš, zdvihni zrak.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

* * *

Ó, stromy... Váš majestátne nehybný pohyb... Brány z kmeňov, cez ktoré prelieta vtáctvo a vietor. Pokojne stojace v zápase s Časom. Korene v živej placente piesku, hliny, lístia z toľkých jesení a klíčiacich semienok budúcnosti. Konáre, dolámané ako spomienky na blížiacu sa starobu. Letokruhy, pribúdajúce rýchlosťou rokov. Vaše tiene sa pohybujú ako strelky kompasov, aj tu rastie mach na severnej strane. Sme v neprestajnom, láskyplnom spojení. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

* * *

Ó, krajina... Neznáma a náhle tak blízka, ako keby som tu bol oddávna hosťom aj domácim. Tvoje záhyby prekryté trávou, pokojné pohyby tušených zvierat v plytkej roklinke za chrbtom. Si tu oddávna, dlhšie ako ja, a ja tu budem kratšie ako ty. Môj život tlie rýchlejšie ako lístie ktoré ťa prikrýva na zimu. Moje šedivejúce vlasy už nikdy nebudú také svieže ako tráva, ktorou na jar začneš pomaly zarastať. Krajina tak iná, než na akú som oddávna zvyknutý - a predsa rovnaká v inakosti, ktorú v tebe objavujem. Krajina pieskov, borovíc, močiarov, vôd a tráv.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

* * *

Ó, Záhorie... Dotyky s tvojou intimitou, tvoja blízkosť, ktorá sa onedlho premenila na zväčšujúcu sa vzdialenosť. Ostane len to, čo bolo na dotyk očiam a vzápätí zakotvilo v pamäti obrázkov mihotajúcich sa spomienok. Krajina, kde som jedného dňa prišiel - ja, ako na čistú vodu navyknutý na život v Liptove, obkrúženom úpätiami a strminami hôr. Ja, putujúci nomád v Čase a v jeho príbehoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

* * * * * * * * *

Iná tvár krajiny na Záhorí.
Iná tvár krajiny na Záhorí. 
Dedinský cintorín na Záhorí.
Dedinský cintorín na Záhorí. 

Fotografie: Martin Droppa

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu